Disse millionskadene kan enkelt unngås

Enkel forebygging rundt hus og hytte kan spare deg for store summer. - Altfor få tar grep for å sikre eiendommen sin mot høststormer. Skadene koster nordmenn millioner hvert år.
Tak som lekker eller ødelagte takrenner er typiske høstskader på norske hus. Hvis slike feil ikke tas tak i kan de føre til store skader.

Det sier produktsjef i Frende Forsikring, Øystein Øren. En undersøkelse Norstat har gjort for selskapet viser at:

• 4 av 5 ikke sjekker veggene i huset for sprekker og hull som mus og rotter kan komme seg inn gjennom
  • 2 av 3 ikke sjekker taket og fikser eventuelle feil
  • Under halvparten renser og fikser takrenner
  • 50 prosent renser ikke avløp, rister og sluk så vann renner fritt

- Det oppstår skader for store summer hver høst som kunne vært unngått med enkle grep. Her kaster vi millioner ut av vinduet hvert år, sier Øren.

Så mye kostet husskadene i 2020
Når vedlikeholdet uteblir oppstår det gjerne skader.

- Mus og rotter ønskes velkommen inn, vannlekkasjer oppstår og høststormer skader eiendommer. For å nevne noe, sier Øystein Øren.

Mange av disse klassiske hus- og innboskadene meldes til forsikringsselskapene. I fjor var det en økning på mer enn ti prosent i antallet meldte innboskader i Norge, ifølge Finans Norge. Disse kostet mer enn 1,7 milliarder kroner. For husforsikringer var det en økning i antallet skader på nesten syv prosent fra året før. Det ble betalt ut mer enn 5,8 milliarder kroner på husforsikringer i 2020.

Flinke til å rydde
En ting er nordmenn imidlertid flinke til. 75 prosent av de spurte sier at de rydder inn eller binder fast løse gjenstander for å sikre dem mot uvær.

- Det er bra at så mange tar dette ansvaret. Hvis en trampoline tas av vinden og flyr avgårde kan det skade både mennesker og bygninger, sier Øren.

Samtidig sier 13 prosent i Frendeundersøkelsen at de ikke gjør noen av de skadeforebyggende tiltakene nevnt over.

- Det er altfor slapt. Vi må forvente at folk gjør rimelige tiltak for å unngå at husene sine tar skade av uvær. Det kommer bare til å bli mer ekstremvær de kommende årene og høsten har allerede vist oss hva stormene kan gjøre, sier Øystein Øren.

TIPS: Slik sikrer du huset ditt

• Hold sluk, rister og avløp åpne. Fjern rusk og rask fra fjorårets vinter før stormen kommer. Gå over en ny runde når løvet fra trærne har falt ned før vinteren.
  • Rens takrennene og sjekk at de er hele. Sjekk at regnvann renner fritt bort fra huset ditt. Tilstoppede eller brukne renner kan gjøre skade.
  • Rydd området utenfor huset ditt. Sikre løse gjenstander som gjerne har ligget ute i sommer. Fjern utemøbler, løse leker og sikre at gjerder er skikkelig festet. Pakk ned eller sikre trampolinen.
  • Sjekk taket etter fjoråret. Ligger huset i et snøutsatt område? Har du sjekket hvordan det ser ut etter fjorårets snøfall? Gå over taket før og se etter sprekker, skjevheter eller brister. Se også godt over hjørner og området rundt pipen. Hvis du finner noe galt, fiks det eller bytt ut ødelagte deler.
  • Sjekk trær på eiendommen din. Har du trær på eiendommen, i nærheten av bolig eller uthus? Sjekk at de er rustet for sterke vindkast.
  • Fyll opp vedlagrene. Du vil takke deg selv den første mørke fredagskvelden når du bare vil synke ned i godstolen med fyr i peisen. Da er det nedtur å være tom for ved.
  • Tett sprekker og hull fra utsiden. Når gradestokken kryper nedover søker mus og gnagere inn. De kommer seg inn gjennom veldig små hull, så gå over bygget og tett igjen gliper og små åpninger.
  • Sjekk brannslukningsutstyret. Dette må du ha orden på året gjennom, men det er en fin rutine å sjekke dem som en del av høstforberedelsene. Har du brannalarm i alle rom? Er batteriene i varslerne byttet? Har du brannslukker lett tilgjengelig? Snu det på hodet, sjekk at det ikke er utgått på dato. Og husk å gjennomføre brannøvelse hjemme - det er like viktig som på jobben.

Enkle grep som å rense takrennene kan hindre rådyre skader på huset ditt. Foto: iStock/Frende.