ACCIONA

ELBIL PÅ STARTSTREKEN I DUBAI-RALLY

I 2017 ble bilen det første helektriske kjøretøyet til å fullføre Paris-Dakar. Nå stiller den på startstreken under årets ekstremstevne i Emirates Desert Championship i Dubai, 15. til 17. november.
Praktisk talt hele ruten går gjennom  sandynene i Liwa-ørkenen; unike, ekstreme og tøffe forhold.
Praktisk talt hele ruten går gjennom sandynene i Liwa-ørkenen; unike, ekstreme og tøffe forhold.

ACCIONA deltar i rallyet for å demonstrere potensialet i ren energi sammenlignet med fossil under ekstreme forhold. Det kommende billøpet består av to etapper på tilsammen 411 km og går gjennom de endeløse sandynene i Liwa-ørkenen.

Historisk

ACCIONA 100 % EcoPowered ble historisk da den i 2017 ble det første kjøretøyet kun drevet av strøm fra fornybare kilder som fullførte et Dakar Rally. Siden den gang har bilen deltatt i flere andre FIA-verdensmesterskap; for eksempel den italienske Baja, Marokko Rally og andre regionale konkurranser, inkludert Tatts Finke Desert Race (Australia).

Ariel Jaton, sjåføren og utvikleren som krysset målstreken i Dakar 2017, er tilbake bak rattet på ACCIONA 100% EcoPowered for anledningen. Ved å delta viser ACCIONA sin kontinuerlige innsats for å fremme bærekraft ved å teste potensialet til ren energi til det ytterste, samtidig som de setter søkelyset på behovet for å dempe klimaendringene.

Teknologisk gjennombrudd

Bilen er et resultat av mer enn fem års forskning og utviklingsarbeid. Det er den mest energieffektive elbilen i verden med en synkron elmotor på 250 kW, tilsvarende 340 hestekrefter. Motoren mates fra seks hurtigladbare litium-batterier, som tilføres konstant energi fra et solpanel på bilens tak på 100 W.

Bilder

Last ned bilde
Den mest energieffektive elbilen i verden, med en synkron elmotor på 250 kW, tilsvarende 340 hestekrefter.
Last ned bilde
Ariel Jaton, sjåføren som krysset målstreken i Dakar 2017, er  tilbake bak rattet  for anledningen.
Ariel Jaton, sjåføren som krysset målstreken i Dakar 2017, er tilbake bak rattet for anledningen.

Om ACCIONA

ACCIONA er en ledende leverandør av bærekraftige infrastrukturløsninger og fornybare energiprosjekter over hele verden. Tjenestetilbudet omfatter hele verdikjeden, fra design og utbygging til drift og vedlikehold. Selskapet har over 37 000 ansatte i mer enn 40 land, og har forpliktet seg til å bidra til økonomisk og sosial utvikling i de samfunnene selskapet arbeider. ACCIONA har som mål å være ledende i overgangen til en lavkarbonøkonomi gjennom å jobbe etter kriterier for kvalitet og innovasjonsprosesser, og på den måten oppnå effektiv ressursbruk og miljøhensyn i alle sine prosjekter.

I Norge er ACCIONA tilstede gjennom sin infrastrukturdivisjon. Som en del av et Joint Venture med det italienske entreprenørselskapet Ghella, ble ACCIONA i 2015 tildelt hoveddelen av tunnelarbeidet på Follobanen, det største samferdselsprosjektet i Norge. Høsten 2018 signerte Nye Veier kontrakt med Acciona om byggingen av E6 Ranheim–Værnes. Byggestart 2020.

Følg pressemeldinger fra ACCIONA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ACCIONA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ACCIONA