Elbilen står ikke på egne hjul før mot slutten av 2020-tallet

Elbilen er langt fra å være en moden teknologi:
- Utvalget er for dårlig.
- Produksjonsvolumet på elbiler er fortsatt lavt sammenlignet med tradisjonelle biler.
- Det er fremdeles kostbart å lage batteriene til bilene.
- I 2020 sikter vi mot 52 prosent elbiler av nybilsalget i Norge. At elbilen selger så bra skyldes ikke at elbilen står på egne hjul, men fritaket for moms og andre avgifter, sier Sødal. - I tillegg er drivstoffet billig om du kan lade hjemme, fortsetter han.
Norge ligger foran i elektrifisering av bilparken, men nå kommer resten av verden etter. Det vil ha mye å si for produksjonskostnadene til biler på strøm. Økt produksjonsvolum gir lavere kostnader per bil. Ikke minst vil reduksjon i kostnadene på batteripakkene i årene fremover få ned kostnadene til bilprodusentene.
- Batteriprisen er på vei ned. I løpet av de neste årene vil forbrukeren få mye mer rekkevidde for pengene, fastslår Nils Sødal.
Vent med elbilmoms
Flere politiske partier har begynt å signalisere innføring av moms på elbiler allerede fra 2022. Samtidig understreker både Høyre og Arbeiderpartiet at de fortsatt vil at det skal være økonomisk lønnsomt å kjøpe elbil. Virkemiddelet de da har er å øke avgiftene på bensin- og dieselbiler tilsvarende eller enda mer enn elbilen. Dette er en avgiftsspiral som NAF advarer mot, fordi det vil ramme alle som skal kjøpe seg ny og trafikksikker bil.
- Skal politikerne nå sitt eget mål om kun nullutslippsbiler i nybilsalget fra 2025 må de ha is i magen. Det er ingen vits i å ødelegge egen suksess på oppløpssiden, mener NAF-rådgiveren.
NAF har lagt frem et forlag om hvordan innføringen av moms på elbiler bør gjøres. Rådet til politikerne er å vente til 2024 når prisene har gått ned og utvalget økt. Da bør man begynne med moms på de dyreste elbilene, ifølge NAF. Så følger en gradvis innføring i de påfølgende årene.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
7 av 10 må snart finne fram vinterdekkene17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fremdeles kjører sju av ti bilister på sommerdekk uavhengig av om de bor i Nord-Norge eller Oslo. - Nå er det meldt kaldere og fare for snø flere steder i landet. Da er det på tide å finne fram vinterdekkene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom