Eikmaskin satser på Ungt Entreprenørskap

Eikmaskin AS og Eiksenteret har inngått en samarbeidsavtale med Ungt Entreprenørskap om satsing på yrkesfag. Målet er å bygge kunnskap om utvikling og muligheter i landbruksnæringen hos ungdom.

Eikmaskin er landets største tilbyder av traktorer og landbruksmaskiner og markerer i år 100 års historie i denne bransjen. Gjennom samarbeidet med Ungt Entreprenørskap ønsker de å sette fokus på landbruksnæringen, og vise utviklingen og bredden i næringen med fokus mot ungdom.

– Sammen med Ungt Entreprenørskap ønsker vi å bidra til å øke interessen for yrkesfag hos unge samtidig som vi bygger kunnskap om Eiksenteret, teknologiutviklingen og bærekraftsarbeidet som skjer i næringen. Målet for oss er også å tiltrekke nye kunder og nye medarbeidere, sier administrerende direktør i Eikmaskin, Trond Kjempekjenn.

Samarbeidet med Ungt Entreprenørskap omfatter programmet Ungdomsbedrift i videregående skole med fokus på yrkesfag. Her vil elevene få opprette og drive egen bedrift basert på egne forretningsideer gjennom et skoleår. Dette skoleåret vil det bli kjørt en pilot hos Eiksentret Midt-Norge og Eiksenteret Sarpsborg sammen med videregående skoler i disse områdene.

– Vi er veldig glade for å få en spennende og solid aktør som Eiksenteret med på laget i en sterkere satsing på yrkesfag. Ungt Entreprenørskap jobber som en brobygger mellom skole og næringsliv, og gjennom kompetanse og støtte fra Eiksenteret har vi mulighet til å gi elever i yrkesfag en verdifull, inspirerende og ikke minst lærerik innsikt i en relevant bransje, sier administrerende direktør Grete Ingeborg Nykkelmo i Ungt Entreprenørskap Norge.

Fakta om Eikmaskin og Eiksenteret:

Eikmaskin er et heleid datterselskap av AGCO som har hovedkontor i Duluth, Georgia (USA). Eikmaskin er kjedegiver og importør til en landsdekkende franchisekjede (Eiksenteret) og private Valtraforhandlere. Eiksenteret er representert på 47 steder over hele landet. Eiksenteret forhandler kjente merkevarer som Fendt, Massey Ferguson, Valtra, Ålø, Grimme, Amazone, Dalen og Ilsbo. I tillegg tilbys et unikt dele-, butikk- og servicekonsept.

Fakta om Ungt Entreprenørskap:

Ungt Entreprenørskap er en ideell organisasjon som tilbyr programmer om entreprenørskap, økonomi og jobbtrening i skoler over hele landet og gjennom hele skoleløpet. Sist år gjennomførte ca 12.000 elever programmet Ungdomsbedrift i videregående skole.

Maritimt kollagenpulver sikret seieren i NM Studentbedrift8.6.2022 14:17:13 CEST | Pressemelding

Spenningen var stor da vinneren av Norges Beste Studentbedrift ble kåret i regi av Ungt Entreprenørskap i dag. Bedriften som til slutt overbeviste juryen mest var studentbedriften MMEDS SB fra NTNU Ålesund. De tilbyr er et rent marint kollagenpulver laget av restråstoff fra hvitfisk. I to dager til ende har vi feiret studentinnovasjon og skaperglede, og 23 studentbedrifter konkurrerte i til sammen syv kategorier – og om å bli best i Norge. Studentene er vurdert gjennom pitching på scene, stands, intervjuer og forretningsplaner, og i tillegg har det vært nettverksbygging og faglig påfyll.

HC Sealift er Norges beste Ungdomsbedrift – de skal gjøre båtlivet tilgjengelig for alle3.5.2022 17:30:20 CEST | Pressemelding

HC Sealift UB fra Hvam videregående skole i Viken fylke gikk i dag helt til topps og ble kåret til Beste Ungdomsbedrift 2022 under NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap. De imponerte juryen med sin mekaniske løftearm for rullestolbrukere som sørger for at det er enkelt å komme seg ombord i fritidsbåter på egen hånd. Vinnerne skal representere Norge under EM for ungdomsbedrifter i Tallin i Estland 12.-14. juli.