Dugnad for både miljø og klubbkasser
Gjennom Pantedugnaden inviteres alle norske fotballklubber til å øke sine inntekter gjennom å samle inn pant. Konkurransen varer til utgangen av september, og er en vinn-vinn for fotball og miljø: mindre plast på avveie, og mer penger i klubbkassa til klubbene som er med. Klubbene melder seg på gjennom Fotball.no/pantedugnaden. De slipper da å reise på butikken med panten, som i stedet hentes inn av Infinitum, selskapet som driver det norske pantesystemet.
– Pantedugnaden er en suveren måte å kombinere to ting på som vi gjerne vil gjøre noe med: Vi vil ha penger i klubbkassa, og vi vil hjelpe miljøet. Dette initiativet fra Coca-Cola, med god logistikkhjelp fra Infinitum, bidrar til begge deler, sier Tom Fodstad, leder salg og forretningsutvikling i Norges Fotballforbund (NFF).
Coca-Cola premierer klubben som har pantet mest totalt, og klubben som har pantet best i forhold til antall klubbmedlemmer, med en kontantsum. Selskapet forlenget nylig sitt samarbeid med NFF.
– Coca-Cola har vært en viktig samarbeidspartner for NFF i over 25 år, og er også en stor lokal bidragsyter til fotballen i hele Norge. Det nye samarbeidet bygger videre på det gode som er gjort frem til nå, og betyr selvsagt at det er Coca-Cola sine produkter som blir å finne på nasjonalarenaen Ullevaal stadion – også i årene som kommer, sier Fodstad.
For Coca-Cola er målet med Pantedugnaden å sette søkelys på hvordan panting kan gi inntekter til norske fotballklubber på en måte som også er bra for miljøet.
– Coca-Cola har samarbeidet med Norges Fotballforbund i over 25 år, og forlenget nylig avtalen. Vi vil bruke kraften i dette samarbeidet til å støtte opp om det vi ellers gjør på bærekraft. Derfor retter vi oppmerksomheten mot betydningen av panting, gjennom denne Pantedugnaden, sier Jonas Olsson, sponsorsansvarlig hos Coca-Cola Europacific Partners Norge.
– I fjor var over 140 norske fotballklubber med på Pantedugnaden. De samlet inn masse flasker, og tjente penger til klubbene sine. I år håper vi enda flere vil være med; at enda flere flasker blir samlet inn, at klubbkassene fylles enda mere opp hos dem som deltar. Dette er en vinn-vinn, bra for miljøet, og bra for klubbkassa, fortsetter Olsson.
Ivrige klubber
Vålerenga Fotball er en av klubbene som setter pris på hvordan Pantedugnaden gir muligheten til å gjøre et løft som gagner både klubbkassa og miljøet.
– I Vålerenga Fotball er vi selvfølgelig med på Pantedugnaden. Vi har satt opp en pantebod rett ved den historiske brakka nederst på Vallefeltet, og vurderer å sette opp flere ved stadion. Dette er en genial måte for oss og andre klubber å samle inn ekstra midler til prosjekter som er viktige for oss. I Vålerenga er et slikt prosjekt Drømmefondet, som vi driver for å utjevne sosiale forskjeller, og støtte lavinntektsfamilier i å drive med aktiviteter som ikke nødvendigvis er fotball, sier Jens August Dalsegg, markedsansvarlig i Vålerenga Fotball.
Om Pantedugnaden 2022Pantedugnaden 2022 starter om våren og varer ut september. All pant telles gjennom pantedugnaden (ikke bare plastflasker, eller flasker fra Coca-Cola). Klubben som samler mest pant innen utgangen av september vinner kategorien «Pantet mest». Ved siden av pantebeløpet, gir Coca-Cola en premie på 15 000 kroner.Klubben som samler mest pant i løpet av perioden per medlem vinner kategorien «Pantet best». Vinneren av denne kategorien får 30 000 kroner i premie av Coca-Cola. Både små og store klubber har dermed mulighet til å vinne gode pengepremier (i tillegg til økte inntekter fra pant) – og heder og ære som Norges beste panteklubb.Det er Infinitum som informerer om hvor mye de enkelte klubbene har pantet.I 2021 var det Øyer-Tretten og Skeid som var vinnere av pantedugnaden, les mer om det her.Besøk denne siden på Fotball.no for mer informasjon om Pantedugnaden. |
Nøkkelord
Kontakter
Per HynneKommunikasjonsdirektørCoca-Cola Europacific Partners Norge
Produksjon, distribusjon og salg
Bilder
Lenker
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Robsrudskogen 5
1471 Lørenskog
+47 67 92 40 50http://www.coca-cola.no
Om Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA, og i Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene mens Coca-Cola Europacific Partners Norge AS (CCEPN) har ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola®, Coca-Cola Zero Sugar®, Fanta®, Sprite®, Sprite zero®, Urge®, bonaqua®, fuzetea®, Powerade®, MER®, COSTA® og CHAQWA®. Coca-Cola Europacific Partners Norge har i overkant av 550 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har rundt 10 ansatte.
Se www.coca-cola.no for mer informasjon.
Følg pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge
Nyheter fra Coca-Cola21.2.2024 13:37:40 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer flere nyheter for det norske markedet – her får du oversikten.
Coca-Cola Creations: Feirer K-Pop med «limited edition»20.2.2024 14:30:24 CET | Pressemelding
Coca-Cola lanserer nå sitt nyeste produkt fra selskapets kreative Creations-univers: «Coca-Cola K-Wave Zero Sugar». Den nye smaken feirer K-Pop-bølgen og alle dens fans, og blir tilgjengelig i et svært begrenset opplag.
Coca-Cola: 25 år med norsk produksjon på Lørenskog19.12.2023 09:32:37 CET | Pressemelding
Det har gått 25 år siden verdens mest populære brus startet norsk produksjon på Lørenskog. – Nå ser vi frem mot de 25 neste, sier Carl Lescroart, administrerende direktør for Coca-Cola Europacific Partners Norge.
Her er Norges beste fotballklubber – på panting8.12.2023 09:29:23 CET | Pressemelding
Årets utgave av Pantedugnaden skapte ekstrainntekter for de deltakende klubbene på nærmere halvannen million kroner. To norske fotballklubber står igjen som Norgesmestere på panting.
«Finn frem julenissen i deg» oppfordrer Coca-Cola7.12.2023 09:50:51 CET | Pressemelding
Gjennom sin nye film, «Verden trenger flere julenisser», bruker Coca-Cola årets julekampanje til å sette fokus på gode hverdagsgjerninger. Ved å hylle hverdagsheltene – eller «nissene» om du vil – ønsker Coca-Cola å inspirere folk til å finne frem sin indre julenisse. I disse dager avløser den nye filmen klassikeren «Holidays are coming» på norske TV-skjermer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom