Eitt skritt nærare ny veg mellom Ulefoss og Lunde
Regjeringa legg i dag fram eit forslag til Stortinget om finansiering av fv. 359 Kaste-Stoadalen. Det er Vestfold og Telemark fylkeskommune som har ansvar for prosjektet.
Utbygginga omfattar bygging av 2,9 km ny fylkesveg på strekningen Kaste–Stoadalen. Prosjektet vil koste 314,7 millionar kroner. 178,4 millionar kroner er fylkeskommunale midlar og bompengebidraget er på 135,3 millionar kroner. Bompengeprosjekt blir fremma av Samferdselsdepartementet for vedtak i Stortinget.
Fv. 359 er hovudferdselsåra mellom Ulefoss og Lunde. Dagens veg gjennom Stoadalen er svingete, trong, har dårleg trafikktryggleik og lite skikka til ferdsel for mjuke trafikantar.
Framkomme for tunge køyretøy på dagens veg er svært redusert. Vegen er svært smal på delar av strekninga, stadvis med berre breidde for eitt tungt køyretøy om gongen. Tunge køyretøy må derfor nokon gonger rygge når to tunge køyretøy møtes. Det er heller ikkje fortau eller gangveg på strekningen.
Det blir lagt opp til anleggsstart i løpet av 2021, med ferdigstilling i 2023.
For meir informasjon, sjå: Prop. 183 S (2020-2021) Finansiering av prosjektet fv. 359 Kaste – Stoadalen i Nome kommune i Vestfold og Telemark fylkeskommune.
Nøkkelord
Bilder

Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Ny finansieringsordning for Norske tog – resultat av statens tilbud om tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld17.9.2025 15:16:34 CEST | Pressemelding
I pressemelding av 10. september 2025 kunngjorde Samferdselsdepartementet at det samme dag kl. 12.00 fremsatte tilbud om tilbakekjøp av Norske togs eksisterende obligasjonsgjeld. Tilbakekjøpsprosessen er et avsluttende steg i omleggingen av finansieringsmodellen for Norske tog.
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom