Dyktige lærere motvirker tilbakegang i naturfag
RAPPORTEN HAR SPERREFRIST TIL 15. OKTOBER
Norske ungdomsskoleelever har over tid prestert langt svakere i naturfag enn elever i Sverige og Finland.
Kortrapporten for TIMSS 2019 (se faktabokser under) viste at en betydelig tilbakegang i naturfagprestasjoner på 9. trinn i Norge.
─ Det ble fort klart at det var naturfag på ungdomstrinnet vi burde se nærmere på da de første resultatene for TIMSS 2019 ble kjent, sier Hege Kaarstein ved Universitetet i Oslo som leder den norske delen av undersøkelsen.
Det har hun og kolleger nå gjort, og deres ferske analyser viser at lærerne har motvirket tilbakegang i elevenes naturfagprestasjoner til tross for mange utfordringer.
Lærerne spiller en viktig rolle
Sammenliknet med 2015 er det i 2019 flere lærere med høyere faglig kompetanse. Økt lærerkompetanse og undervisningskvalitet har dempet den negative trenden.
─ Hadde det ikke vært for lærernes innsats og kompetanse, hadde tilbakegangen i naturfaget sannsynligvis vært større, sier Kaarstein.
Også undervisningskvaliteten i naturfagstimene, slik denne måles i TIMSS, har blitt forbedret i denne fireårsperioden, forteller forskerne.
─ God kompetanse i matematikk og naturfag er viktig for eleven og for samfunnet. De nye læreplanene legger til rette for en variert undervisning, hvor elevene får være aktive, utforskende og skapende. Fra forskningen vet vi at dette er viktig for elevenes motivasjon og mestringsfølelse. Den store satsningen på etter- og videreutdanning for lærere er også et viktig virkemiddel, sier direktør Hege Nilssen i Utdanningsdirektoratet.
Mindre selvtillit og mindre trygghet
TIMMS-forskerne ved Universitetet i Oslo er enige om at det er framover blir viktig å styrke læringsmiljøet på norske skoler og minoritetselevers naturfaglige begrepsforståelse.
– Funnene våre viser en negativ utvikling når det gjelder elevenes læringsmiljø. Dette handler blant annet om mobbing, et trygt skolemiljø, trivsel og skoletilhørighet, forteller Kaarstein.
– Vi fant også en negativ utvikling av elevers selvtillit i naturfag i tillegg til større utfordringer knyttet til elevsammensetningen, sier hun.
Det er flere elever som f.eks. er sultne og trøtte på skolen, har utfordringer med språket og forstyrrer undervisningen.
─ Men til tross for utfordringene med for eksempel elevsammensetningen og læringsmiljøet, gjør lærerne en veldig god jobb!
Kilde (vedlagt som PDF): Med blikket mot naturfag: Nye analyser av TIMSS 2019-data og trender 2015–2019 (2021). Redigert av Trude Nilsen og Hege Kaarstein.
Om TIMSS
|
Hovedfunn TIMMS 2019
|
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.TIMMS - kortrapport 2019
Nøkkelord
Kontakter
Magnus HeieKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Tel:97605224magnus.heie@ils.uio.noHege KaarsteinForsker og prosjektleder for TIMMS 2019Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Tel:41304000hege.kaarstein@ils.uio.nohttps://www.uv.uio.no/ils/personer/vit/hkaarste/index.htmlBilder
Dokumenter
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er et av de største utdanningsvitenskapelige forskningsmiljøene i Europa og det ledende multidisiplinære utdannings- og forskningsmiljøet i landet. Vi forsker på skole, læring, utdanning og pedagogikk - i tillegg til at vi utdanner lærere.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Erna Solberg snakker åpent om dysleksi i ny podkast24.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Tidligere statsminister Erna Solberg har dysleksi. — Diagnosen fikk jeg på 70-tallet hos Eikelund skole for evneveike, forteller hun i et ferskt intervju for Universitetet i Oslo.
Podkast: Hva vet du egentlig om dysleksi?4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Kristine Midtbø er 26 år gammel og har det som ofte kalles «ren dysleksi». I dag jobber hun som forsker i Sintef og har en mastergrad fra NTNU. — Det å være dyslektiker er på ingen måte en dans på roser. Det er veldig mye hardt arbeid, sier hun.
Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom15.2.2024 08:54:47 CET | Pressemelding
— Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun. Hør hele hennes historie i podkasten "Det virker!"
Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.
Lærerne er knallgode på utforsking tross vag læreplan10.1.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
Ny rapport: Norske videregående-klasserom preges sterkt av utforskende arbeid, både lærerstyrt og elevdrevet. – Vi ser at den enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart, sier forskerne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom