Distrikts-Norge: Veistandarden står til stryk

Folks vurdering av veiene blir mer og mer negativ jo lenger ut i distriktene man kommer.
På landsbasis svarer kun 34 prosent at veiene de kjører på til daglig er godt vedlikeholdt. I distriktene er 58 prosent misfornøyd med vedlikeholdet.
Det viser en ny undersøkelse gjort av Norstat for NAF, hvor 1103 bilister er spurt om hvordan de oppfatter veistandarden der de bor. I Distrikts-Norge svarer hele 55 prosent at veiene ikke er av god nok standard for trafikken som kjører på dem.
Tre av fire vil prioritere vedlikehold
På landsbasis svarer tre av fire at de vil at politikerne skal prioritere veivedlikehold. Kontrasten til andelen som vil ha mer nybygging av vei er stor: 37 prosent.
- Forfallet på norske veier vil koste om lag 100 milliarder å utbedre. Her ser vi klart og tydelig at de dårlige veiene har betydning i folks liv, sier Handagard.
Forbikjørt av trafikkutviklingen
Analyser NAF har gjort av veinettet viser at om lag en fjerdedel av fylkesveiene er for smale sammenliknet med den standarden de skulle hatt om de ble bygget nytt i dag. Også på riksveiene er det store mangler, blant annet mange strekninger som skulle hatt midtoppmerking eller midtdeler.
- Veistandarden er rett og slett forbikjørt av trafikkutviklingen. Vi trenger en massiv satsning på vedlikehold og fornying, og NAF er bekymret for at kutt i veibudsjettene vil sinke denne satsningen, sier Handagard.
Har lovet vedlikeholdsplan
Regjeringen har i Hurdalsplattformen lovet å kartlegge forfallet på riks- og fylkesveier og lage en plan for å redusere etterslepet på vedlikehold. NAF støtter tiltaket, men etterlyser høyere ambisjoner fra regjeringen.
- Det holder ikke å redusere etterslepet, målet må være å fjerne forfallet. Fornying og vedlikehold har altfor lenge vært prioritert ned. Det handler om breddeutvidelser, midtoppmerking, rydding av sideterreng og rassikring, sier Handagard.
Bakgrunn
Undersøkelse gjort av Norstat for NAF, 8.-20. juni 2022. 1103 personer har som eier/disponerer bil har svart på spørsmålene, og undersøkelsen er landsrepresentativt vektet.
Inndelingen er gjort etter SSBs sentralitetsindeks.
Grupperingen etter sentralitet er utarbeidet av SSB og gir et mål på en kommunes sentralitet, basert på avstander til arbeidsplasser og servicetilbud. Mest sentrale strøk (kategori 1) er Oslo og enkelte omkringliggende kommuner. Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Drammen, Fredrikstad mfl. tilhører sentralitetsgruppe 2. Noen eksempler på de mest perifere kommunene (kategori 6) er Gratangen, Dyrøy, Ulvik, Lavangen, Beiarn, Moskenes og Hasvik.
Tenk på veiene der du kjører til daglig. I hvilken grad er du enig eller uenig følgende: Er veiene godt vedlikeholdt?
Mest sentrale (gruppe 1 og 2) |
Middels sentrale (gruppe 3 og 4) |
Minst sentrale (gruppe 5 og 6) |
|
Svært uenig/uenig |
38 % |
44 % |
58 % |
Verken enig eller uenig/ Vet ikke |
25 % |
22 % |
24 % |
Enig( Svært Enig |
37 % |
35 % |
18 % |
100 % |
100 % |
100 % |
Tenk på veiene der du kjører til daglig. I hvilken grad er du enig eller uenig at veiene er: Av god standard for trafikken som kjører på dem
Mest sentrale (gruppe 1 og 2) |
Middels sentrale (gruppe 3 og 4) |
Minst sentrale (gruppe 5 og 6) |
|
Svært uenig/uenig |
16 % |
23 % |
40 % |
Verken enig eller uenig/ Vet ikke |
22 % |
24 % |
25 % |
Enig( Svært Enig |
62 % |
53 % |
35 % |
100 % |
100 % |
100 % |
Av de følgende ulike tiltakene, hva mener du er viktigst at politikere prioriterer? (flere svar mulig)
Mest sentrale (gruppe 1 og 2) |
Middels sentrale (gruppe 3 og 4) |
Minst sentrale (gruppe 5 og 6) |
|
Utbygging av nye veier |
35 % |
39 % |
36 % |
Vedlikehold av eksisterende veier |
70 % |
74 % |
82 % |
Mer satsing på jernbane |
36 % |
33 % |
29 % |
Satsing på kollektivtransport |
50 % |
34 % |
33 % |
Bedre tilrettelegging for sykling |
25 % |
28 % |
23 % |
Tilrettelegge for miljøvennlige biler |
21 % |
17 % |
16 % |
Utbygging av ferjetilbudet |
5 % |
7 % |
12 % |
Bedre tilrettelegging for fotgjengere |
16 % |
21 % |
19 % |
Vet ikke |
1 % |
3 % |
2 % |
Nøkkelord
Kontakter
Ingunn HandagardPressesjef
Tel:+47 920 66 505ingunn.handagard@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
7 av 10 må snart finne fram vinterdekkene17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fremdeles kjører sju av ti bilister på sommerdekk uavhengig av om de bor i Nord-Norge eller Oslo. - Nå er det meldt kaldere og fare for snø flere steder i landet. Da er det på tide å finne fram vinterdekkene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: Kollektivkrisen kan bli en ond spiral10.10.2025 09:10:17 CEST | Pressemelding
Det kan bli dyrere billetter og kutt i kollektivtilbudet i mange fylker. – Det kan bety at flere må bytte fra kollektivtransport til bil, advarer NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom