Eiendomsselskap sparer millioner på systematisk miljøarbeid

Mustad Eiendom på Lilleaker i Oslo jobber hardt for å forvalte sine 330 000 kvadratmeter så grønt som mulig. Det har gitt positive utslag i regnskapet.
Mustad Eiendom har redusert energiforbruket med over 15 prosent. Standarden for miljøledelse, ISO 14001, har vært avgjørende. Her er Mustad Eiendoms nybygg i Lilleakerveien 6 A-C. Foto: Mustad Eiendom

Da Mustad Eiendom trengte mer systematikk og kontinuitet i miljøarbeidet sitt, ble løsningen standarden for miljøledelse, ISO 14001. Administrerende direktør Olav Line forteller at standarden hjulpet dem mye.

– Miljøarbeid i en virksomhet kan skli ut hvis det ikke systematiseres. Derfor er ISO 14001 et svært nyttig verktøy. Standarden gjør at vi jobber med bærekraft på en helt annen måte enn før. Nå er bærekraft en integrert del av forretningsprosessene våre og vi vurderer miljø og klimarisiko i alle ledd, sier Line.

Mustad Eiendom ble ISO 14001-sertifisert av ScanCert i 2016.

– Vi ser at mange bedrifter har stor nytte av ISO 14001. Det hjelper dem å systematisere og målrette arbeidet sitt med bærekraft, sier Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge.

Grønt og lønnsomt

Energibruk er en viktig variabel i enhver miljøligning, ikke minst for et eiendomsselskap. Line beskriver effektiviseringen av energibruken som en lavthengende frukt med stort potensial.

– I løpet av de siste to-tre årene har vi redusert energiforbruket vårt med 15 prosent. Så langt i år er reduksjonen ytterligere sju prosent.

Miljøeffekten er stor, men de økonomiske besparelsene er enda større. Line anslår at selskapet sparer flere millioner i året på energieffektiviseringen.

– Og det er ikke snakk om en engangsbesparelse. Vi oppnår et bedre resultat hvert eneste år. Tiltakene vi har gjennomført i forlengelsen av ISO 14001 betaler seg selv og mye mer til.

Verktøy for et næringsliv i omstilling

– Små endringer, så lenge de er systematiske, kan gi stor uttelling for den enkelte bedrift, sier Mehus og peker på at ISO 14001 er viktig for et næringsliv i omstilling.

– Den globale klimakrisen tvinger selskaper til å sette miljø og bærekraft på agendaen. Det er ikke lenger mulig å stikke hodet i sanden. Flere peker på at ledelsessystemet for miljø hjelper dem i omstillingsarbeidet mot en ny tid, sier han.

Line forteller at arbeidet med miljø og bærekraft er en jobb som aldri blir ferdig. Derfor er den årlige oppfølgingsrevisjonen i sertifiseringsordningen svært viktig.

– Vi blir holdt litt i ørene og det gir oss noe å strekke oss etter. Det gjør oss til en mer bevisst og bedre organisasjon i spørsmål knyttet til bærekraft og miljø.

Olav Line, administrerende direktør, Mustad Eiendom. Foto: Mustad Eiendom
Mustad Eiendoms nybygg i Lilleakerveien 6 A-C. Foto: Mustad Eiendom
Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge. Foto: Nicolas Tourrenc, Standard Norge

Fakta om ISO 14001

ISO 14001 er den internasjonale standarden for miljøledelse. Miljøledelse brukes for å regulere virksomheters innvirkning på ytre miljø. Det innebærer at en virksomhet formulerer miljøpolitikk og miljømål for å styre forretningsdriften, gjerne integrert i bedriftens styrings- og ledelsesfunksjoner. Les mer om ISO 14001.