Eirik Lyng i duett med Stina Talling

Hitvarsel fra nord og vest når Eirik Lyng og Stina Talling slipper duetten "En gang til", en låt om ghosting og friendzoning, i dag.

Artwork En gang til med Eirik Lyng og Stina Talling

Både Eirik Lyng (blir 17  år 7. juli, fra Alta) og Stina Talling (fylte 17 år 5. februar, fra Bergen) artistdebuterte i 2019. Eirik ble listet på P3 med både "En som dæ" og "Hvis ikke det blir oss".
Altas egen pop-komet (Altaposten) spilte nettopp to fantastiske konserter under Trondheim Calling hvor han fikk skryt og ble kalt "Ung sjarmør" av Adresseavisen, pluss at han ble trukket fram av NRK Nyheter.
Stina fikk en platinasertifisert hit med "Mer enn god nok". Første liveopptreden var på Rådhusplassen i Oslo foran over 60.000 publikummere på VG-lista, og hun avsluttet året med å opptre inne i Rådhuset i Oslo til inntekt for TV-aksjonen. VGS prioriteres, men hun ga også ut "Fortid til fremtid" i fjor, og har en drøss utgivelser på gang i 2020.
En av dem er altså "En gang til" i duett med Eirik.

Og hvordan ble det til at nettopp Eirik og Stina gir ut låt sammen?
De to møttes i fjor og fikk god kjemi.
"Nei, ikkje sånn kjemi."
De holdt kontakt og reiste etterhvert til Oslo for å jobbe sammen.
"Ikke skriv nokke fjas som at det oppsto søt musikk, vi e bare venna."
Og i studio hadde de det så morsomt at det nesten ble for mye av det gode.
"Produsenten må ha blitt så vanvittig irritert over alle latterkramper og fjas, men resultatet ble jo bra!"
Er det ikke litt rart at en låt om at noen vil ha hjertet sitt knust både en og to og tre ganger, ikke låter tristere, sartere og mer innadvendt?
"Æ vil faktisk heller bli såra enn å bli ghosta" sier Eirik, og Stina er enig i at ghosting er feigt. "Og friendzoning! Det er så utrolig kjipt. Hva gjøøør man da liksom?"
"En gang til" er en deilig, energisk poplåt som minner om at det noen ganger faktisk er helt OK å ha det skikkelig vondt en kort stund.
"Ja takk til closure liksom, så kan man gå videre i livet."
Er låten inspirert av egne opplevelser?
"Litt. Og litt venner og hva de opplever. Og veldig mye koffein." sier Stina.
Sistnevnte substans var viktig under videoinnspillingen også.
"Det var null kleine moments, men vi va trøtte og ble nok litt harde på kaffedrikkinga" innrømmer Eirik .
Hva har de to lært om og av hverandre?
"Stina e ekte vestlending, alltid forberedt på dårlig vær. Det e nokka alle - æ - burde lære av."
Eirik utdyper "Det regna skikkelig når vi skulle spille inn video, og æ va dum og ble søkkvåt i mine hvite sneaks og den kuleste jakka, mens ho va rutta og hadde med seg paraply."
Stina, på sin side, innrømmer at hun ikke engang visste at Alta var et sted før hun møtte Eirik, men den største overraskelsen var hvor mye han bannet.
"Eg trodde eg var ille, men én Finnmarking banner altså jævlig mye mer enn ti fåkkings bergensere gjør".
Og, hvis de kunne få gjøre noe en gang til, hva skulle det vært?
"Æ ville ha gjentatt de to konsertan æ nettopp gjorde på Trondheim Calling. De va så sinnsykt artig, og æ ser frem til å gjøre det ikke bare én, men mange ganga til!"
Stina drømmer også om å stå mer på scenen.
"Eg vil gjerne opptre på VG-listen en gang til" sier hun "Det var fantastisk kult."
"Men akkurat no har eg mest lyst til å legge meg en gang til, sove en gang til og være uthvilt en gang til".
Enkelt, men allikevel utopisk. Kanskje er Stinas første ønske mer oppnåelig?
Så vi krysser fingre for VG-lista 2020, med Stina, Eirik og nettopp "En gang til".

Artwork En gang til med Eirik Lyng og Stina Talling
Eirik Lyng og Stina Tallling (c) Jonathan Vivaas Kise
Eirik Lyng og Stina Talling (c) Jonathan Vivaas Kise

Travis Scott slipper ny singel og musikkvideo25.9.2020 07:30:00 CESTPressemelding