Grønt Fokus

Drivhus er den nye bryllupsgaven

Etter to år med sosial avstand og avlyste bryllup er det nå storinnrykk i landets kirker og rådhus. Og med lange passkøer, og nye reisevaner er det drivhus som har lurt seg inn på ønskelisten til mange gifteklare rundt i landet.
: Denne sommeren er det rekordmange par som skal gifte seg. Nytt på ønskelisten i år, for noen av dem, er drivhus.

- Vi har opplevd at gifteklare par kommer innom, for å undersøke hvilke drivhus som skal på ønskelisten. De har gjerne drømt om drivhus i noen år, og ser på dette som en mulighet til å gjøre drømmen til virkelighet, sier Thore Fossheim, markedskoordinator i Grønt Fokus.

Fossheim forteller at det er ulike ønsker, avhengig av hvilken fase i livet paret er i.

- De yngste ønsker seg gjerne mindre drivhus for å se om de er en hobby de trives med. De som er noe eldre har kanskje erfaring fra før, og ønsker drivhus de kan dyrke i og bruke som et «ekstra rom». Da er det gjerne orangeri med noen tomatplanter i hjørnet og en sittegruppe i midten med plass til venner og familie som står øverst på ønskelisten, fortsetter Fossheim.

Felles er uansett at drivhus dyrker både grønnsaker og forholdet like godt.

Et felles prosjekt er bra for samlivet

Som flere psykologer har påpekt er det i et parforhold viktig å sette av tid til hverandre. Da er nettopp dyrking i drivhus et felles prosjekt som mange kan finne glede og samhold i.

- Jeg leste at psykiater Finn Skårderud en gang uttale at TV-titting kunne fungere som et felles prosjekt i samlivet. Da velger heller jeg å slå et slag for dyrking i drivhus. Ikke noe er bedre enn å skape noe. Særlig når man gjør det sammen, avslutter Thore Fossheim, markedskoordinator i Grønt Fokus.

Felles fokus og felles mestring er godt for ethvert forhold, og drivhuset kan absolutt være et rom for hverandre.

- Vi opplever at mange drømmer om drivhus som plassen der familien og alle venner samles. Drivhuset kan også være stedet en går til for å koble av, samle energi og få en stille stund kun for deg selv. Det kan også være fint i et forhold. Men oftest er det i drivhuset de nygifte sammen kan eksperimentere med nye planter og kanskje utvikle grønne fingre for første gang.

Grønt Fokus 5 tips for å finne det perfekte drivhuset:

• Spør hele familien hva de ønsker å gjøre i drivhuset.
  • Klipp og lim sammen ulike inspirasjonsbilder eller utklipp fra f.eks aviser og magasiner.
  • Skissér opp drivhuset på rutepapir og tegn opp med penner og fargestifter på papiret.
  • Mål opp og gjør en plantegning i virkelig skala med teip på gulvet hjemme.
  • Mål opp ute på tomten der drivhuset skal stå, og legg ut steiner eller pinner som blir drivhusets vegger. Sett opp ekte krukker og møbler for virkelig å få en følelse av hvor stor plass du trenger.

Bilder

Om Grønt Fokus

Grønt Fokus
Mjåvannsvegen 54

Grønt Fokus har gjort den norske sommeren lenger gjennom 30 år med drivhus, hagestuer, vinterhager, og utstyr til hjem og hage. Selskapet setter kunderelasjonen først og vektlegger tilgjengelig kundeservice og rådgiving med egne eksperter og et bredt sortiment av standardiserte varer av høy kvalitet til en lav pris, ofte under eget merke. Produktene er ofte testet for norske forhold og flere har fått kvalitetsstempelet «P-merke», som er et stempel fra Sveriges Tekniske Forskningsinstitutt. Grønt Fokus selger produkter i hovedsak gjennom en profesjonell nettside, som vektlegger råd, veiledning og transparente priser. Grønt Fokus har i tillegg utstillingsbutikker i Oslo, Stavanger og Kristiansand (HK). Grønt Fokus er eid av Skånska Byggvaror, og er en del av Byggmax Group.

Følg pressemeldinger fra Grønt Fokus

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt Fokus på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Grønt Fokus