DLA Piper og Pier X skal samarbeide om å bringe norske start-up bedrifter opp og ut i verden

DLA Piper inngår nå partnerskap med den norske venture-huben Pier X. Selskapet tilbyr 1300 kvadratmeter boltreplass midt på Aker Brygge for innovasjonsbedrifter i skaleringsfasen. Samarbeidet forsterker DLA Pipers satsing på å tilby juridisk spisskompetanse rettet mot fremtidens selskaper og regulatoriske landskap.

- Dette er et partnerskap vi har stor tro på vil gi gjensidig utbytte. Vi får bidra med vår fagkunnskap inn i et spennende nettverk av selskaper, samtidig som vi får stifte bekjentskap med mange dyktige folk som vil lære oss masse og gi oss innsikt i deres virksomhet og utvikling. Forhåpentligvis får vi også være med på å følge noen av selskapene inn i markeder utenfor Norge, sier Magnus Brox som er partner og advokat i DLA Pipers corporate-avdeling.

Flytter kontor til Pier X
I første omgang vil DLA Pipers Anuschka Teresa Hager-Thoresen flytte sitt kontor til Pier X sine lokaler en dag i uken til glede og nytte for nettverksbedriftene. Som advokatfullmektig i DLA Piper bistår Hager-Thoresen til daglig firmaets norske og utenlandske klienter med M&A og generell selskapsrettslig rådgivning. Hun er opprinnelig tysk og har arbeidserfaring fra å fremme samarbeid mellom norske og tyske næringsforbindelser.

- Jeg har allerede fått gleden av å bli litt kjent med Pier X-miljøet, og er ikke i tvil om at dette blir en god match, sier Hager-Thoresen.

DLA Piper vil også tilby skreddersydde faglige kurs og seminarer, samt andre aktiviteter for Pier X sine medlemsbedrifter og samarbeidspartnere.

Ingen tilfeldig satsning
- Samarbeidet med DLA Piper er et ledd i en plan om å gi gründerne på Pier X tilgang til de beste rådgiverene og ressursene på alle kritiske forretningsområder. Vi valgte DLA Piper på juridisk rådgivning fordi de er det største advokatfirmaet i Norden og et ledende globalt forretningsadvokatfirma med høy kompetanse og stor forståelse for grunderbedriftenes utfordringer. Det passer godt inn i vår ambisjon om å hjelpe bedriftene med å kommersialisere og skalere internasjonalt, sier Morten Wiese som er managing partner i Pier X.

- Dette er ikke en tilfeldig satsing for oss. Med Pier X sitt fokus på å hjelpe sine nettverksbedrifter ut i verden, står vi som et globalt advokatselskap med verdensledende juridiske fagmiljøer i alle de store finanssentraene i en særstilling. Samarbeidet med Pier X føles veldig riktig og vi gleder oss til å se hvordan dette vil utvikle seg, sier managing partner i DLA Piper Norway Kaare Oftedal.

DLA Piper har lang og bred erfaring, både i Norge og utenlands, med å rådgi start-up bedrifter og økosystemet rundt gründermiljøene. Fra før er selskapet juridisk hovedpartner for akseleratorprogrammet TheFactory i Norge, og en rekke lignende nettverk i Europa og USA.

Mer informasjon om Pier X

Nettsak på DLA Pipers nettsider

Even Heen KristensenBusiness Development Manager

even.heen.kristensen@dlapiper.com

Tel:+47 456 63 269

DLA Piper er et globalt advokatfirma med 4700 advokater og kontorer i mer enn 40 land. Ved Oslo-kontoret på Aker Brygge arbeider det omkring 85 advokater og i overkant av 120 ansatte.