E18 Vestkorridoren: Flytting av etappedelet mellom etappe 2 og 3
– Vi er opptatt av at E18 Vestkorridoren bygges ut mest mulig rasjonelt, og at det blir valgt løsninger som holder kostnadene nede samtidig som belastningen på naboer og trafikanter blir holdt så lave som mulig. Statens vegvesen har foreslått endringer som vil bidra til dette. E18 inn mot Oslo er en av landets mest trafikkerte veistrekninger, og prosjektet blir nå bedre, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Statens vegvesen har gjennomført beregninger som viser at et system med kryss med lokalveien på E18 gir betydelig større nytte enn et system uten kryss mellom lokalveien og E18. Med et parselldele på Nesbru vil parsell 2 kunne fungere som en selvstendig utbygging. Endringen innebærer at det bygges et nytt kryss med lokalveier vest for IKEA og at tidligere planlagt kryss med lokalveier ved Slependen utgår.
Endringen i inndelingen mellom parsell 2 og 3 innebærer ingen endringer i de samlede kostnadene for de to parsellene, eller prosjektet. Som følge av at parsell 2 blir lengre (og parsell 3 tilsvarende kortere) får etappe 2 en kostnadsøkning på nær 2 milliarder kroner mot en tilsvarende kostnadsreduksjon i etappe 3. Styringsmålet for ny parsell 2 E18 Ramstadsletta–(Slependen)–Nesbru settes etter dette til 11 535 mill. 2021-kr.
Asker kommune støtter den foreslåtte justeringen av prosjektet og parsellinndelingen.
Bygging av E18 Vestkorridoren etappe 1; Lysaker–Ramstadsletta pågår som planlagt og påvirkes ikke av denne endringen.
For mer informasjon: Brev fra Samferdselsdepartementet (22.02.2021) til Statens vegvesen (pdf) (regjeringen.no)
Nøkkelord
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Ny finansieringsordning for Norske tog – resultat av statens tilbud om tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld17.9.2025 15:16:34 CEST | Pressemelding
I pressemelding av 10. september 2025 kunngjorde Samferdselsdepartementet at det samme dag kl. 12.00 fremsatte tilbud om tilbakekjøp av Norske togs eksisterende obligasjonsgjeld. Tilbakekjøpsprosessen er et avsluttende steg i omleggingen av finansieringsmodellen for Norske tog.
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom