Ekstrafly skal sikre påskeberedskap i luftambulansen

Stiftelsen Norsk Luftambulanse oppretter en transportordning med fly for å sørge for at luftambulansepersonell kommer seg av og på vakt i påsken. Allerede fra dag én var det behov for ordningen.
Legehelikopter fra Norsk Luftambulanse AS (foto: Thomas T. Kleiven)

Mannskapene i legehelikopter- og flyambulansetjenesten reiser vanligvis med ordinære rutefly til og fra vakt på baser over hele landet. På grunn av korona-situasjonen er mange avganger innstilt i påsken.

– Spesielt mannskaper som skal på jobb utenom ordinært vaktskifte, har problemer med å få plass på ruteflyene og er usikre på om de kommer seg på jobb. Derfor leier vi inn ekstrafly for å sikre at beredskapen i luftambulansetjenesten holdes oppe, sier prosjektdirektør Jan Thormodsæter i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Dersom mannskaper på vakt blir syke eller må i karantene, kan erstattere heretter flys inn med privatfly fra andre deler av landet på kort tid.

– Vi unngår også at kritisk personell benytter kollektivtransport mer enn nødvendig. Det bidrar til å minske risikoen for å få smitte inn i den samfunnsviktige tjenesten, sier Thormodsæter.

Benyttet fra dag én

Umiddelbart etter at den nye ordningen ble innført, meldte behovet seg.

Lørdag 4. april oppsto en teknisk feil på legehelikopteret i Bergen. Teknikeren som skulle rykke ut med deler og verktøy fra Gardermoen, fikk ikke plass på rutefly samme dag.

– Ordningen var så godt som klar til å iverksettes, og vi kunne derfor rekvirere et fly umiddelbart. Teknikeren ble sendt over og fikk rettet feilen fem timer etter at behovet ble meldt. Takket være transportordningen, kom legehelikopteret i Bergen raskt tilbake i tjeneste og var i beredskap samme kveld. Tidsbesparelsen var betydelig, sier Thormodsæter.

Ekstraflyene er et tilbud til piloter, redningsmenn, leger og sykepleiere som skal av eller på vakt, og til teknisk personell som må rykke ut på vedlikehold eller reparasjon. Disse er enten ansatt i Babcock Scandinavian Air Ambulance AS som opererer ambulanseflyene, Norsk Luftambulanse AS som driver legehelikoptrene eller i de regionale helseforetakene.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse dekker alle utgiftene for flytransporten. Det er mulig takket være innsamlede midler fra støttemedlemmene.

Maks fire passasjerer

Flyreisene foregår med innleide privatfly fra Sundt Air. Det skal maksimalt være fire passasjerer ombord, med god avstand mellom setene. Alle må følge gjeldende helseråd fra Folkehelseinstituttet, i tillegg til egne smittevernprosedyrer for akkurat dette tiltaket.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse innfører transportstøtten i samråd med den statlige Luftambulansetjenesten HF, som har det overordnede operative driftsansvaret for all luftambulanse i Norge.

Kan bli permanent

Stiftelsen Norsk Luftambulanse driver normalt med forskning, utvikling og implementering for en bedre luftambulansetjeneste. I dagens situasjon med en pågående covid-19-pandemi, settes mye av denne aktiviteten på vent for å frigi ressurser.

– Forskning, utvikling og implementering av ny kunnskap har liten verdi hvis tjenesten ikke har kapasitet til å levere det den skal. Det er derfor viktigere at våre ressurser kan sikre full beredskap gjennom å bidra til å gjøre tjenesten så robust som mulig, sier generalsekretær Hans Morten Lossius i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Etter påske vil ordningen med flytransport bli evaluert og man vil vurdere om den skal videreføres.

Legehelikopter fra Norsk Luftambulanse AS (foto: Thomas T. Kleiven)
Prosjektdirektør Jan Thormodsæter i Stiftelsen Norsk Luftambulanse (foto: Marianne Wennesland)

Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell organisasjon med rundt 300 000 støttemedlemmer og over 3200 støttebedrifter.

Vi jobber for å utvikle luftambulansetjenesten gjennom forskning, utvikling og undervisning, slik at akutt syke og skadde får best og raskest mulig hjelp.

Vi har et av Europas største forskningsmiljøer innen akuttmedisin utenfor sykehus.

Stiftelsens datterselskap, Norsk Luftambulanse AS, er et operatørselskap som driver legehelikoptervirksomhet på oppdrag fra staten. Norsk Luftambulanse AS er operatør på alle landets tolv baser for legehelikopter.