Ekstrafly skal sikre påskeberedskap i luftambulansen
Stiftelsen Norsk Luftambulanse oppretter en transportordning med fly for å sørge for at luftambulansepersonell kommer seg av og på vakt i påsken. Allerede fra dag én var det behov for ordningen.

Mannskapene i legehelikopter- og flyambulansetjenesten reiser vanligvis med ordinære rutefly til og fra vakt på baser over hele landet. På grunn av korona-situasjonen er mange avganger innstilt i påsken.
– Spesielt mannskaper som skal på jobb utenom ordinært vaktskifte, har problemer med å få plass på ruteflyene og er usikre på om de kommer seg på jobb. Derfor leier vi inn ekstrafly for å sikre at beredskapen i luftambulansetjenesten holdes oppe, sier prosjektdirektør Jan Thormodsæter i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.
Dersom mannskaper på vakt blir syke eller må i karantene, kan erstattere heretter flys inn med privatfly fra andre deler av landet på kort tid.
– Vi unngår også at kritisk personell benytter kollektivtransport mer enn nødvendig. Det bidrar til å minske risikoen for å få smitte inn i den samfunnsviktige tjenesten, sier Thormodsæter.
Benyttet fra dag én
Umiddelbart etter at den nye ordningen ble innført, meldte behovet seg.
Lørdag 4. april oppsto en teknisk feil på legehelikopteret i Bergen. Teknikeren som skulle rykke ut med deler og verktøy fra Gardermoen, fikk ikke plass på rutefly samme dag.
– Ordningen var så godt som klar til å iverksettes, og vi kunne derfor rekvirere et fly umiddelbart. Teknikeren ble sendt over og fikk rettet feilen fem timer etter at behovet ble meldt. Takket være transportordningen, kom legehelikopteret i Bergen raskt tilbake i tjeneste og var i beredskap samme kveld. Tidsbesparelsen var betydelig, sier Thormodsæter.
Ekstraflyene er et tilbud til piloter, redningsmenn, leger og sykepleiere som skal av eller på vakt, og til teknisk personell som må rykke ut på vedlikehold eller reparasjon. Disse er enten ansatt i Babcock Scandinavian Air Ambulance AS som opererer ambulanseflyene, Norsk Luftambulanse AS som driver legehelikoptrene eller i de regionale helseforetakene.
Stiftelsen Norsk Luftambulanse dekker alle utgiftene for flytransporten. Det er mulig takket være innsamlede midler fra støttemedlemmene.
Maks fire passasjerer
Flyreisene foregår med innleide privatfly fra Sundt Air. Det skal maksimalt være fire passasjerer ombord, med god avstand mellom setene. Alle må følge gjeldende helseråd fra Folkehelseinstituttet, i tillegg til egne smittevernprosedyrer for akkurat dette tiltaket.
Stiftelsen Norsk Luftambulanse innfører transportstøtten i samråd med den statlige Luftambulansetjenesten HF, som har det overordnede operative driftsansvaret for all luftambulanse i Norge.
Kan bli permanent
Stiftelsen Norsk Luftambulanse driver normalt med forskning, utvikling og implementering for en bedre luftambulansetjeneste. I dagens situasjon med en pågående covid-19-pandemi, settes mye av denne aktiviteten på vent for å frigi ressurser.
– Forskning, utvikling og implementering av ny kunnskap har liten verdi hvis tjenesten ikke har kapasitet til å levere det den skal. Det er derfor viktigere at våre ressurser kan sikre full beredskap gjennom å bidra til å gjøre tjenesten så robust som mulig, sier generalsekretær Hans Morten Lossius i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.
Etter påske vil ordningen med flytransport bli evaluert og man vil vurdere om den skal videreføres.
Nøkkelord
Kontakter
Eline DallandKommunikasjonsdirektør
Tel:913 35 109Eline.dalland@norskluftambulanse.noBilder


Lenker
Om Stiftelsen Norsk Luftambulanse
Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell organisasjon med rundt 300 000 støttemedlemmer og over 3200 støttebedrifter.
Vi jobber for å utvikle luftambulansetjenesten gjennom forskning, utvikling og undervisning, slik at akutt syke og skadde får best og raskest mulig hjelp.
Vi har et av Europas største forskningsmiljøer innen akuttmedisin utenfor sykehus.
Stiftelsens datterselskap, Norsk Luftambulanse AS, er et operatørselskap som driver legehelikoptervirksomhet på oppdrag fra staten. Norsk Luftambulanse AS er operatør på alle landets tolv baser for legehelikopter.
Følg saker fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse
– Det viktigste du har på telefonen din24.9.2020 13:08:10 CEST | Pressemelding
Bilen er fullpakket med varme klær og god mat, men det aller viktigste til høstferien har du på telefonen din: Appen «Hjelp 113».
Lederskifte i Norsk Luftambulanse AS17.9.2020 18:15:21 CEST | Pressemelding
Rune Midtgaard fratrer som administrerende direktør i NLA AS. Leif Olstad er konstituert som administrerende direktør inntil en ny leder er ansatt. Olstad kommer fra stillingen som Ground Operations Manager i selskapet.
Tester ut video i nødsamtaler29.6.2020 14:45:00 CEST | Pressemelding
Video testes nå ut på flere 113- og legevaktsentraler i Norge. I løpet av få uker med testing har videofunksjonen allerede vært med på å redde liv.
Nytt helikopter godkjent - Det blir et unikt, flyvende laboratorium for fremtidens pasienter24.6.2020 14:23:05 CEST | Pressemelding
Som de første i verden får Stiftelsen Norsk Luftambulanse levert Airbus sitt nye helikopter av typen H145. Det er gode nyheter for fremtidens pasienter.
Stiftelsen Norsk Luftambulanse runder 100 værkameraer: – De bidrar til å redde liv22.6.2020 07:00:00 CEST | Pressemelding
For å gi pilotene bedre grunnlag for å avgjøre hvor det er forsvarlig å fly, har Stiftelsen Norsk Luftambulanse siden 2013 plassert ut værkameraer på strategiske steder rundt om i hele landet. Nå er værkamerastasjon nummer 100 satt i drift, og flere er på vei.
113-sentralen: – Ikke dra på vinterferie uten denne appen!13.2.2020 07:00:00 CET | Pressemelding
Skulle du falle og slå deg eller bli syk på fjellet, kan Hjelp 113-appen fortelle redningsmannskapene nøyaktig hvor du befinner deg.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom