Eika Forsikring – Sterk utvikling i 2021

Med bakgrunn i få storskader og gunstig utvikling i frekvensskader fikk Eika Forsikring et resultat før skatt på 185 mill. kroner (178) i fjerde kvartal. Selskapet leverer en Combined Ratio i kvartalet på 79,0% (78,1%).
Trond Bøe Svestad, administrerende direktør

Året under ett fikk selskapet et resultat før skatt på 725 mill. kroner. Dette er selskapets sterkeste resultat siden oppstart. Selskapets Combined Ratio endte på 79,5% (79,8%).

- Det er gledelig å konstatere at bankene i Eika Alliansen og Sparebanken Møre både lykkes med å skape vekst i bestanden samtidig som god risikoseleksjon gir uttelling i gode resultater, sier adm direktør Trond Bøe Svestad. – Det gode samspillet mellom engasjerte og dyktige medarbeidere på Hamar og i Oslo og det økte initiativet på forsikring vi ser hos bankene, har vært helt avgjørende for hvordan vi lykkes i markedet, sier Svestad.

Bestandspremien i selskapet har vokst med 5% i løpet av året. Veksten er spesielt sterk i SMB-segmentet med en premievekst på over 10 prosent. Selskapet har i løpet av 2021 vunnet avtaler om økt distribusjon med Virke Forsikring og Norges Jeger og Fiskerforbund. Sammen med økt digitalt salg og bankenes økte satsing på breddesalg av forsikring

Pandemien preger fortsatt skadebildet, dog i mindre og mindre grad. Selskapet ser en utvikling med færre store skader på bil. Det er også gledelig å merke seg færre og mindre alvorlige branner i landbruket, der det særlig har vært færre branner på våningshus. Reiseproduktet er fortsatt der effektene viser seg tydeligst grunnet lavere reiseaktivitet, men selskapet registrerer en økning i reiseskader mot slutten av året. Det er grunn til å tro at vi beveger oss mer mot et normalisert år i 2022 og fremover.

Selskapet har i 2021 lansert flere nye tariffer og har investert i prisingskompetanse, noe som har gitt god uttelling allerede. Det er også jobbet godt med produkt- og tjenesteutvikling, noe som selskapet forventer skal gi positive resultateffekter.

Eika Forsikring har høy oppmerksomhet på klimarisiko og skadeforebygging. Selskapet, som er miljøfyrtårnsertifisert, har iverksatt betydelig tiltak på tre fronter; arbeid med klimarisiko, skadeforebygging og sirkulære oppgjør.

Trond Bøe Svestad, administrerende direktør
Nøkkeltall for 4. kvartal

Eika Forsikring leverer skade- og personforsikring til kunder innen privat-, landbruks- og næringslivsmarkedet. Salg av selskapets produkter skjer hovedsakelig gjennom bankene i Eika Alliansen og Sparebanken Møre. Produktene er også tilgjengelige via digitale kanaler. Eika Forsikring AS er datterselskap i Eika Gruppen og har sitt hovedkontor på Hamar.

Eika Alliansen består av lokalbankene, Eika Gruppen AS og Eika Boligkreditt AS. Lokalbankene i Eika Alliansen nyter høy tillit og tilfredshet blant kundene, og er en verdsatt drivkraft for vekst og utvikling i sine lokalsamfunn. Trygg og personlig kunderådgiving og et sterkere lokalt samfunnsengasjement skiller lokalbankene fra konkurrentene.

Eika Gruppen er eid av lokalbankene og utgjør finanskonsernet i Eika Alliansen. Eika Gruppens fremste visjon er å styrke lokalbanken. Selskapet leverer sikre og brukervennlige tjenester, spesielt tilpasset kundenes behov. Virksomheten omfatter bank, forsikring, sparing, pensjon, finansiering, kort og eiendomsmegling. Eika Alliansen er en av de største aktørene i det norske finansmarkedet og en vesentlig aktør for bærekraftig verdiskaping i lokalsamfunn over hele landet. www.eika.no