Dommedagsklokken viser 90 sekunder på midnatt: – På høy tid at Norge begynner å ta en aktiv rolle i å få en slutt på atomvåpenkappløpet

Verden har aldri vært nærmere dommedag, var det nedslående budskapet til Bulletin of Atomic Scientists da de stilte dommedagsklokka i dag.
Prøvesprengning av et atomvåpen i Nevada, USA, 1957 Foto: ICAN

Tirsdag stilte forskere og eksperter bak Bulletin of Atomic Scientists dommedagssklokka frem til 90 sekunder på midnatt.

Økt risiko for atomeskalering

At dommedagsklokken blir stilt fremover skyldes i stor grad Russlands innvasjon av Ukriana og det de omtaler som den økte risikoen for atomeskalering.

– FN-traktaten som forbyr atomvåpen er veien ut av dette utføret. Sammen med et soleklart flertall av FN-stater er det på høy tid at Norge begynner å ta en aktiv rolle i å få en slutt på atomvåpenkappløpet. Den beste måten å øke oppslutningen om atomvåpenforbudet er å selv slutte seg til, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Henriette Westhrin.

Etterlyser handlekraft fra regjeringens side på atomnedrustningsfeltet

Westhrin mener det er trist at Arbeiderpartiet og Høyre framstiller det som kontroversielt at FN har forbudt atomvåpen, og at de fortsetter å sette sin lit til NATOs atomvåpen heller enn å innse at atomvåpen skaper uendelig mye mer risiko enn sikkerhet.

– Med tanke på den alvorlige situasjonen verden nå befinner seg i, burde begge partier heller støtte opp om forbudet.

Hun oppfordrer de to partiene til å revurdere sin tro på at NATOs atomvåpen skaper trygghet for nordmenn.

– Dommedagsklokka er et sterkt virkemiddel som tydelig viser at disse våpnene ikke skaper trygghet, men setter oss i fare og bidrar til å låse verden inn i et atomvåpenkappløp som kommer til å ende med bruk av atomvåpen, sier Westhrin.

Norsk Folkehjelps generalsekretær etterlyser mer handlekraft fra regjeringens side på atomnedrustningsfeltet.

– Dommedagsklokka viser bare 90 sekunder på midnatt. Da er det betimelig å spørre regjeringen når de mener tiden er inne til å begynne å prioritere arbeidet med å kreve at alle atomvåpenstater ruster ned. Slik situasjonen er med Russland i dag, virker det som regjeringen mener det er farlig å velge å stimulere til kjernefysisk nedrustning. Sannheten er at det er uendelig mye farligere å velge å støtte opp om et system basert på atomvåpen - som til syvende og sist kommer til å ende i katastrofe. NATO må isteden bli en aktør for gjensidig kjernefysisk nedrustning. Det må Norge tørre å mene, understreker hun.

FN-traktaten som forbyr atomvåpen trådte i kraft i 2021. På bare to år har 92 land undertegnet og 68 har ratifisert avtalen.

Henriette Killi WesthrinGeneralsekretær Norsk Folkehjelp

Tel:907 96 835