DNV GL får ny finansdirektør

Kjetil M. Ebbesberg er utnevnt til ny finansdirektør i DNV GL Group. Han tiltrer stillingen 1. juli, men vil starte i selskapet allerede 1. april.
Kjetil M. Ebbesberg, ny finansdirektør i DNV GL.

Kjetil M. Ebbesberg etterfølger Thomas Vogth-Eriksen som går over til stillingen som sjef for sertifiseringsdivisjonen i forretningsområdet Business Assurance.

«Jeg er svært fornøyd med at Kjetil blir en del av DNV GLs konsernledelse. Han har en sterk økonomisk bakgrunn kombinert med solid operasjonell ledererfaring fra globale virksomheter og har jobbet i Norge, Sveits og nylig fem år i Tyskland. Jeg tror Kjetil har en perfekt kombinasjon av erfaring og ferdigheter som vi vil dra nytte av når DNV GL snart tar fatt på vår neste strategiperiode,» sier Remi Eriksen, DNV GLs konsernsjef.

Eriksen sier videre: «Jeg vil også rette en stor takk til Thomas Vogth-Eriksen som har gjort en fantastisk jobb som finansdirektør for DNV GL siden 2012. Ikke minst gjelder det hans innsats og medvirkning til fusjonen mellom Det Norske Veritas og tyske Germanischer Lloyd. Jeg vil også trekke frem årene 2015-2017 som var krevende år for mange selskaper innen maritim og olje og gass. Thomas bidro i særlig grad til å styrke DNV GLs økonomiske posisjon også gjennom de turbulente årene.»

Ebbesberg kommer fra Hydro hvor han i dag er konserndirektør for Hydro Valsede produkter. Han ble første gang ansatt i Hydro i 1996 og har i sin lange karriere vært finansdirektør for Metal Produkter, leder av forretningsområdet Støpelegeringer og konserndirektør for Metallmarked. De siste åtte årene har Kjetil M. Ebbesberg vært en del av Hydros konsernledelse.

I årene 2007-2009 var Ebbesberg finansdirektør for Coop Norge. Han har også bred erfaring fra ulike styreverv i norsk næringsliv.

Kjetil M. Ebbesberg har mastergrad i bedriftsøkonomi. Han er utdannet fra Norges Handelshøyskole (NHH), Bergen og Universitetet i Ottawa, Canada.

Kjetil M. Ebbesberg, ny finansdirektør i DNV GL.
Thomas Vogth-Eriksen har vært DNV GLs finansdirektør siden 2012.
Remi Eriksen, DNV GLs konserndirektør.

DNV GL er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land.

Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV GL bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Siden 1864 har selskapets formål vært å sikre liv, verdier og miljøet. Med unik teknisk ekspertise og uavhengighet bistår DNV GL sine kunder med å forbedre sikkerhet, effektivitet og bærekraft, og med å takle de globale omstillinger de møter.