Dobler antall godstog i nord på fire år
Byggingen av terminalen startet i september 2020. Mandag 22. november var det klart for åpning, et halvt år før planen og 20 millioner kroner under budsjettet, som totalt var på 160 millioner kroner.
Det satte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tydelig pris på. Han fortalte at regjeringen har store ambisjoner for godstrafikken på bane, og lovet en offensiv og fremtidsrettet satsing:
– Vi vil legge til rette for at jernbanen kan ta en større andel av godstrafikken. Å styrke godskapasiteten på bane gir flere fordeler: Lavere klimagassutslipp, bedre fremkommelighet på veiene og bedre trafikksikkerhet. Svevestøv og mikroplast er heller ikke et problem på jernbanen, sa Nygård, til de frammøtte på Fauske terminal.
Kan ta imot flere og lengre tog
Områdedirektør Thor Brækkan i Bane NOR er glad for at prosjektet er gjennomført på en god måte.
– At utbyggingen er ferdig før vi planla og til en lavere pris, er vi stolte av. Nå kan vi ta imot mer klimavennlig og bærekraftig godstransport fra dag én, sier Brækkan.
I 2022 vil det kunne gå dobbelt så mange godstog på Nordlandsbanen som i 2019. Det er denne ønskede økningen som har skapt behovet for en styrking av terminalen i Fauske.
Her har Bane NOR forlenget spor til lasting og lossing av gods, bygget ut kryssingsspor – så tog kan kjøre forbi hverandre, og forlenget plattformene – så stasjonen kan ta imot lengre tog med flere vogner, enten de frakter folk eller varer.
Har satset milliarder på Nordlandsbanen
Det skjer for tiden mye i nord. Vi jobber med å forlenge kryssingsporene i Mo i Rana, på Dunderland og i Bodø. Alle disse prosjektene skal bidra til å styrke godstrafikken, og vil stå ferdige før vi tar i bruk det nye digitale signalsystemet (ERTMS) på strekningen Grong-Bodø i slutten av oktober 2022.
Fra 2020 til 2022 er det bevilget halvannen milliarder til investeringer, oppgraderinger og fornyelser av Nordlandsbanen.
– Vi har modernisert og oppgradert strekningen. Nordlandsbanen er blitt mer robust og er klar for fortsatt vekst i trafikken, særlig er vi rustet for mer klimavennlig godstransport, sier Brækkan.
Nøkkelord
Kontakter
Døgnåpen pressevakt
For alle typer spørsmål, ikke minst for hendelser i togtrafikken der pressevaktene uttaler seg på relativt kort varsel.
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom