E39 Betna-Hestnes er lyst ut
Strekninga Betna-Hestnes, som er en del av ny E39 Betna-Stormyra, omfatter prosjektering, samt bygging av 12 konstruksjoner og 12,8 kilometer ny europaveg på strekninga mellom Molde og Trondheim. Det meste av den nye vegen vil ligge utenfor dagens veg. Totalentreprisen har en beregnet byggetid på ca. 3 år.
Prekvalifisering
Anskaffelsen av ny E39 Betna-Hestnes blir gjennomført i to faser, først prekvalifisering med vurdering av leverandørenes dokumentasjon og kvalifikasjoner og deretter konkurranse med forhandling for de 3 entreprenørene som blir med videre til denne fasen. Anskaffelsesprosessen med prekvalifisering, forhandlinger og evaluering av endelig tilbud er forventet å ta ca.36 uker.
Statens vegvesen inviterer til tilbudskonferanse onsdag 10.februar kl. 12.00. Leverandører som ønsker å delta på tilbudskonferansen kan melde seg på via KGV (elektronisk konkurransegjennomføringsverktøy). På grunn av koronasituasjonen vil tilbudskonferansen gjennomføres digitalt. Av samme grunn vil det ikke bli utført tilbudsbefaring.
Fristen for levering av forespørsel om deltakelse i anbudskonkurransen er tirsdag 2. mars kl. 12.00.
Nødvendig oppgradering
Prosjektet E39 Betna-Stormyra består av tre delparseller som til sammen vil gi 26 km ny veg med gul midtlinje. Utbyggingen av E39 Betna-Hestnes, E39 Leirvika-Renndalen (er i gang med bygging) og E39 Staurset-Stormyra vil redusere avstanden på strekningen med 5 kilometer og reisetiden med 7 minutter.
Mellom Betna og Stormyra er det to strekninger som allerede er utbedret, E39 Hestnes–Leirvika (åpnet i 1993) og E39 Renndalen-Staurset (åpnet i 2010). De tre gjenstående delstrekningene er derimot dårlig egnet som europaveg på grunn av smal vegbane uten gul midtlinje, mange krappe svinger og mange avkjørsler.
En ny og utbedret strekning med sammenhengende god standard vil gi bedre trafikksikkerhet og framkommelighet, samt større forutsigbarhet for trafikantene.
Dagens veg går også gjennom flere tettsteder, blant annet Liabø og Vinjeøra. Her vil det bli bedre bo- og miljøforhold og tryggere ferdsel for gående og syklende på lokalvegnettet når hele prosjektet blir sluttført.
Kontakter
Odd Helge Innerdal
Prosjektleder
tlf. 473 81 990
e-post: odd.innerdal@vegvesen.no
Bilder
Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
No startar Fellesprosjektet Arna-Stanghelle berg- og skredsikringsarbeid langs E169.5.2025 20:30:01 CEST | Pressemelding
Neste veke startar berg- og skredsikringsarbeid på Vaksdal, Stanghelle og Helle. Arbeidet vil føre til kolonnekøyring på E16 på dagtid.
Sikring av Strindheimtunnelen og utbedring av Trønderbanen: Bruk kollektivtransport og alternative ruter9.5.2025 15:34:42 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og Bane NOR oppfordrer til bruk av kollektivtransport og alternative ruter når det skal gjennomføres sikringsarbeider for Strindheimtunnelen og modernisering av Trønderbanen parallelt.
Her skal Vegvesenet hindra flaum i framtida9.5.2025 14:26:43 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal byta ei stikkrenne på rv. 13 Verken for å unngå framtidige flaumar.
Stenger E10 ved Sæter i Hårvika to netter i mai9.5.2025 12:09:59 CEST | Pressemelding
E10 ved Sæter mellom Lødingen og Tjeldsundbrua må stenges helt natt til 14. og natt til 15. mai grunnet vegarbeid. Det er ingen omkjøringsmulighet ved arbeidsstedet.
Ekspertutvalg har gransket Morskogen-skredet i februar8.5.2025 10:22:03 CEST | Pressemelding
Ekspertutvalget mener kravene til geologisk oppfølging av veiskjæringer må bli bedre.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom