Dugnad for både miljø og klubbkasser

Pantedugnaden er en nasjonal pantekonkurranse mellom norske fotballklubber. Den ruller nå for fullt frem til utgangen av september. Konkurransen skal bidra til at klubbene ser potensialet i å øke sin innsamling av pant, til glede for både miljø og klubbkasser.

Gjennom Pantedugnaden inviteres alle norske fotballklubber til å øke sine inntekter gjennom å samle inn pant. Konkurransen varer til utgangen av september, og er en vinn-vinn for fotball og miljø: mindre plast på avveie, og mer penger i klubbkassa til klubbene som er med. Klubbene melder seg på gjennom Fotball.no/pantedugnaden. De slipper da å reise på butikken med panten, som i stedet hentes inn av Infinitum, selskapet som driver det norske pantesystemet.

– Pantedugnaden er en suveren måte å kombinere to ting på som vi gjerne vil gjøre noe med: Vi vil ha penger i klubbkassa, og vi vil hjelpe miljøet. Dette initiativet fra Coca-Cola, med god logistikkhjelp fra Infinitum, bidrar til begge deler, sier Tom Fodstad, leder salg og forretningsutvikling i Norges Fotballforbund (NFF).

Coca-Cola premierer klubben som har pantet mest totalt, og klubben som har pantet best i forhold til antall klubbmedlemmer, med en kontantsum. Selskapet forlenget nylig sitt samarbeid med NFF.

– Coca-Cola har vært en viktig samarbeidspartner for NFF i over 25 år, og er også en stor lokal bidragsyter til fotballen i hele Norge. Det nye samarbeidet bygger videre på det gode som er gjort frem til nå, og betyr selvsagt at det er Coca-Cola sine produkter som blir å finne på nasjonalarenaen Ullevaal stadion – også i årene som kommer, sier Fodstad.

For Coca-Cola er målet med Pantedugnaden å sette søkelys på hvordan panting kan gi inntekter til norske fotballklubber på en måte som også er bra for miljøet.

– Coca-Cola har samarbeidet med Norges Fotballforbund i over 25 år, og forlenget nylig avtalen. Vi vil bruke kraften i dette samarbeidet til å støtte opp om det vi ellers gjør på bærekraft. Derfor retter vi oppmerksomheten mot betydningen av panting, gjennom denne Pantedugnaden, sier Jonas Olsson, sponsorsansvarlig hos Coca-Cola Europacific Partners Norge.

– I fjor var over 140 norske fotballklubber med på Pantedugnaden. De samlet inn masse flasker, og tjente penger til klubbene sine. I år håper vi enda flere vil være med; at enda flere flasker blir samlet inn, at klubbkassene fylles enda mere opp hos dem som deltar. Dette er en vinn-vinn, bra for miljøet, og bra for klubbkassa, fortsetter Olsson.

Ivrige klubber

Vålerenga Fotball er en av klubbene som setter pris på hvordan Pantedugnaden gir muligheten til å gjøre et løft som gagner både klubbkassa og miljøet.

– I Vålerenga Fotball er vi selvfølgelig med på Pantedugnaden. Vi har satt opp en pantebod rett ved den historiske brakka nederst på Vallefeltet, og vurderer å sette opp flere ved stadion. Dette er en genial måte for oss og andre klubber å samle inn ekstra midler til prosjekter som er viktige for oss. I Vålerenga er et slikt prosjekt Drømmefondet, som vi driver for å utjevne sosiale forskjeller, og støtte lavinntektsfamilier i å drive med aktiviteter som ikke nødvendigvis er fotball, sier Jens August Dalsegg, markedsansvarlig i Vålerenga Fotball.

Om Pantedugnaden 2022
Pantedugnaden 2022 starter om våren og varer ut september. All pant telles gjennom pantedugnaden (ikke bare plastflasker, eller flasker fra Coca-Cola). Klubben som samler mest pant innen utgangen av september vinner kategorien «Pantet mest». Ved siden av pantebeløpet, gir Coca-Cola en premie på 15 000 kroner.
Klubben som samler mest pant i løpet av perioden per medlem vinner kategorien «Pantet best». Vinneren av denne kategorien får 30 000 kroner i premie av Coca-Cola. Både små og store klubber har dermed mulighet til å vinne gode pengepremier (i tillegg til økte inntekter fra pant) – og heder og ære som Norges beste panteklubb.Det er Infinitum som informerer om hvor mye de enkelte klubbene har pantet.
I 2021 var det Øyer-Tretten og Skeid som var vinnere av pantedugnaden, les mer om det her.
Besøk denne siden på Fotball.no for mer informasjon om Pantedugnaden.