DNV GL verifiserer design metodikk for flytende solkraftverk fra Ocean Sun

FØRSTE I SITT SLAG: Børge Bjørneklett (t.v.), adm. direktør i Ocean Sun mottar verifisering fra DNV GL, her fra Erik Dugstad, områdedirektør for Norden & Baltikum i Energy Advisory. Foto: DNV GL
  • Ocean Sun introduserer en flytende solenergiløsning for bruk i innsjøer, havnebasseng og kystnære strøk
  • Flytende solenergi åpner enorme muligheter for å gi verden tilstrekkelig fornybar energi
  • Løsningen fra Ocean Sun er den første flytende solenergi-løsningen i sitt slag som mottar en samsvarserklæring fra DNV GL.

HØVIK, 11. mars 2020 - DNV GL har tildelt en erklæring som verifiserer design metodikken for å konstruere flytende solcelleløsninger til det norske solenergiselskapet Ocean Sun.

– Samsvarserklæringen er den første i sitt slag og setter standarden for utvidelse av flytende sol globalt. Flytende sol åpner for enda raskere vekst i solenergiproduksjon verden over, forteller Erik Dugstad, områdedirektør for Norden og Baltikum i DNV GL Energy Advisory.

– Våre verdensledende eksperter på flytene konstruksjoner og hydrodynamikk har gått gjennom løsningen og går nå god for at designmetodikken av strukturen og forankringen av anlegget er i henhold til god praksis for å dimensjonere slike anlegg, blant annet ved å følge relevante standarder slik som for eksempel NS9415-standarden for norsk havbruk, konstaterer han og utdyper videre:

– DNV GL leder for tiden teknologikvalifiseringen til den komplette Ocean Sun flytende solløsningen der alle aspekter av løsningen blir gjennomgått slik som energiproduksjon, PV-celler, elektrisk system og membran. Teknologikvalifiseringsprosessen gjennomføres i samsvar med DNV GLs anbefalte praksis RP-A203.

DNV GLs Energy Transition Outlook rapport viser at solenergi er vesentlig som del av energiomstillingen som vil skje, og anslår at det vil bli 12 TW solcellekapasitet globalt innen 2050.

I følge en fersk rapport fra Verdensbanken er det globale potensialet for flytende sol, selv under moderate forutsetninger, 2000 gigawatt (2TW) på etablerte vannreservoarer. Når du legger til kystfarvann, blir potensialet enormt.

Børge Bjørneklett, administrerende direktør i Ocean Sun har ambisjoner om å kapre store deler av markedet. - Det er mange vannkraftoperatører som har store planer om å investere i flytende solenergi i sine magasiner og koble det til eksisterende nett, men alle aktørene må være sikre på at den flytende solkonstruksjonen er bærekraftig, holdbar og trygg, sier han.

- Denne bekreftelsen fra DNV GL er anerkjent over hele verden, og er et viktig første skritt i å demonstrere Ocean Suns evne i å bygge robuste flytende solcelleløsninger, forteller en stolt Bjørneklett.

- Det spesielle med vår flytende solenergiløsning er at den er designet og bygd for drift i innsjøer, havnebasseng, kystfarvann og vannreservoarer. Designet kombinerer løsninger fra havbasert lakseoppdrett og den nyeste solteknologien. Systemet er basert på modifiserte solcellemoduler montert på en fleksibel hydroelastisk flytende membran, sier han.

Bjørneklett forventer at utbredelsen av Ocean Sun teknlogi kan bidra til å sysselsette mange i Norge. - Vi har et helt spesielt utgangspunkt, historisk sett, fordi vi har vært en ledende vannkraftnasjon og bygget mange vannkraftverk i utlandet. Samtidig har vi med oss landets maritime historie. Også innenfor solenergi står Norge sterkt med energikrevende produksjon av silisium. Kombinasjonen av disse industrigrenene, gjør Norge unikt posisjonert til å ta en ledende posisjon innenfor eksport av teknologi for flytende solenergi.

- Utvikling og utvidelse av flytende solenergi åpner enorme nye muligheter for å gi verden tilstrekkelig fornybar energi. Vi er glade for å samarbeide med selskaper som Ocean Sun og verifisere innovative løsninger som er ment å ha en betydelig innvirkning på utbredelse av denne typen teknologi, sier Erik Dugstad i DNV GL.

DNV GL er et internasjonalt selskap innen kvalitetsikring og risikohåndtering med hovedkontor i Norge. Siden 1864 har vårt formål vært å sikre liv, verdier og miljøet. Vi bistår våre kunder med å forbedre deres virksomhet på en sikker og bærekraftig måte.

Vi leverer klassifisering, sertifisering, teknisk risiko- og pålitelighetsanalyse sammen med programvare, datahåndtering og uavhengig ekspertrådgivning til maritim sektor, til olje- og gass-sektoren, og til energibedrifter. Med 80,000 bedriftskunder på tvers av alle industrisektorer er vi også verdensledende innen sertifisering av ledelsessystemer.

Ved å kombinere uavhengig teknisk, digital og operasjonell ekspertise med metoder for risikohåndtering, hjelper vi våre kunder med å ta bedre beslutninger og med å skape tillit mellom bedrifter og interessentene deres.

Vi utvikler nye industristandarder og bedre innsikt for våre kunder og samfunnet generelt ved å investere tungt i forskning og utvikling. Med høyt utdannede ansatte i 100 land, jobber vi sammen med våre kunder om å gjøre verden sikrere, smartere og grønnere.

Lær mer på www.dnvgl.com/power-renewables

Om Ocean Sun
Ocean Sun leverer en ny effektiv, rimelig og holdbar metode for flytende solenergi. Den består av modifiserte solcellemoduler som blir installerte på en fleksibel, flytende membran.

Teknologien gjør det mulig med lavere celletemperatur gjennom direkte termisk kontakt med vannet gjennom membranen. System kan produseres med lav investeringskostnad og med det beste energiutbyttet i bransjen. Alle delene i løsningen er laget av gjenbrukbare materialer som gir minimalt CO2-avtrykk.

Siden 2016 har Ocean Sun gjort omfattende undersøkelser og eksperimentering i bassenglaboratorium for å teste og videreutvikle teknologien. De har også bygd testsystem for varierte sjøforhold både på Vestlandet, i Johurstredet i Singapore og Magatsjøen nord på Filippinane.

Les mer på www.oceansun.no

Erik Dugstad, områdedirektør for Norden og Baltikum i DNV GL Energy Advisory
Mobil: 408 41 662 / E-post: erik.dugstad@dnvgl.com

Anders Lindgren, kommunikasjonsrådgiver, DNV GL Energy
Mobil: 901 32 880 / E-post: anders.lindgren2@dnvgl.com

Børge Bjørneklett, CEO, Oceans Sun
Mobil: 901 95 778 / E-post: bb@oceansun.no

Ocean Sun flyter med 800 paneler på Magat sjøen, nord på Filippinene, Luzon. Anlegget eies av SN Aboitiz Power og har vært i drift i 9 måneder, gjennom monsunsesongen. Området er svært utsatt for tyfoner og anlegget er dimensjonert for vindhastighet på 270 km/t (tyfon klasse 4). Foto: Ocean Sun
Designet og forankringen av de flytende solkraft anleggene til Ocean Sun er blant annet inspirert av designet og forankringen av oppdrettsanlegg for fisk som har vært utprøvd til å takle tøffe forhold i over 30 år. Illustrasjon: Ocean Sun.