DNT ung med fem bærekraftkrav til politikerne

DNT ung arrangerer Grønn fredag som motsvar til forbruksfesten, og ber politikerne få fart på sirkulærøkonomien. – Unge folk kan ikke redde verden alene med lommeboken.
Anna Nes er leder i DNT ung. FOTO: Marius Dalseg

Ungdomsorganisasjonen i den Norske Turistforening arrangerte Grønn fredag for første gang i 2016. 25. november har de arrangementer med brukthandel, byttefest og reparasjon på 16 steder i landet

– Vi er glade for at mange slutter opp om motreaksjonene til salgsfestene i november. Vi merker at mange er interesserte i hvordan de kan ha et mer bærekraftige liv, sier Anna Nes, leder i DNT ung.

Hun mener folkevalgte politikerei større grad må engasjere seg i overgangen til et grønnere forbruk, og ikke bare la det være opp til forbrukerne å endre vaner. Derfor presenterer DNT ung fem krav til de politiske partiene

1: Gjør brukthandel betydelig lettere

– Vi må få bort hindre for brukthandel, blant annet gjennom å skrote brukthandelsloven som er utdatert. Der er det gledelig at næringsministeren har varslet en endring, som vi og andre har utfordret departementet hans på gjentatte ganger, sier Anna Nes.

2: Stimuler til mer reparasjon

– Det må være enklere og billigere å reparere enn å kjøpe nytt! Derfor må politikeren finne måter å stimulere til mer reparasjon. Det kan for eksempel gjøres gjennom å pålegge produsentene å lage reparerbare produkter eller å ikke ha moms på fiksing, foreslår DNT ung-lederen

3: Anerkjenn systemproblemet

– Samvittighetsfulle unge folk kan ikke redde verden alene med lommeboken. Dette er ikke bare forbrukernes ansvar, og våre folkevalgte må erkjenne at det enorme forbruket er et systemproblem, sier Nes.

4: Sats mer på utlånsordninger

– Fritidsaktiviteter kan kreve en del utstyr. Derfor må myndighetene på ulike nivåer satse mer på ulike former for utlånsordninger. Det er bra for folks lommebok og for miljøet om vi låner og deler mer, istedenfor at alle skal eie hvert sitt.

5: Løft fram delingsøkonomi i en stortingsmelding

– Deling må være den nye normalen, men politikerne må bruke tid på å finne ut hvordan. Derfor ønsker vi oss en stortingsmelding om delingssamfunnet og delingsøkonomi, forteller DNT ung-leder Anna Nes.

Mer informasjon:

Anna Nes er leder i DNT ung. FOTO: Marius Dalseg
Anna Nes under et tidligere Grønn fredag-arrangement. FOTO: André Marton Pedersen
Grønn fredag er det årlige motsvaret til "Black Friday" og andre salg i samme periode.
Reparasjon er ved siden av bytte og brukthandel et av temaene under Grønn fredag. FOTO: Marius Dalseg