Donald Pocket i 500!

I konkurranse med Isfolket og Morgans Kane er det en bokserie som troner ubestridt som Norges lengstlevende og mest solgte bokserie: Donald Pocket! Den første boka ble utgitt allerede i 1968 og i over 50 år har den underholdt og skapt leselyst blant generasjoner av nordmenn. Den 15. januar utkommer nr 500 i serien! Noe som feires med en gigantisk – og digital – fest!
Coveret til Donald Pocket 500 som er ute i butikk fra og med 15 januar.

– 500 Donald Pockets! Det er ingen bokserie i Norge som har den slags antall å skilte med. Og det mest utrolige med denne bokserien er at det alltid er helt nye tidsriktige Donald-historier i hver eneste pocket, sier tegneserieredaktør i Egmont Tonje Tornes.

Det har vært solgt minst 10 millioner pocketbøker siden starten i 1968, og hadde man stablet dem oppå hverandre ville det blitt et 160 kilometer høyt tårn. I 2020 var det totale opplaget på alle de ulike Donald Pockets på hele 550 000!

– Donald Pocket har underholdt og skapt leselyst hos flere generasjoner i over 50 år. Det er en utrolig bragd, sier direktør i Egmont Kids, Kjell Frostrud Johnsen.

De aller fleste norske barn vokser opp med og får sin første selvstendige leseropplevelse med Donald Duck &Co.-bladet. Når man blir litt eldre, og ønsker å lese lengre historier fra Andeby så avanserer man til Donald Pocket, som består av ikke bare en fast månedlig utgave, men en lang rekke spesial- og tema-pockets.

En livesendt fest!
Et 500-jubileum må selvsagt feires! I samarbeid med Elevkanalen.no inviterer Donald-redaksjonen alle sine lesere til å være med på en helt spesiell feiring av Donald og leselyst den 26 januar kl 12.00.

– Stian Barsnes skal lede en helt spesiell tv-sending, der elever fra hele landet kan delta. Vi får besøk av Donald-tegneren Arild Midthun, og andre prominente gjester, forteller Tornes.

Sending vil også bli livestreamet på Donald Duck & Cos Facebook-side, som per i dag har 80.000 følgere.

– Alle som er glade i anda fra Andeby skal få muligheten til å se denne sendingen, sier Tornes.

Donald-pocket består!
I dag kommer det ut 13 Donald pocketbøker i året, og disse trykkes hver i et opplag 17 000 stk! I tillegg kommer det ut Donald filmpocket, Dolly og Minni-pocket, Donald temapocket, Andepocket – for å nevne noen. Mangeårige Donald-redaktør, Marius Molaug mener at dette savner sitt sidestykke i norsk forlagshistorie.

– I over 50 år har bokserien hatt en unik plass i norske hjem. Å lese Donald Pocket er blitt en del av det å vokse opp, en del av det å føle seg norsk. Gjennom lange, fengende Donald-historier har generasjoner norske barn lært noe grunnleggende om menneskelige relasjoner, noe om hvordan samfunn fungerer, og hele tiden på en morsom måte, så du nesten ikke merker at du lærer, sier Molaug.

Donald-redaksjonen ser ser mer og mer Donald-historier brukt i formidling, i bibliotek og i skolen. Molaug mener at ingen barn forlater en Donald Pocket uten kronisk glimt i øyet.

– Mye endrer seg på 50 år – Donald Pocket består, sier Molaug!

Coveret til Donald Pocket 500 som er ute i butikk fra og med 15 januar.
Det blir digital fest på elevkanalen og på Donald Ducks side på Facebook.