Eksplosiv elbilinteresse etter innføring av bompenger i Tromsø

Del

Da bompengene kom til Tromsø økte interessen for elbil brått. – Nå vil folk i Tromsø kjøpe elbil, i mye større grad enn før bompengene kom. Dette viser at bompengefordelen er viktig for bilistene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er en motsigelse mellom byenes behov for penger til kollektivtransport, sykkelveier og veier, og elbilmålene Norge har satt. Det er på høy tid å skrote bompengesystemet. (Foto: NAF)
Det er en motsigelse mellom byenes behov for penger til kollektivtransport, sykkelveier og veier, og elbilmålene Norge har satt. Det er på høy tid å skrote bompengesystemet. (Foto: NAF) NAF

Frem til nå har storbyer som Oslo, Bergen og Trondheim ligget langt foran Tromsø i elbilinteresse. Men i NAFs Trafikantbarometer 2023, som gjennomføres ved hvert valg, øker andelen i Tromsø som sier deres neste bil blir en elbil kraftig.  

- I årets undersøkelse er interessen for elbil like stor i Tromsø som i de andre storbyene. Nå oppgir over halvparten av Tromsø-folket at deres neste bil blir en elbil, sier Sødal. 

Dette er et solid byks fra tidligere undersøkelser. I 2019 svarte 26 prosent i Tromsø at neste bil blir en elbil, og i 2021 37 prosent.  

- Bompengene har virkelig satt fart i elbilinteressen i Tromsø, slår Nils Sødal fast. 

Viser svakheten i bompengeordningen 

Stadig flere elbiler i Tromsø gjør at bypakken der ikke får inn like mye penger som de har beregnet. Elbiler har rabatt i bomringene og det er en av de viktigste fordelene for elbilistene.  

- Det er en motsigelse mellom byenes behov for penger til kollektivtransport, sykkelveier og veier, og elbilmålene Norge har satt. Det er på høy tid å skrote bompengesystemet, mener Sødal.  

Byene kan ikke sette bompengene elbilister skal betale til mer enn 70 prosent av ordinær takst. Derfor vil inntektene i bypakkene gå ned dersom flere og flere i Tromsø kjøper seg en elbil.  

- Skal byen hente inn det de taper, må de skru opp taksten til bensin- og dieselbiler. Da vil den også kunne øke for elbilene, men det er bensin- og dieselbilistene som vil svi mest, sier NAF-rådgiveren. -Det er en utvikling vi advarer mot, avslutter han.  

Tabell

Jeg vil at min neste bil skal være en elbil

Trafikant-barometer (år) 

Norge 

Oslo 

StorOslo 

Bergen 

Trondheim 

Stavanger 

Tromsø 

2023 

47 % 

56 % 

53 % 

52 % 

52 % 

53 % 

52 % 

2021 

43 % 

50 % 

51 % 

54 % 

53 % 

45 % 

37 % 

2019 

37 % 

40 % 

41 % 

39 % 

45 % 

26 % 

Fakta 

NAF Trafikantbarometer 2023 er utført av Norstat for NAF i perioden januar- februar 2023. Totalt er 4242 personer spurt, og undersøkelsen er vektet på landsdel, alder og kjønn. Grafikken viser andel som svarer enig/svært enig på spørsmålet "Min neste bil blir en elbil", fra 2019 til 2023. Undersøkelsene i 2019 og 2021 er utført av Kantar for NAF.  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Tromsø har tatt igjen de andre storbyene i Norge i elbilinteresse. Innføringen av bompenger i byen, har ført til at interessen har skutt fart.
Tromsø har tatt igjen de andre storbyene i Norge i elbilinteresse. Innføringen av bompenger i byen, har ført til at interessen har skutt fart.
NAF
Last ned bilde
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)
NAF
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye