Dobling i handelen på Oslo S og i Østbanehallen

Så langt i år har omsetningen i Bane NOR Eiendoms Østbanehallen og på Oslo S vært dobbelt så stor som i samme periode i fjor. Det er den nest største veksten blant landets største kjøpesentre.

Blant landets 60 største kjøpesentre er Oslo S og Østbanehallen, eid av Bane NOR Eiendom, det kjøpesenteret som har hatt nest størst økning i omsetning hittil i år, rett bak «Oslobukta».

Fra januar til 1. september i år ble det handlet for om lag 691 millioner kroner i butikker, på cafeer, puber og restauranter på Oslo S og i Østbanehallen, mens det i tilsvarende periode i 2021 ble omsatt for rundt 346 millioner kroner.

Handelen har tydelig tatt seg opp etter pandemien, og i sommermånedene i år var omsetningen på Oslo S og i Østbanehallen høyere enn i 2019.

Tyngdepunktet i Oslo har forskjøvet seg, og hele området mellom Barcode, Bjørvika og Sørenga, som Oslo S ligger i, trekker folk fra andre steder i byen. Fra å ha vært et sted der folk bare har oppholdt seg ser vi at Oslo S og Østbanehallen har blitt et sted folk gjerne vil oppsøke for å handle og kose seg på cafeer og restauranter, sier senterleder i Bane NOR Eiendom, Torstein Heldal.

Veksten i omsetning har vært større i Østbanehallen enn på Oslo S. Den største veksten har cafeer, puber og restauranter her hatt. Antall besøkende har også økt. Mens rundt 23,7 millioner var innom Oslo S og Østbanehallen i perioden fra januar til 1. september i år var det 13,2 millioner besøkende i samme periode i fjor. Det er Bane NOR Eiendom som eier Oslo S og Østbanehallen.

- Lørdag har blitt den største vekstdagen både i omsetning og antall besøk. Folk vil ut for å kose seg, og har tatt byen tilbake etter pandemien. Det har også skjedd mye nytt i området med bla. Operastranda, åpningen av Munchmuseet og Deichman. Her er det få parkeringsmuligheter, så mange tar toget til Oslo S for å bade på Operastranda eller låne bøker på Deichman, og stikker kanskje innom Østbanehallen og Oslo S på veien, sier Torstein Heldal.

Knutepunktutvikling = flere kan ta tog

Bane NOR Eiendom er Norges ledende knutepunktutvikler, og eier, drifter og utvikler Oslo S og Østbanehallen. Det er en viktig del av samfunnsoppdraget til Bane NOR å få flere til å reise miljøvennlig og kollektivt med tog.

- De gode besøks- og omsetningstallene er en veldig god tilbakemelding om at vi har lyktes med å utvikle Østbanehallen og Oslo S til et attraktivt og trivelig sted å være.

Ved å utvikle og skape attraktive stasjoner og knutepunkt legger Bane NOR Eiendom til rette for handel, arbeidsplasser og hoteller, og gjør det også lettere og mer attraktivt for folk å bruke toget, sier Heldal.

Østbanehallen. Foto: Bane NOR

Bane NOR Eiendom AS eier, forvalter og utvikler all jernbaneeiendom i Norge. Porteføljen har en anslått brutto verdi på 23,6 milliarder kroner og omfatter stasjoner, jernbanetilknyttede service- og driftsbygg, næringsbygg, boliger og tomter. De fleste eiendommene er sentralt plassert ved kollektivknutepunkter og langs jernbanen.

Vi utvikler moderne og miljøvennlige boliger og næringsbygg og bidrar aktivt til by- og stedsutviklingen i Norge. På stasjonene tilbyr vi gode fasiliteter til de reisende, legger til rette for hyggelige serveringssteder og fine butikker og tilbyr bil- og sykkelparkering. Til togoperatørene tilbyr selskapet funksjonelle og moderne verksteder, terminaler og driftsbygg.

Våre 150 ansatte håndterer en portefølje på 926 bygg og ca. 3.000 leiekontrakter, og over 200 pågående eiendomsutviklingsprosjekter. De årlige investeringene utgjør ca. 1,3 milliarder kroner.

Bane NOR Eiendom AS er en del av Bane NOR-konsernet og har som samfunnsoppdrag å utvikle attraktive knutepunkt som får flere til å velge toget..

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR Eiendom på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.