Dobbelt verdensmestere i vintertriatlon

VM i vintertriatlon er i helgen blitt avhold under multisportfestivalen i Andorra. Henrik Farstadvoll og Victoria Nitteberg ble nye verdensmestere i juniorklassen både i individuell vintertriatlon og sammen i miksstafett. Hele 10 medaljer tok de norske utøverne til sammen under verdensmesterskapet.
Henrik Farstadvoll og Victoria Nitteberg som ferske verdensmestere Foto: Tommy Zaferes

Unge verdensmestere

Lørdag var det individuell vintertriatlon og i juniorklassen vant både Henrik Farstadvoll og Victoria Nitteberg 1.plass. Begge kom i mål over 3 minutter før andreplassen.

Verdensmestere på lag!

Søndag var det miksstafett og med Farstadvoll og Nitteberg på lag kjørte de hardt fra starten og klarte igjen 1.plass. Det betyr at begge nå er dobbelt verdensmestere! Det er spennende at det kommer unge triatleter som skal forsvare Norges nye posisjon på den internasjonale triatlonarenaen i fremtiden!

Regjerende verdensmester

Hans Christian Tungesvik ble verdensmester på samme sted i 2021, og stilte til start for å forsvare tittelen. Dessverre ble det punktering, og han måtte bryte. Da ble det revansj på søndagen hvor han stilte på lag med Elisabeth Sveum i miksstafetten, og sammen kom de inn til en tredjeplass! Elisabeth fikk også en 3.plass under den individuelle konkurransen på lørdag.

Fra gull til sølv

Julie Meinicke tok i 2021 gull i juniorklassen. I år stilte hun i klassen U23 og klarte en super 2.plass.

Første gang VM i vinterduatlon blir avhold

De fleste norske utøverne som var til stede i Andorra i helgen valgte å kjøre vinterdualtlon også. Det ble hele 4 medaljer, så det var nok en god oppkjøring til helgens vintertriatlon.

Torsdag: VM i vinterduatlon. (4km løp – 6km ski) x 3

Elite menn

3.plass til Hans Christian Tungesvik

Elite damer