Drømmeår for norske meieriprodukter i 2020
Årsoppsummeringen av salgstallene for melk og meieriprodukter i 2020 er oppløftende lesning for norske melkebønder. Salget av norsk melk økte med 2 %, og nordmenn kjøpte 8,6 millioner liter mer norsk melk i 2020 enn året før.
– Det er gledelig at forbruket av norsk melk og ost økte kraftig i 2020. Melk er både sunt og godt, så dette er bra for den enkelte, og det er bra for norsk sjølforsyning, sier landbruks- og matminister Olaug V. Bollestad.
Økning i nesten alle kategorier
I tillegg til melk økte også salget av blant annet norsk ost og yoghurt i fjoråret. Norsk ost hadde en økning på hele 8 prosent. Dette utgjør 6,75 millioner kilo norsk ost. Vi har aldri spist så mye ost som vi gjorde i 2020. Norsk yoghurt økte med nesten 5 prosent.
– Melk og meieriprodukter er en av grunnsteinene i kostholdet vårt og bidrar med blant annet jod, kalsium og B-vitaminer som vi trenger å få i oss hver dag. Helsemyndighetene anbefaler i sine kostråd at vi får i oss tre porsjoner melk og magre meieriprodukter hver dag, og økningen vi har sett i 2020 kan ha ført til at flere får i seg anbefalt mengde, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Anbefaler «3 om dagen»
Det nasjonale kostrådet om meieriprodukter anbefaler et daglig inntak av magre meieriprodukter. For å bidra til å sikre anbefalt inntak av kalsium og jod anbefales 3 porsjoner magre eller lette meieriprodukter, i tillegg bør minst 2 av 3 porsjoner være melk eller yoghurt. Et glass melk, et beger yoghurt og en brødskive med ost gir deg enkelt påfyll.
– I 2020 har nordmenn virkelig fått øynene opp for de gode norske meieriproduktene. 3 om dagen er et enkelt og godt råd som mange kan ha bruk for og som kan guide forbrukerne i retning av et sunt og variert kosthold, sier Berg Hauge i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Norsk melk |
436.905 |
+ 2,0 % |
Melk inkl. import |
442.565 |
+ 1,7 % |
Norsk ost |
91.309 |
+ 8,0 % |
Ost inkl. import |
109.259 |
+ 8,4 % |
Norsk yoghurt |
51.932 |
+ 4,9 % |
Yoghurt totalt |
58.046 |
+ 4,4 % |
Rømme |
20.723 |
+ 5,6 % |
Fløte |
30.806 |
+ 2,6 % |
Norsk smør |
19.821 |
+ 3,0 % |
Smør inkl. import |
20.319 |
+ 3,9 % |
Kilde: Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no). Alle tall i 1000 liter/kilo.
Kontaktinformasjon til kommunikasjonsenheten i Landbruks- og matdepartementet:
Seniorrådgiver Ståle Norang
Tlf.: 22 24 91 54 Mob.: 41 43 80 11
E-post: stale.norang@lmd.dep.no
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom