Disse gratis appene får deg ut på tur i påsken

Det finnes apper for nesten alt. Vil du ha inspirasjon til nye turmål eller enkelt kunne sjekke alt fra dyrearter til føreforhold i påsken? Da bør du sjekke ut disse.

INSPIRASJON: Mobilen kan brukes til å finne turinspirasjon for hele familien. Foto: Eivind Haugstad Kleiven

– Påsken er høysesong for friluftsliv i Norge. Gratis turapper til mobilen er supre fordi de kan gjøre at flere kommer seg ut, og oppdager nye steder og aktiviteter, sier Bente Lier generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Norsk Friluftsliv er paraplyorganisasjonen for 18 norske friluftslivsorganisasjoner, med over 5000 lag og foreninger over hele landet.

Her er deres forslag til 10 apper og nettsider som kan inspirere deg til å komme deg ut i naturen nå i påsken.

Ti gratis turapper til påsken

UT.noTurplanleggeren fra Den Norske Turistforeningen, finnes både som app og nettside. Turene er merket med vanskelighetsgrad, så her finner man noe for alle.

GodTur: Turportalen finnes både som app og nettside, og har kart og turforslag for hele landet. Viser også gapahuker og rasteplasser. Portalen er utviklet av Friluftsrådenes Landsforbund og Statskog.

KulTur: En gøyal turapp for barn mellom 4 og 12 år der du kan registrere turlengde og få poeng for aktiviteter. Appen er laget av Den Norske Turistforeningen.

NJFFDenne appen fra Norges Jeger- og Fiskerforbund gir deg oversikt og fisketips for de mest populære fiskeartene. Den viser også tilrettelagte fiskeplasser og båtramper over hele landet.

Stolpejakten: Gå ut og let etter stolper som er plassert rundt i nærmiljøet. Stolpene registreres i appen eller på nettsiden. Dette er en fin måte å oppdage nye steder og utforske din kommune.

Viltappen: En app laget av Svenska Jägerförbundet, som gir deg utfyllende informasjon om de fleste dyrene du kan se, høre eller se sporene av i naturen. Flott å bruke på tur med barna.

WhatBird: Lurer du på hvilken fugl du hører? Denne appen kan hjelpe deg med å finne det ut! Appen kjenner 22 av de mest kjente sangfuglene våre.

Google Sky Map: Hjelper deg med å kartlegge nattehimmelen. Pek mobilen mot stjernene over deg og oppdag hva som egentlig er over deg.

Skisporet.no: Holder deg oppdatert med løypestatus på 23000 km skiløyper fra 450 skisteder i Norge.

Hjelp 113: Hvis uhellet er ute er denne appen fra Norsk Luftambulanse veldig nyttig. Ringer du nødsentralen via appen, vil den automatisk dele koordinatene du befinner deg på. Appen inneholder også plassering og informasjon om hjertestartere i Norge.