Norges Bilbransjeforbund (NBF)

ELBILSALGET VIL STRUPES

Del

Bilbransjen frykter at det vil komme 53 000 færre elbiler ut på veiene de neste årene enn det ville i en normalsituasjon. Bilparken vil bli eldre, mer forurensende og mindre trafikksikker. Det trengs ny politikk.

Stig Morten Nilsen, adm. dir. i NBF.
Stig Morten Nilsen, adm. dir. i NBF.

- Selv om vi nærmer oss målet om å bare selge nullutslippsbiler så vil det lave salget føre til at det kommer over 50 000 færre elbiler ut på veiene. I tillegg vil det selges over 20 000 færre lavutslippsbiler (hybrider og ladbare hybrider). Nybilpolitikken fungerer ikke når folk ikke kjøper nye biler. Staten må etablere ordninger som får de mest forurensende bilene av veien, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir. i NBF (Norges Bilbransjeforbund). - Å få ut flere gamle biler vil også bidra til et bedre nybilmarked totalt, og dermed flere elbiler, legger Nilsen til.

I 2019 økte snittalderen på bilene til 10,7 år, fra 10,5 år. Alderen på bilparken vil ytterligere øke når nybilsalget nå reduseres. Bilbransjens prognose viser at frem til 2025 vil det selges nesten 90 000 færre nye biler sammenlignet med en normalsituasjon. I prognosen legges det til grunn rekordandeler av elbiler hvert år (90 prosent i 2025). Likevel viser tallene at det vil selges 53 056 færre elbiler og 21 087 hybrider og ladbare hybrider.

- Lavt nybilsalg vil strupe det grønne skiftet. En stadig eldre bilpark og færre solgte elbiler vil gjøre det vanskelig å nå våre klimamål. Vi må etablere en politikk som bidrar til å ta ut bilene som forurenser mest, og bidra til at alle kan kjøre så nye biler som mulig. Økt vrakpant og fjerning av omregistreringsavgiften på nyere brukte biler er tiltak som kan iverksettes umiddelbart, sier Erik Andresen, adm. dir. i BIL (Bilimportørenes Landsforening). – Som en foreløpig løsning bør bileiere som vraker og kjøper en ny elbil få en ekstra vrakpant. Det er uansett ikke rom for merverdiavgift på elbiler, legger Andresen til.

NBF og BIL har sammen med NAF har foreslått at vrakpanten økes med 5000 kroner umiddelbart, I tillegg bør omregistreringsavgiften for biler under 10 år fjernes. En ny permanent modell for vrakpremie bør etableres på sikt.

- Det er ikke noen tvil om det ville være positivt for både klima og trafikksikkerheten å få vekk flere av de eldste bilene. I Sverige foreslår Trafikkverket at alle biler over 20 år bør vrakes, avslutter Nilsen.

Sannsynlig nybilsalg kommende år:

 ÅR

Nybilsalg normal

Nybilsalg lav

Elbilandel

Hybrid andel ink. ladbare

Diff elbil

Diff hybrid ink ladbar

2020

140 000

105 000

55%

25,5 %

- 19 250

- 8 925

2021

144 631

115 705

58%

26,5 %

- 16 770

- 7 665

2022

147 906

133 115

64%

23,5 %

- 9 466

- 3 476

2023

144 530

137 304

72%

18,0 %

- 5 203

- 1 301

2024

147 485

144 535

80%

14,0 %

- 2 360

- 413

2025

151 284

151 284

90%

6,5 %

0

0

TOTAL

875 836

786 943

 

 

- 53 056

- 21 780

Nybilsalg normal = prognose for bilsalget før korona/lavkonjunktur 

Nybilsalg lav = prognose for bilsalget hensyntatt korona/lavkonjunktur

Nøkkelord

Kontakter

For mer informasjon, kontakt:
Stig Morten Nilsen, adm. dir. i NBF
Tlf: 911 77 890
Epost: stig.morten.nilsen@nbf.no

Erik Andresen, adm. dir. i BIL
Tlf: 915 66 982
Epost: erik@bilimportorene.no

Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i NBF
Tlf: 994 85 268
Epost: es@nbf.no

Bilder

Stig Morten Nilsen, adm. dir. i NBF.
Stig Morten Nilsen, adm. dir. i NBF.
Last ned bilde
Erik Andresen, adm. dir. i BIL.
Erik Andresen, adm. dir. i BIL.
Last ned bilde

Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Middelthunsgate 27
0368 Oslo

22 54 21 00http://www.nbf.no

Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for nybilforhandlere og verksteder, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon. NBF er den samlende organisasjonen for aktører både innenfor lette og tunge kjøretøy. Vi organiserer merkeforhandlere, mekaniske verksteder, skade- og lakkverksteder, bilglassverksteder, dekkverksteder og bilbergere.

Bilimportørenes Landsforening (BIL) er de norske bilimportørenes bransje- og interesseorganisasjon, og har i dag 25 medlemmer

Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Bruktbiler kan gi dramatiske konsekvenser for arbeidsplassene30.4.2020 12:00:00 CEST | Pressemelding

Bilbransjen ruller, men det kan fort bli kritisk. Selv om det er bedring på bruktbilsalg, så sier nesten 40 prosent av bedriftene at bruktbilmarkedet går på halv fart eller enda tregere. Samtidig svarer 37 prosent at aktiviteten er over 75 prosent. Nybilsalget er fremdeles tregt, for over 50 prosent er aktiviteten mer enn halvert. Dette viser en fersk spørreundersøkelse gjennomført av NBF/NHO.

Folk dropper EU-kontroll. Kjempekøer etter koronakrisen kan føre til tusenvis av avskiltede biler16.4.2020 07:30:00 CEST | Pressemelding

Etter at Statens vegvesen utvidet fristen for EU-kontroll velger tusenvis å utsette å ta EU-kontroll. Per i dag er det gjennomført mer enn 18 000 færre EU-kontroller sammenlignet med samme periode som i 2019. Fortsetter denne trenden vil det være 80 000 ekstra biler som skal ha EU kontroll i neste periode. Det kan føre til lange køer, og at mange ikke rekker å få gjennomført kontrollen før neste frist.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom