Elektrisk forskningsbåt skal trafikkere Trondheimsfjorden
Som en del av forskningsinfrastrukturen OceanLab, har SINTEF Ocean og NTNU anskaffet en ny elektrisk arbeidsbåt som skal frakte forskere og utstyr rundt på fjorden. Den skal blant annet brukes i testing og utvikling av nye løsninger og teknologier, til å utføre målinger, og å vedlikeholde forskningsutstyret vi har i fjorden.
Båten, som skal hete “Elly”, døpes 23. august kl. 17:30 av konsernsjef i SINTEF, Alexandra Bech Gjørv, på Brattørkaia i Trondheim.
Utslippsfri og lydløs
Båten settes i drift i løpet av august og skal brukes til forskningsoppdrag. "Elly" har elektrisk fremdriftssystem, noe som gjør den tilnærmet lydløs, utslippsfri, og gir god arbeidskomfort for både mannskap og teknologi som skal testes ut.
I tillegg vil båten kunne gi nyttig informasjon om gode navigasjonsvalg, hvor bruk av sensorer i fjorden vil gi grunnlag for beregninger av blant annet rekkevidde. Beregningene vil da ta hensyn til forventet værvindu, strømvindu og kjente påkjenninger som kan redusere rekkevidden blant annet, litt tilsvarende beregninger som gjøres av el-biler.
Arbeidsbåten vil også være et støttefartøy for forsøk som utføres i forskningsinfrastrukturen på fjorden og vil ha arbeidsplasser for maritime forskere, kunder- og studenter ombord.
Fakta om Elly:
- 30,4 fot
- Topphastighet på 25-30 knop
- Elektrisk fremdrift
- Null utslipp
- 5G om bord
- 4-6 arbeidsplasser
- Planende fartøy
Elly blir en del av Oceanlab – et laboratorium i Trondheimsfjorden
NTNU og SINTEF har forskningsinfrastruktur under utvikling i Trondheimsfjorden gjennom prosjektet OceanLab. Infrastrukturen muliggjør fullskala testing og forskning innenfor undervannsrobotikk, har etablert et testområde for autonome skip, har to store bøyer som inngår i det marine observatoriet, samt systemer og e-infrastruktur for å fjernstyre og støtte forhåndsinstallerte instrumenter eller fartøy.
– Elly blir et verdifullt tilskudd som gir oss mulighet til å utnytte infrastrukturen i OceanLab enda bedre. At båten er elektrisk og utslippsfri gir mange fordeler når den skal tas i bruk. Elly blir også tilgjengelig for industrien og andre aktører som har behov for en utslippsfri arbeidsbåt til innovasjon, testing og verifikasjon av maritim- og havteknologi, sier Kristin Rist Sørheim som leder OceanLab-prosjektet.
Utforsker ny båtteknologi
Skarsvaag Boats har designet og bygget båten ved sitt verft på Hitra. Det er den første båten de har laget som har elektrisk fremdrift. Evoy har levert det elektriske fremdriftssystemet på Elly.
– Norge har den høyeste båt-tettheten i verden per capita, og den høyeste elektriske biltettheten i verden – da er det bare naturlig at Norge leder an i utviklingen av elektriske båter, sier Leif A Stavøstrand, CEO i Evoy. Vi synes det er spesielt stas at NTNU og SINTEF ønsker å utforske ny teknologi sammen med oss og at den skal brukes til beregninger for blant annet rekkevidde i ulike vær og strømforhold. Sammen skal vi også teste vår første rekkeviddeforlenger. Vi gleder oss til samarbeidet, sier Stavøstrand.
Andre bidragsytere til Elly-prosjektet er Raymarine, Trondheim Havn, ENOVA og Blått Kompetansesenter.
Nøkkelord
Kontakter
Beate Kvamstad-Lervold
Tel:92222240Beate.Kvamstad-Lervold@sintef.noKay FjørtoftSINTEF Ocean
Tel:90057068kay.fjortoft@sintef.noBilder
Lenker
Om oss
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Fornyet satsing på kvanteteknologi22.11.2024 14:35:03 CET | Pressemelding
Norsk samarbeid om kvanteteknologi blir fornyet i fire år. Det ble klart i dag, da tildelingen av Gemini-senter til SINTEF, NTNU og UiO ble gjort kjent.
Byggforskserien er oppdatert på ledesystemer for rømning ved brann22.11.2024 06:00:00 CET | Pressemelding
Når det brenner, gjelder det å komme seg raskt i sikkerhet. Byggforskserien beskriver utforming av ledesystem i flukt- og rømningsveier, samt andre tiltak som kan lette rømning fra bygninger.
Norsk CCS forskningssenter ser mot fremtiden etter åtte år med banebrytende forskning og samarbeid15.11.2024 12:16:32 CET | Pressemelding
Etter åtte år med banebrytende forskning nærmere NCCS – det norske forskningssenteret for karbonfangst og -lagring (CCS) seg slutten. NCCS har produsert over 30 innovasjoner på ulike teknologiske modenhetsnivåer, og bidratt til realisering av Langskip – regjeringens initiativ for å etablere den første fullskala nasjonale CCS-verdikjeden. Disse ble presentert under senterets avslutningskonferanse, 13. og 14. november.
90 millioner til norsk satsing på mikrobrikker15.11.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Et nytt kompetansesenter vil gjøre det enklere for bedrifter og forskningsorganisasjoner å få tilgang til teknologi og infrastruktur i Norge og Europa.
Rehabilitering og modernisering av eksisterende vannkraftverk i Norge og Europa4.11.2024 08:48:42 CET | Pressemelding
ReHydro, et EU-prosjekt som skal utforske innovative løsninger for å øke vannkraftens betydning som energikilde i Europa, har denne høsten startet datainnsamling ved to norske elver. Målet er å finne ut hvordan både kraftproduksjon og miljøforhold kan forbedres.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom