Dyrt å leie relativt til å eie

I følge Leiemarkedsundersøkelsen fra SSB koster det i gjennomsnitt 9.300 kroner per måned å leie en to-roms leilighet. – Undersøkelsen viser at leieprisene ligger betydelig over rentekostnaden ved å kjøpe en tilsvarende leilighet, sier Christian Frengstad Bjerknes, sjeføkonom i NBBL.

Slik renten er i dag, er det stor forskjell i bokostnader mellom de som eier bolig og de som leier. Sjeføkonom Christian Frengstad Bjerknes i NBBL forventer at renten settes opp raskere enn Norges Bank har signalisert. Foto: Nadia Frantsen

Med dagens lave rentenivå blir det stor forskjell i bokostnader for de som leier og de som eier bolig. Månedsleien på 9.300 for en gjennomsnittlig to-roms leilighet dekker rentekostnaden etter skatt for et lån på om lag 11 millioner kroner, gitt markedets beste rente. Det er naturligvis langt mer enn en prisen på en gjennomsnittlig to-roms leilighet. Det påløper riktignok noen ekstra utgifter, slik som felleskostnader, vedlikehold og lignende for de som eier egen bolig, men til gjengjeld sitter de også igjen med en eventuell prisstigning.

– Nullrenten forsvarer en veldig høy verdsettelse av boliger, og det er lett å forstå at førstegangskjøperne er villig til å strekke strikken langt for å komme inn på boligmarkedet, sier Frengstad Bjerknes.

NBBL er bekymret for at dette presser prisene til nye rekorder også i 2021.

– Vi forventer derfor at renten settes opp enda raskere enn Norges Bank signaliserte på gårdagens rentemøte. I tillegg er det avgjørende at politikerne nå ser viktigheten av at det også bygges nok boliger. Første steg kan da være å gå en ny runde med Finanstilsynet som ved et pennestrøk nylig økte risikovektingen for finansiering av boligbygging med 50 prosent, sier Christian Frengstad Bjerknes.

Sjeføkonom Christian Frengstad Bjerknes i NBBL. Foto: Nadia Frantsen

Boligbyggingen i Oslo må økes – det er også et politisk ansvar21.1.2021 08:21:43 CETPressemelding

På landsbasis bygges det boliger i et tempo som er brukbart tilpasset befolkningsveksten, men i Oslo og andre pressområder må boligbyggingen økes for å stagge prisveksten. – Skal utviklingen snus må det være flere byggeklare tomter. Det er et politisk ansvar. De som står uten bolig, for eksempel unge voksne og skilte familier, betaler regningen, sier adm. direktør Bård Folke Fredriksen i NBBL.