Elbilrekord i august: - Nå brenner det under føttene på politikerne

I august var 72 prosent av alle nye biler som ble solgt elbiler. Det er ny norsk rekord. - Nå brenner det under føttene på politikere. Norsk elbilpolitikk er en suksess, men ladeinfrastrukturen langs veiene henger ikke med i utviklingen, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
Politikerne har satt et mål om å kun selge nullutslippsbiler innen 2025. Da skylder politikerne norske bilkjøpere en mye mer offensiv ladepolitikk enn det vi hittil har sett. (Foto: NAF/Motor)

I august kom det 381 nye elbiler på norske veier – hver dag, viser nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det tilsvarer 72 prosent av alle nye biler som ble solgt. Forrige rekord var i desember 2020, med 67 prosent.

Forrige måned var også andelen biler med stikkontakt – elbiler og ladbare hybrider – på 88 prosent. Også dette er rekord. NAF krever at en ny regjering må ta mer tak i ladeinfrastrukturen enn det som hittil har blitt gjort.

– Politikerne har satt et mål om å kun selge nullutslippsbiler innen 2025. Da skylder politikerne norske bilkjøpere en mye mer offensiv ladepolitikk enn det vi hittil har sett, sier Ryste.

- NAF har beregnet at det mangler nærmere 500 hurtigladere, flesteparten av dem langs hovedårene Oslo-Kristiansand og Oslo-Trondheim. Dette greier ikke markedet løse alene, sier hun.

Tallene for august viser også at andelen solgte bensin- og dieselbiler er rekordlavt.

- I august var det kun åtte prosent bensin- og dieselbiler. Det er noe av den laveste andelen vi har sett, på nivå med rekordmåneden desember 2020, sier Ryste.

Hittil i år har nesten hver fjerde nye bil vært en ladbar hybrid. Selv om andelen i august kun var 16 prosent, har 23,5 prosent av alle nye biler solgt hittil i år vært ladbare hybrider.

Bilsalget august:

• Antall elbiler: 11 811
  • Antall biler: 16 427
  • Antall ladbare hybrider: 2 599
  • Antall bensin- og dieselbiler: 1 271
  • Andel elbiler: 72 prosent

Bilsalget så langt i år:

• Antall elbiler: 66 612
  • Antall biler: 110 864