Dobling siden fjoråret: Flere hendelser med barn i togsporet
Fra 1. januar til 10. mai i år har det vært 45 hendelser der ansatte på jernbanen har registrert barn i togsporet. Ved enkelte av tilfellene har lokføreren vært nødt til å bruke nødbremsen eller kraftig redusere hastigheten. Årets tall viser mer enn en dobling siden fjoråret, da vi registrerte 21 hendelser i samme tidsrom.
– Det er ikke store tall, men vi er bekymret over den markante økningen. Nå roper vi varsku for å unngå tragedier der tog kjører på barn som leker i sporet, sier Pål Buset, prosjektleder for Bane NORs holdningsskapende program.
Ber folk snakke med barna
Siden 2018 har det vært rundt 50 hendelser med barn i sporet hvert år. I år ser vi nesten like mange hendelser – fra 1. januar til 10. mai. Størst er økningen på Nordlandsbanen, Østfoldbanen og Dovrebanen.
– Bor du nær jernbanen, ber vi deg snakke med barna om hvor farlig det kan være å oppholde seg på skinnegangen, eller rett ved sporet. Husk at toget kommer fort og stille. Det kan ikke svinge unna eller bråstoppe, sier Buset.
Han håper flere kan vie litt tid til dette temaet.
– Vi frir særlig til foreldre, men også til lærere, barnehageansatte og idrettsledere, sier Buset.
For å sikre at voksne enkelt og morsomt kan gi barn og unge nødvendig kunnskap, har Bane NOR laget et nytt, tegneserieliknende jernbaneunivers. Det tar deg gjennom de viktigste faremomentene knyttet til ferdsel langs jernbanen.
Lanserer ny nettside
Universet har fått navnet Banorama og er i bunn og grunn en nettside tilpasset alt fra smarttelefon og nettbrett, til smarttavlene som henger i klasserommene. Buset håper på drahjelp fra kommunene og fylkeskommunene for å sikre at verktøyet får innpass i skolen.
– Vi håper barn og voksne vil synes at Banorama er artig, morsomt, iøynefallende og enkelt nok til å ville ta det i bruk. Det tar ikke spesielt lang tid å gå gjennom informasjonen, og i spillet nederst blir kunnskapen også satt på prøve, sier Buset.
Nettstedet er nå tilgjengelig på banorama.no
Eksempler på hendelser med barn i sporet:
- Lokfører melder om to jenter i sporet ved Selsbakk. Kunne vel være ca. fem år! Nødbrems ble aktivert og signal «tog kommer» ble gitt. Barna ble dermed oppmerksom på toget og kom seg ut av sporet. Ombordansvarlig gikk ut av toget for å snakke med barna.
-
Lokfører melder om noen barn som legger pukk i sporet i sør-enden av plattformen på Melhus skysstasjon. Neste tog over strekningen er varslet.
-
Tre barn sto og kastet planker på skinnene før toget kom, toget traff en planke. Barna var cirka 6-7 år. Hendelsen skjedde mellom Verdal og Røra.
-
Politiet varsler at det er observert to barn i 10-årsalderen i sporet, syklene ligger langs linja. Politiet er på vei. Togene kjører halv sikthastighet. Barna tatt hånd om. Togene kan kjøre som normalt.
Banestrekning 2018* 2019* 2020* 2021* Østfoldbanen (østre og vestre linje) 0 5 3 7 Dovrebanen 1 2 1 7 Nordlandsbanen 4 3 2 12 Sørlandsbanen 5 5 5 7 Øvrige strekninger 6 11 10 12 Hele landet 16 26 21 45 * Gjelder tidsrommet 1.1 til 10.5 for hvert år i tabellen (2018, 2019, 2020 og 2021)
Nøkkelord
Kontakter
Pål Buset
Tel:97540607pal.buset@banenor.noBilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom