Disse bussjåførene er oftest forsinket - Fylkesoversikt

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes er selv bussjåfør. Han beskriver tallene som uforsvarlig høye.
- Forsinkede busser skaper irritasjon for passasjerer, stress for sjåførene og er samfunnsøkonomisk skadelig. Om en buss med 50 passasjerer er 10 minutter forsinket tilsvarer det mer enn en arbeidsdag med venting, uttaler Klungnes.
Yrkestrafikkforbundet krever flere tiltak for å bedre situasjonen.
- Vi vil ha mer satsning på fremkommelighet. I mange byer trenger vi flere kollektivfelt og signalprioritering av kollektivtrafikk i lyskryss. Elbilene må kastes ut av kollektivfeltet slik at bussene ikke blir stående og stampe, uttaler Klungnes.
Et vedvarende problem er at fylkeskommunene legger inn urealistiske rutetider på flere bussruter. Dette gjør de for å spare penger på anbudene til busselskapene.
- Svært mange rutetider beregnes ut fra forutsetningen om at det er bare, tørre veier og ingen andre biler på veien. Er det veiarbeid, omkjøring og permanente køer legges ikke dette inn i rutetidene. På flere ruter er bussene «dømt» til å bli forsinket før de har begynt å kjøre. Da lurer man passasjerene og skaper unødig stress for sjåførene, avslutter Klungnes.
Fylkesvis oversikt fra mest til minst forsinket:
1. Telemark 60,00 %
2. Vest-Agder 55,81 %
3. Hordaland 49,19 %
4. Trøndelag 48,75 %
5. Oslo 48,44 %
6. Akershus 46,56 %
7. Finnmark 44,44 %
8. Aust-Agder 41,67 %
9. Rogaland 40,96 %
10. Østfold 38,46 %
11. Møre og Romsdal 36,84 %
12. Buskerud 35,94 %
13. Troms 32,31 %
14. Nordland 31,71 %
15. Oppland 27,66 %
16. Vestfold 27,27 %
17. Sogn og Fjordane 27,12 %
18. Hedmark 25,00 %
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført elektronisk blant Yrkestrafikkforbundets medlemmer, arbeidstakere i transportbransjen. Mer enn 1.500 bussjåfører besvarte undersøkelsen i perioden sommer/høst 2019. Analyse og rapport er utarbeidet i samarbeid med Netigate.
Svarene representerer de bussjåførene som har svart 4 og 5 på en skala fra 1 til 5 der 1 er "helt uenig" og 5 er "helt enig" på spørsmålet:
«Hvor enig er du i denne påstanden? Jeg er ofte forsinket på ruten jeg kjører.»
"Vet ikke" var også et svaralternativ.
Nøkkelord
Kontakter
Jim KlungnesForbundsleder
Tel:932 41 125Jim@ytf.noTormund Hansen SkinnarmoKommunikasjonssjef
Tel:97711550tormund@ytf.noBilder







Lenker
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet (YTF) er den arbeidstakerorganisasjonen som organiserer flest bussjåfører i Norge.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
YTF følger opp medlem etter bussbrann i Nordre Follo7.7.2025 13:11:52 CEST | Pressemelding
En person mistet livet og flere er skadet etter bussbrannen i Nordre Follo. Yrkestrafikkforbundet (YTF) følger nå opp sitt medlem som var sjåfør på bussen, og understreker behovet for økt sikkerhet og beredskap på norske busser.
Offentlige midler brukes til organisert pirattaxi i Trøndelag26.6.2025 12:55:08 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet i Trøndelag slår alarm etter at fylkeskommunale AtB har innført en samkjøringstjeneste som lar privatpersoner kjøre passasjerer mot betaling – uten løyve, kjentmannsprøve eller helsesjekk. – Dette er organisert pirattaxi i offentlig regi, sier Frode Wærness i YTF Region Trøndelag.
Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben12.5.2025 09:46:07 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.
EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding
EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.
Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen29.10.2024 15:57:00 CET | Pressemelding
Fra luselønn til rettferdig lønn: Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom