Ekspertgruppa på befaring av skredet i Heim

Onsdag 7. september kommer ekspertgruppa, som Statens vegvesen har oppnevnt for å undersøke jordskredet i Heim kommune i Trøndelag, til å gjennomføre en befaring av skredet.

Onsdag 7. september kommer ekspertgruppa til å gjennomføre befaring av skredstedet i Heim. Foto: Bertelsen og Garpestad AS

Lederen for gruppa, administrerende direktør for NGI - Norges Geotekniske Institutt, Lars Andresen, vil være tilgjengelig på skredstedet for media fra klokka 14:00.

Ekspertgruppa består av:

• Lars Andresen, NGI (leder)
  • Anders Beitnes, Faveo Prosjektledelse
  • Johan Arnt Vatnan, Cajun Management AS
  • Arnstein Watn, NTNU
  • Ingrid Havnen, NVE

Les pressemeldingen fra Statens vegvesen om ekspertgruppa her.

Sandakerveien 140

På sikker grunn

NGI – Norges Geotekniske Institutt – er et uavhengig, internasjonalt senter for forskning og rådgivning innen ingeniørrelaterte geofag, der vi integrerer kunnskap mellom geoteknikk, geologi og geofysikk. Vår forskning gir kunnskap som styrker norsk næringsliv til å løse noen av de viktigste utfordringene vi står overfor innenfor klima, miljø, energi og naturfarer.

Siden opprettelsen av NGI på starten av 1950-tallet har vi tiltrukket oss dedikerte fagfolk og eksperter på bruk av geomaterialer som byggegrunn og byggemateriale, skredproblematikk og forurensning av grunnen. Utvikling og anvendelse av ny teknologi står helt sentralt i vår virksomhet for å finne bærekraftige løsninger og sikre at vi bygger et samfunn på sikker grunn. Vår ekspertise og løsninger er kjent og etterspurt i store deler av verden.

NGI er organisert som en privat stiftelse med hovedkontor og laboratorier i Oslo, avdelingskontor i Trondheim, forskningsstasjon for snøskred på Strynefjellet, kontor i Stryn, og utenlandskontorer i Houston, Texas, USA, og i Perth, Western Australia, i tillegg til samarbeidsavtaler med veletablerte selskap og institusjoner i store deler av verden.

Som en av hovedpartnerne støtter NGI Ingeniører Uten Grenser (IUG) økonomisk og gjennom å bidra med ingeniørkompetanse til IUGs oppdrag for norske bistandsorganisasjoner.

NGI-led EU project will digitize the mining industry and ensure increased sustainability18.11.2022 12:31:35 CET | Press release

Europe has a growing need for critical raw materials and wants to be more self-sufficient when it comes to supply. But how to extract minerals in the most sustainable way possible? The recently funded innovation action DINAMINE will develop and showcase how innovative solutions and digital technology, such as robots, artificial intelligence, and automation, can make small and medium-sized mines more efficient and sustainable.

NGI leder EU-prosjekt som skal digitalisere gruveindustrien og sikre økt bærekraft18.11.2022 12:17:57 CET | Pressemelding

Europa har et økende behov for viktige råmaterialer mineraler og vil være mer selvforsynte. Men hvordan skal mineraler hentes ut på en måte som er mest mulig bærekraftig? Innovasjonsprosjektet DINAMINE skal utvikle og vise hvordan innovative løsninger og digital teknologi – som roboter, kunstig intelligens og automatisering – kan gjøre små og mellomstore gruver mer bærekraftige