E39 fra Bue til Ålgård til markedet i 2022
Den første kontrakten i Rogaland fra Nye Veier kommer i august. Kontrakten har en anslått verdi på 2,2 milliarder.

Bjerkreim og Gjesdal kommuner har nå reguleringsplanen for ny E39 mellom Bue og Ålgård til behandling. Kommunene planlegger å gjøre endelig vedtak av reguleringsplanen i løpet av første kvartal. Da kan konkurransen komme til markedet i august. En vedtatt reguleringsplan er et premiss for å lyse ut kontrakten for bygging. Prosjektet må gi god oppnåelse av målene som er satt for prosjektet. Nye Veier må ha dekning i budsjettene for å gjennomføre konkurransen.
Realisering av ny E39 fra Bue til Ålgård er en viktig del av ny E39 mellom Kristiansand og Ålgård. Resultatet blir bedre trafikksikkerhet, bedre fremkommelighet og en halvering av reisetiden mellom Kristiansand og Ålgård, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier
Valget av korridor ble tatt av Regjeringen i juni 2021. Kun 14 måneder etter vedtaket om korridor kommer den første konkurransen. Tidligste start på byggearbeidene er høsten 2023. Den anslåtte verdien på kontrakten for strekningen fra Bue til Ålgård er på 2,2 milliarder kroner.
Etter kvalifisering vil tre til fem tilbydere bli invitert til å gi tilbud på kontraktene. Fra utlysning av konkurransene vil det ta mellom ni og tolv måneder til en entreprenør er klar til å gjennomføre arbeidet.
Nye Veier kommer også til å invitere til konkurranse om to andre strekninger på E39. Kontrakten for Ytre Ring rundt Kristiansand og strekningen fra Mandal til Lyngdal kommer også til markedet i 2022. Tre kontrakter på E39 er viktig for å realisere en helt ny hovedvei mellom Kristiansand og Stavanger. Totalt kommer det kontrakter for mer enn ti milliarder på E39 gjennom sørvestlige deler av Norge i løpet av 2022.
Dette er en av syv konkurranser, som Nye Veier planlegger å sende til markedet i løpet av 2022. Dette er ny rekord for Nye Veier i antall nye kontrakter i løpet av et år. Den samlede verdien for alle kontraktene er anslått til 15 milliarder kroner.
Strekning |
Annonsering |
Anslått verdi eks mva |
Type |
Sted |
E6 Storhove – Øyer |
Mars |
1,6 mrd |
Tunnel/vei |
Innlandet |
E6 Berkåk – Vindåsliene |
April |
2 mrd |
Vei/tunnel/bru |
Trøndelag |
E6 Sørelva – Borkamo |
Mai |
700 mill |
Vei |
Nordland |
E39 Bue – Ålgård |
August |
2,2 mrd |
Vei/tunnel/bru |
Rogaland |
E39 Mandal – Lyngdal |
September |
4,7 mrd |
Tunnel/vei/bru |
Agder |
Rv13 Skare – Sogndal |
Oktober |
200 mill |
Vei/sikring/div |
Vestland |
E18/E39 Ytre ring |
November |
3,8 mrd |
Tunnel |
Agder |
Konkurransene kommer til markedet etter at reguleringsplanene for strekningene er vedtatt av kommunene. Prosjektene må gi god oppnåelse av målene som er satt for prosjektet. Nye Veier må ha dekning i budsjettene for å gjennomføre konkurransene.
Nye Veier går nå bort fra byggherrens makspris på alle prosjektene.
- Vi har selv gjort noen erfaringer, og entreprenører og rådgivere har delt sine erfaringer. Vi mener endringene vi nå gjør vil gi flere tilbydere på viktige konkurranser. Det er viktig for å skape mer verdi for de samme ressursene. Nå blir det forhandlinger, og målet er blant annet å redusere risikoen for tilbyderen og for Nye Veier, forklarer Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked.
Nye Veier skal fortsatt bruke totalentrepriser med fastpris. Entreprisene skal være basert på en vedtatt reguleringsplan. Krav til funksjon fremfor detaljerte kravlister er fortsatt sentralt for å bruke kompetansen best hos entreprenørene. Det ligger fortsatt viktige incentiver til entreprenørene med å gjøre prosjektene enda bedre.
Kontakter
Bjørn BørsethDirektør for kontrakt og marked
Tel:975 01 310Christian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Bilder



Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veier velger St1 til etablering og drift av ny døgnhvileplass på Lonelier.18.5.2022 12:01:07 CEST | Pressemelding
Nye Veier har tildelt konsesjonskontrakt for etablering og drift av døgnhvileplassen og veiserviceanlegget på Lonelier til leverandøren St1. Anlegget plasseres ved Lonelierkrysset langs den nye E39 mellom Kristiansand og Mandal og åpnes våren 2023.
Åpner E6 og Stavsjøfjelltunnelen etter ras8.5.2022 15:45:19 CEST | Pressemelding
E6 åpnes søndag ettermiddag/kveld.
Ekstern gransking av raset i Malvik7.5.2022 18:09:46 CEST | Pressemelding
Nye Veier vil ha ekstern gransking av raset som gikk ved Stavsjøfjelltunnelen onsdag. – Det er viktig for å ha tillit og åpenhet om årsaksforholdene, sier administrerende direktør Anette Aanesland.
Nye Veier-prosjekt - Norges første helprosjekt Excellent-sertifisert på bærekraft6.5.2022 14:27:58 CEST | Aktuelt
E18-strekningen mellom Rugtvedt og Dørdal i Telemark åpnet desember 2019. Nå er prosjektet sertifisert av CEEQUAL med karakteren «Excellent». Det er første gang i Norge at et komplett prosjekt, fra planlegging til ferdig bygget, er blitt sertifisert etter CEEQUAL-metodikken.
Nye Veier og Eiffage markerte verdensdagen for sikkerhet og helse i arbeidslivet6.5.2022 08:55:17 CEST | Aktuelt
Den 28. april ble verdensdagen for sikkerhet og helse i arbeidslivet markert over hele verden. Ansatte både i Nye Veier og Eiffage som jobber med utbyggingen av ny E18 Rugtvedt-Langangen markerte dagen med kake og brus ved Blåfjell. Prosjektet har pågått i 424 dager uten H1 og H2 skader og ulykker.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom