E 39 i Møre og Romsdal: Vegvesenet har nå valgt hvem som skal utarbeide forprosjekt for bruer over Halsafjorden og Sulafjorden
-Vi har nå brukt cirka tre år på å innhente nødvendig datagrunnlag for fjordene. Datainnsamling over tid gir oss helt nødvendig kunnskap for å kunne å gå videre med å utvikle brukonsepter for de aktuelle fjordene, sier Ove Nesje, prosjektdirektør i Statens vegvesen.
Halsafjorden er to kilometer bred og 500 meter dyp ved det aktuelle brustedet, mens Sulafjorden er mellom 3,5 km til 4,0 km bred og inntil 450 meter dyp ved de aktuelle stedene for bruplassering.
Ferjefri kryssing av fjordene vil bidra til å knytte sammen bo- og arbeidsmarkedsregionene langs kysten i Møre og Romsdal.
– Det er disse to fjordene vi jobber med først, etter hvert skal vi også utrede ulike alternativer for kryssingen av Vartdalsfjorden, sier Nesje.
Vegvesenet utlyste i desember 2020 anbudskonkurranse for utredning av brukonsepter for henholdsvis Halsafjorden og Sulafjorden i Møre og Romsdal fram til forprosjekter. Mer informasjon om utlysningen i artikkelen Ett skritt nærmere valg av brukonsept for Halsafjorden og Sulafjorden
Prosjektinformasjon om E39 Halsafjorden
Prosjektinformasjon om E39 Sulafjorden
Vegvesenet har inngått avtale med tre leverandører
Til sammen åtte ulike brukonsepter skal utredes fram til forprosjekt.
– Vi ønsker at leverandørene som er tildelt rammeavtalen for konseptutvikling og forprosjekter for fjordene, skal utrede fem ulike brukonsepter for Sulafjorden, og tre ulike konsepter for Halsafjorden, forklarer Jørn Arve Hasselø, prosjektleder for fjordkryssingsprosjektene Halsafjorden og Sulafjorden.
Vegdirektoratet har tidligere utarbeidet forprosjekt for hengebru i ett spenn i Halsafjorden.
Utredningene skal gi Vegvesenet et beslutningsgrunnlag for valg av brukonsept.
Vegvesenet har en rammeavtale for utvikling av brukonsepter og forprosjekter med tre leverandørkonstellasjoner. Det er disse tre som nå har konkurrert om å utrede brukonseptene for Halsafjorden og Sulafjorden fram til forprosjekt.
Følgende avtaler er nå inngått for de to fjordene:
E39 Sulafjorden
Brukonsept Leverandør
Hengebru i et spenn i Korridor 1 Arbeidsfellesskapet Aas-Jakobsen, Multiconsult, COWI (AMC)
Hengebru i to spenn i Korridor 1 Arbeidsfellesskapet Aas-Jakobsen, Multiconsult, COWI (AMC)
Hengebru i to spenn i Korridor 2 Arbeidsfellesskapet Aas-Jakobsen, Multiconsult, COWI (AMC)
Hengebru i tre spenn i Korridor 2 Arbeidsfellesskapet Aas-Jakobsen, Multiconsult, COWI (AMC)
Rørbru Arbeidsfellesskapet Norconsult – Dr.techn. Olav Olsen
E39 Halsafjorden
Brukonsept Leverandør
Flytebru Arbeidsfellesskapet Norconsult – Dr.techn. Olav Olsen
Hengebru i et spenn på Åkvikgrunnen Arbeidsfellesskapet Norconsult – Dr.techn. Olav Olsen
Hengebru i to spenn på TLP Arbeidsfellesskapet Aas-Jakobsen, Multiconsult, COWI (AMC)
Frist for levering av utredningene er 1. april 2022.
– Jobben Vegvesenet gjør nå vil gi oss grunnlaget for å beslutte hvilket brukonsept som egner seg for de to fjordene. Når vi har valgt brukonsept og fått det godkjent i henhold til håndbok N400 Bruprosjektering, er vi klare for videre arbeid med kommunedelplan, reguleringsplan, kostnadsanslag og innspill til Nasjonal transportplan, avslutter Hasselø.
Fjordkryssingene E39 Halsafjorden og Sulafjorden er en del av Ferjefri E39
Tilleggsopplysning:
I selve Rammeavtalen: «Rammeavtale for kjøp av E39 fjordkryssinger – konseptutvikling og forprosjekter» er det inngått avtale med tre leverandører.
Dette oppdraget består av åtte minikonkurranser for utarbeiding av Forprosjekter for brukonsepter i denne Rammeavtalen og disse åtte minikonkurransene (en minikonkurranse for hvert brukonsept) er sendt ut til alle de tre leverandørene vi tidligere har inngått avtale med i rammeavtalen.
Nå er evalueringen av de åtte minikonkurransene ferdig og vi ønsker å inngå avtaler med to av leverandørene: Arbeidsfellesskapet Aas-Jakobsen, Multiconsult, COWI (AMC) og Arbeidsfellesskapet Norconsult – Dr.techn. Olav Olsen for utarbeiding av forprosjekter for de åtte brukonseptene.
AMC-Arbeidsfellesskapet består av Aas Jakobsen, Cowi AS (NO), Cowi A/S (DK), Multiconsult og Johs Holt
Arbeidsfellesskapet Norconsult – Dr.techn. Olav Olsen, følgende firma inngår i arbeidsfellesskapet:
Norconsult – Dr.techn. Olav Olsen
Kontakter
Jørn Arve HasseløProsjektlederStatens vegvesen / Utbygging
Tel:71274153Tel:91893533jorn.hasselo@vegvesen.noBilder
Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Starter rivingen av E6 Sletta bru i kveld22.11.2024 11:11:44 CET | Pressemelding
Rivingen av E6 Sletta bru i Eidsvoll kommune starter i kveld fra klokken 21:00 og vil pågå kontinuerlig fram til søndag morgen. E6 må stenges mens brua rives.
Øving i Ryfylketunnelen, tovegstrafikk frå Solbakk22.11.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Torsdag 28. november skal Statens vegvesen og Rogaland brann og redning ha øving i Ryfylketunnelen (rv. 13).
No vert ny kollektivterminal tatt i bruk21.11.2024 07:16:23 CET | Pressemelding
Førstkomande måndag, 25. november, blir den nye kollektivterminalen på Flatøy tatt i bruk.
Trafikk i ett felt over Sluppen bru i Trondheim i 14 døgn19.11.2024 16:06:36 CET | Pressemelding
Vedlikeholdsarbeidene går mot slutten, men for å skifte ut fire brufuger så vil trafikken over Sluppen Viadukt kun gå i ett felt fra og med onsdag kveld 20. november og 14 døgn framover. Dette vil medføre kødannelse, spesielt på morgenen og ettermiddagen.
Byggjer to nye busslommer i Oppdal19.11.2024 14:01:35 CET | Pressemelding
Denne veka startar arbeida for å etablere to nye busslommer for E6 ved Myrset i Oppdal kommune.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom