Egmont Publishing justerer retning for fremtiden

I allmøte fredag 28. august, ble endringene i organisasjonen for bedriften presentert for alle ansatte. I 2019 la selskapet en spisset strategi, og organiserer nå bedriften på en ny måte, for å tilpasse seg en krevende hverdag og en mediebransje i omstilling.

Adm.direktør Nina Vesterby justerer retning for fremtiden

-Vi er og skal være et offensivt mediehus som evner å endre oss i takt med utviklingen i markedet. Og vi skal kontinuerlig utfordre oss selv og forbedre måten vi jobber på, sier adm. direktør, Nina Vesterby.

Selskapet har besluttet å organisere virksomheten i produktteam, og med en tydeligere prioritering av merkevare-porteføljen. Det nye rigget består av fire virksomhetsområder.

-People Influencerbyrå og Kids består som før, mens vi samler alle print-produktene i en slagkraftig og effektiv enhet, Print Media. Vi har et sterkt fundament i vår print-portefølje. Dette er vår kjerne som vi skal bevare og utvikle for å beholde vår posisjon som markedsleder. Ved å samle all print ett sted så vil vi i større grad kunne utnytte synergier på tvers av produkter og kompetanser.

I tillegg til Print Media setter selskapet opp et nytt virksomhetsområde, «Online Media & Nye satsinger». Dette området består av Klikk, Flipp og blogg.no, og et inkubator-team.

-Sammen med våre store digitale produkter, Klikk, blogg.no og Flipp, setter vi opp et inkubator-team, som skal skape nye inntektsstrømmer og forretningsområder, basert på vår kjerneforretning. Målet er at ha en sunn og bærekraftig vekstportefølje som vil være et fundament for fremtiden.

I Print Media og Online Media & Nye satsinger, innfører selskapet en ny måte å jobbe på. Autonome produktteam og smidig metodikk, der alle beslutninger skal kunne tas i teamene gir bedre samarbeid, raskere beslutningsveier og mindre byråkrati.

- Smidig metodikk, er en smartere måte å jobbe på, tettere på kunden. Det er en ny måte å jobbe på for oss, og et steg inn i fremtiden. Mer selvstyring, bedre samarbeid, raskere beslutningsveier og mindre byråkrati, er noe vi tror også vil gi gode effekter for print-området. Målet er bedre innhold og produkter, mer fornøyde lesere og brukere, og mer fornøyde medarbeidere, sier ansv.redaktør/direktør Elisabeth Lund-Andersen.

-Endringene medfører dessverre at det også blir noe nedbemanning. 11 stillinger er definert som overtallige, og der jobber vi nå for at det skal bli en ryddig og god prosess for de som er berørt. Endringene gir en flatere struktur, og vi reduserer også antall ledere med nesten 25 %, avslutter Vesterby.

Nina Vesterby, Adm. direktør Egmont Publishing, tlf 982 47 877
Elisabeth Lund-Andersen, Ansv. redaktør/ direktør, tlf 932 45 255