Disse bussjåførene er oftest forsinket - Fylkesoversikt
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes er selv bussjåfør. Han beskriver tallene som uforsvarlig høye.
- Forsinkede busser skaper irritasjon for passasjerer, stress for sjåførene og er samfunnsøkonomisk skadelig. Om en buss med 50 passasjerer er 10 minutter forsinket tilsvarer det mer enn en arbeidsdag med venting, uttaler Klungnes.
Yrkestrafikkforbundet krever flere tiltak for å bedre situasjonen.
- Vi vil ha mer satsning på fremkommelighet. I mange byer trenger vi flere kollektivfelt og signalprioritering av kollektivtrafikk i lyskryss. Elbilene må kastes ut av kollektivfeltet slik at bussene ikke blir stående og stampe, uttaler Klungnes.
Et vedvarende problem er at fylkeskommunene legger inn urealistiske rutetider på flere bussruter. Dette gjør de for å spare penger på anbudene til busselskapene.
- Svært mange rutetider beregnes ut fra forutsetningen om at det er bare, tørre veier og ingen andre biler på veien. Er det veiarbeid, omkjøring og permanente køer legges ikke dette inn i rutetidene. På flere ruter er bussene «dømt» til å bli forsinket før de har begynt å kjøre. Da lurer man passasjerene og skaper unødig stress for sjåførene, avslutter Klungnes.
Fylkesvis oversikt fra mest til minst forsinket:
1. Telemark 60,00 %
2. Vest-Agder 55,81 %
3. Hordaland 49,19 %
4. Trøndelag 48,75 %
5. Oslo 48,44 %
6. Akershus 46,56 %
7. Finnmark 44,44 %
8. Aust-Agder 41,67 %
9. Rogaland 40,96 %
10. Østfold 38,46 %
11. Møre og Romsdal 36,84 %
12. Buskerud 35,94 %
13. Troms 32,31 %
14. Nordland 31,71 %
15. Oppland 27,66 %
16. Vestfold 27,27 %
17. Sogn og Fjordane 27,12 %
18. Hedmark 25,00 %
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er gjennomført elektronisk blant Yrkestrafikkforbundets medlemmer, arbeidstakere i transportbransjen. Mer enn 1.500 bussjåfører besvarte undersøkelsen i perioden sommer/høst 2019. Analyse og rapport er utarbeidet i samarbeid med Netigate.
Svarene representerer de bussjåførene som har svart 4 og 5 på en skala fra 1 til 5 der 1 er "helt uenig" og 5 er "helt enig" på spørsmålet:
«Hvor enig er du i denne påstanden? Jeg er ofte forsinket på ruten jeg kjører.»
"Vet ikke" var også et svaralternativ.
Nøkkelord
Kontakter
Jim KlungnesForbundsleder
Tel:932 41 125Jim@ytf.noTormund Hansen SkinnarmoKommunikasjonssjef
Tel:97711550tormund@ytf.noBilder
Lenker
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet (YTF) er den arbeidstakerorganisasjonen som organiserer flest bussjåfører i Norge.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Bussforhandlingene 2024 er i gang.YTF krever bedre lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene.17.4.2024 11:49:07 CEST | Pressemelding
I dag startet bussforhandlingene, og Yrkestrafikkforbundet krever reallønnsvekst og bedre arbeidsvilkår for medlemmene på Bussbransjeavtalen (BBA).
Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 202422.3.2024 11:55:42 CET | Pressemelding
Oslo, 22. mars 2024 – Yrkestrafikkforbundet har i dag sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet overlevert sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
Streikefondet har passert 100 millioner8.3.2024 12:31:44 CET | Pressemelding
I en tid preget av økonomisk usikkerhet, global uro, og en stadig dyrere hverdag, står Yrkestrafikkforbundet sterkt rustet til å møte utfordringene som venter. Med et medlemstall på grensen til 13 000 og et streikefond som nå har oversteget 100 millioner kroner, markerer YTF en historisk økonomisk milepæl.
Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn1.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom