Dyrevelferden svekkes i statsbudsjettet

Dyrevernalliansen og Mattilsynet nedprioriteres i statsbudsjettet for 2023. – Regjeringen synes tydeligvis det er greit at dyr sulter i hjel på båsen så lenge Bygdeungdomslaget har midler til låvefest, sier kommunikasjonsleder Live Kleveland i Dyrevernalliansen.
Et vanlig syn for Mattilsynets inspektører; griser som lider. Foto: Nettverk for dyrs frihet.

Statsstøtten til Dyrevernalliansen kuttes med 60.000 kroner. Dette skjer samtidig med at støtten til Noah fjernes og regjeringens lovede satsing på Mattilsynet uteblir. I 2022 gikk 4,5 % av Landbruks- og matdepartementets organisasjonsmidler til dyrevern. Nå svekkes dette ytterligere til 3,1%.

– Støttebeløpet som årlig gis til dyrevernorganisasjoner er en dråpe i havet. Det er derfor liten tvil om at dette budsjettkuttet er politisk motivert. Vi håper at Stortinget vil se urimeligheten i dette og fordele midler til dyrevernorganisasjonene og Mattilsynet, som begge arbeider for å styrke dyrevelferden i landbruket, sier kommunikasjonsleder Live Kleveland i Dyrevernalliansen.

Mattilsynet får en marginal økning på 2,4%, som tilsvarer litt under 35 millioner kroner. Dette er i realiteten et kutt fordi det legges opp til en lønnsvekst på 4,2%. Dette skjer på tross av at 70 anonyme veterinærer i Mattilsynet i fjor gikk ut med et felles varsko om dyrevelferden i Norge. Veterinærene skriver at Mattilsynet mangler ressurser til å stoppe "grusom dyremishandling".

Det er ikke første gang en regjering med Senterpartiet foreslår å kutte støtte til dyrevern.

– Det ser ikke ut til at regjeringen har skjønt alvoret. Både myndigheter og organisasjoner som jobber for dyrevelferd må styrkes, sier kommunikasjonsleder Live Kleveland i Dyrevernalliansen.

Dyrevernalliansen hjelper dyrene som trenger det aller mest, i intensivt landbruk, fiskeoppdrett, pelsindustrien og dyreforsøk.