Elbilsalget til himmels i september: - Flere hurtigladere må på ny regjering sitt arbeidsbord fra dag én

Nybilsalget i september sikter mot over 90 prosent helelektrisk hos private bilkjøpere. - Nå må det nye politiske flertallet vise at de forstår hva denne elbilveksten betyr. NAF krever bedre forbrukerinformasjon og flere hurtigladere langs veiene, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Elbilsalget går så bra at det nær sagt er kø av elbiler ut av bilbutikkene. (Foto: NAF/Motor)

Foreløpige september-tall for nybilsalget hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), viser at mer enn ni av ti privatpersoner som kjøper ny bil velger elektrisk. Slår man sammen næringskunder og privatkunder utgjør elbilen 78 prosent av nybilsalget så langt denne måneden. Hittil i september er det solgt 7500 elbiler, av et nybilsalg på 9600 biler.

- Dette er ny rekord, og historisk høye tall. At ni av ti nye biler som selges til privatpersoner er elektriske er rett og slett overraskende høyt, sier Braadland.

- Nå må politikerne våkne. Vår neste samferdselsminister kommer til en situasjon hvor vi mangler over 1000 hurtigladere langs norske veier i år for å holde tritt med elbilsalget. Våre beregninger viser at det er solid mangel på ladere langs hovedveiene mellom som Oslo og Kristiansand og Oslo og Trondheim, sier han.

Braadland mener også politikerne bør holde et øye med forbrukerrettighetene til elbilkjøperne:

- I år selges det over 100 000 nye elbiler uten at forbrukerne aner hva slags vinterrekkevidde de får, eller hvor raskt bilen faktisk lader. Mulighetene kundene har til å sammenlikne rekkevidde og ladehastighet må bli bedre raskt, sier han.

Braadland trekker fram ladehastighet som et eksempel:

- De aller fleste forhandlere oppgir ladehastighet som «opptil» et visst antall kW. Faktum er at ladehastigheten varierer veldig med hvor fullt batteriet er, og hvor varmt batteriet er. At man oppgir en ladehastighet på «opptil 100 kW» forteller ingenting, om bilen bare greier dette i korte deler av ladetiden på en hurtiglader, sier han. – Gjennomsnittseffekten ligger ofte mye lavere enn maksimal effekt, sier han.

Derfor har NAF krevd at kunder som ber om det skal få utdelt ladekurven, som viser hvor mye batteriet lader avhengig hvor mye strøm det er på batteriet. NAF vil også at bilbransjen konsekvent oppgir ladetid som tiden det tar å lade batteriet fra 10 til 80 prosent, noe de ikke gjør i dag.

- Om ikke bransjen snart følger opp våre krav kommer vi til å be politikerne om å sette krav om hva slags informasjon de plikter å gi, sier han.

Dette er NAFs elbil-krav til politikerne:

• Følg opp Stortingets vedtak om en ladeplan, som sikrer et hurtigladenettverk langs veiene som henger sammen med elbilveksten. Det må bygges over 1 000 hurtigladere i 2021.
  • Sørg for å få på plass en støtteordning for ladere i borettslag og garasjeanlegg, som lovet
  • Kreve at alle parkeringsplasser i nybygg skal ha montert ladere, som i England (og ikke bare være «ladeklare»)
  • Bransjestandard for informasjon om blant annet elbilers vinterrekkevidde og reell ladehastighet, om ikke bransjen selv følger opp.
  • Vent med å fase inn moms på elbiler til 2024, fordi da er bilene konkurransedyktige.