Statens vegvesen

E39 Betna-Hestnes er lyst ut

Del

Statens vegvesen har lyst ut konkurranse for prosjektering og bygging av ny veg mellom Betna og Hestnes i Heim kommune i Trøndelag.

Strekninga Betna-Hestnes, som er en del av ny E39 Betna-Stormyra, omfatter prosjektering, samt bygging av 12 konstruksjoner og 12,8 kilometer ny europaveg på strekninga mellom Molde og Trondheim. Det meste av den nye vegen vil ligge utenfor dagens veg. Totalentreprisen har en beregnet byggetid på ca. 3 år.

Prekvalifisering

Anskaffelsen av ny E39 Betna-Hestnes blir gjennomført i to faser, først prekvalifisering med vurdering av leverandørenes dokumentasjon og kvalifikasjoner og deretter konkurranse med forhandling for de 3 entreprenørene som blir med videre til denne fasen. Anskaffelsesprosessen med prekvalifisering, forhandlinger og evaluering av endelig tilbud er forventet å ta ca.36 uker.

Statens vegvesen inviterer til tilbudskonferanse onsdag 10.februar kl. 12.00. Leverandører som ønsker å delta på tilbudskonferansen kan melde seg på via KGV (elektronisk konkurransegjennomføringsverktøy). På grunn av koronasituasjonen vil tilbudskonferansen gjennomføres digitalt. Av samme grunn vil det ikke bli utført tilbudsbefaring.

Fristen for levering av forespørsel om deltakelse i anbudskonkurransen er tirsdag 2. mars kl. 12.00.

Nødvendig oppgradering

Prosjektet E39 Betna-Stormyra består av tre delparseller som til sammen vil gi 26 km ny veg med gul midtlinje. Utbyggingen av E39 Betna-Hestnes, E39 Leirvika-Renndalen (er i gang med bygging) og E39 Staurset-Stormyra vil redusere avstanden på strekningen med 5 kilometer og reisetiden med 7 minutter.

Mellom Betna og Stormyra er det to strekninger som allerede er utbedret, E39 Hestnes–Leirvika (åpnet i 1993) og E39 Renndalen-Staurset (åpnet i 2010). De tre gjenstående delstrekningene er derimot dårlig egnet som europaveg på grunn av smal vegbane uten gul midtlinje, mange krappe svinger og mange avkjørsler.

En ny og utbedret strekning med sammenhengende god standard vil gi bedre trafikksikkerhet og framkommelighet, samt større forutsigbarhet for trafikantene.

Dagens veg går også gjennom flere tettsteder, blant annet Liabø og Vinjeøra. Her vil det bli bedre bo- og miljøforhold og tryggere ferdsel for gående og syklende på lokalvegnettet når hele prosjektet blir sluttført.

Kontakter

Odd Helge Innerdal
Prosjektleder
tlf. 473 81 990
e-post: odd.innerdal@vegvesen.no

Bilder

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg saker fra Statens vegvesen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Statens vegvesen

E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen er Sørlandets mest trafikkerte knutepunkt2.3.2021 18:25:47 CETKronikk

Dagens vegsystem på Gartnerløkka lider av følgefeil fra de tidligste tider. Mange kaller området en «gordisk knute» som fører til køer og forsinkelser. Vegsystemet er sårbart i en beredskapssituasjon og passer dårlig i en by. Det har også dårlige forhold for gående og syklende. Ikke er det miljøvennlig, ei heller samfunnsøkonomisk. For hvert år med økende trafikk blir dagens vegsystem dårligere og dårligere. Derfor må Gartnerløkka - Kolsdalen bygges nå. Uavhengig av Ytre ringveg Prosjektet E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen er planlagt og regulert parallelt med tilgrensede arealer og aktiviteter som ferjehavn, jernbanestasjon, bussterminal, byutvikling på arealer til Bane NOR (Quadrum), ny Havnegate og Vestre Strandgate som sentral kollektivgate. Statens vegvesen har planlagt både prosjektet Gartnerløkka - Kolsdalen og prosjektet Ytre ringveg rundt Kristiansand. Nye Veier AS har fått oppdraget med å regulere og bygge Ytre ringveg. Den er et landevegsprosjekt med stor andel tunnel, mens G

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom