NAF

Elbilen står ikke på egne hjul før mot slutten av 2020-tallet

Del

Det er fortsatt dyrere å produsere elbiler enn bensin- og dieselbiler. Faktisk vil ikke elbilene stå på egne hjul før mot slutten av dette tiåret. - Derfor er det avgjørende å unngå elbilmoms noen år til. Kommer momsen for tidlig og før elbilen er konkurransedyktig, frykter vi en avgiftspiral som gjør alle nye biler dyrere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Skal politikerne nå sitt eget mål om kun nullutslippsbiler i nybilsalget fra 2025 må de ha is i magen. Det er ingen vits i å ødelegge egen suksess på oppløpssiden. (Foto: NAF)
Skal politikerne nå sitt eget mål om kun nullutslippsbiler i nybilsalget fra 2025 må de ha is i magen. Det er ingen vits i å ødelegge egen suksess på oppløpssiden. (Foto: NAF)

Elbilen er langt fra å være en moden teknologi:

  • Utvalget er for dårlig.
  • Produksjonsvolumet på elbiler er fortsatt lavt sammenlignet med tradisjonelle biler.
  • Det er fremdeles kostbart å lage batteriene til bilene.

- I 2020 sikter vi mot 52 prosent elbiler av nybilsalget i Norge. At elbilen selger så bra skyldes ikke at elbilen står på egne hjul, men fritaket for moms og andre avgifter, sier Sødal. - I tillegg er drivstoffet billig om du kan lade hjemme, fortsetter han.

Norge ligger foran i elektrifisering av bilparken, men nå kommer resten av verden etter. Det vil ha mye å si for produksjonskostnadene til biler på strøm. Økt produksjonsvolum gir lavere kostnader per bil. Ikke minst vil reduksjon i kostnadene på batteripakkene i årene fremover få ned kostnadene til bilprodusentene.

- Batteriprisen er på vei ned. I løpet av de neste årene vil forbrukeren få mye mer rekkevidde for pengene, fastslår Nils Sødal.

Vent med elbilmoms

Flere politiske partier har begynt å signalisere innføring av moms på elbiler allerede fra 2022. Samtidig understreker både Høyre og Arbeiderpartiet at de fortsatt vil at det skal være økonomisk lønnsomt å kjøpe elbil. Virkemiddelet de da har er å øke avgiftene på bensin- og dieselbiler tilsvarende eller enda mer enn elbilen. Dette er en avgiftsspiral som NAF advarer mot, fordi det vil ramme alle som skal kjøpe seg ny og trafikksikker bil.

- Skal politikerne nå sitt eget mål om kun nullutslippsbiler i nybilsalget fra 2025 må de ha is i magen. Det er ingen vits i å ødelegge egen suksess på oppløpssiden, mener NAF-rådgiveren.

NAF har lagt frem et forlag om hvordan innføringen av moms på elbiler bør gjøres. Rådet til politikerne er å vente til 2024 når prisene har gått ned og utvalget økt. Da bør man begynne med moms på de dyreste elbilene, ifølge NAF. Så følger en gradvis innføring i de påfølgende årene.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Skal politikerne nå sitt eget mål om kun nullutslippsbiler i nybilsalget fra 2025 må de ha is i magen. Det er ingen vits i å ødelegge egen suksess på oppløpssiden. (Foto: NAF)
Skal politikerne nå sitt eget mål om kun nullutslippsbiler i nybilsalget fra 2025 må de ha is i magen. Det er ingen vits i å ødelegge egen suksess på oppløpssiden. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

NAF: - Regjeringen «mangler» 6000 elbiler6.11.2020 07:00:00 CETPressemelding

Selv om elbilsalget så langt i år er opp over 10 prosent fra samme periode i fjor ligger regjeringen etter skjema. Det mangler fortsatt 6000 nye elbiler for å holde takten fram mot 2025, hvor alle nye biler skal være nullutslippsbiler. - Det selges for få elbiler sammenliknet med regjeringens mål. Dette er helt feil tidspunkt å snakke om å innføre moms på elbiler, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom