Disse 10 elbilene gir mest rekkevidde for pengene

Hvor langt elbilen kan kjøre er viktig for bilkjøperne, men det er ikke gitt at bilen med størst batteri gir deg mest rekkevidde for pengene. – Bilene som gir deg flest kilometer per krone, er de med moderat pris og rekkevidde, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Bilen i midten på dette bildet, MG ZS Long Range, gir mest rekkevidde for pengene av de 31 elbilene som var med i NAF og Motors sommertest i starten av juni. (Foto: NAF/Motor)

NAF har regnet ut hvor mye du betaler per kilometer rekkevidde basert på bilprisen og resultatene fra NAF og Motors elbiltest. På topp ti-listen kommer flere rimelige biler.

I sommerens test kjørte rimelige MG ZS Long Range 443 kilometer. Prisen per kjørte kilometer kom på 786 kroner.

- Dette viser at mange av budsjettbilene gir deg god valuta for pengene. På topp ti-listen er det flere rimelige biler som Maxus Euniq6, CupraBorn og Renault Megane i tillegg til MG, sier Sødal.

I motsatt ende av skalaen kom de dyre bilene med Porsche Taycan 4 Cross Turismo som den klart dyreste. Porschenkoster 3175 kroner per kilometer. Mercedes EQS og EQE er også blant de dyreste per kilometer rekkevidde.

- Rekkeviddekongene i elbiltestene til NAF og Motor er kostbare biler. De kjører lengst, men gir deg ikke flest kilometer for pengene, sier Sødal.

På topp ti for under 500 000

Av de ti bilene som gir mest rekkevidde for pengene, koster halvparten under 500 000 kroner.

Med momsreglene som kommer fra 2023, vil bilene som koster under en halv million få en ytterligere gevinst på kilometer-prisen, mener Nils Sødal.

Blant de 31 elbilene som var med på sommerens test er gjennomsnittsprisen per kjørte kilometer 1433 kroner.

Topp 10 rekkevidde for pengene

Bil Målt rekkevidde i NAF og Motors test Pris Pris per faktisk kjørte km i NAF og Motors test
MG ZS Long Range 443 km kr 347 990 kr 786
Polestar 2 LR Single Motor  520,6 km kr 478 000 kr 918
Kia EV6 RWD  500,2 km kr 474 900 kr 949
Maxus Euniq6 388,4 km kr 379 900 kr 978
Cupra Born 376 km kr 383 800 kr 1 021
Hyundai Ioniq 5 RWD 466 km kr 489 000 kr 1 049
BMW i4 eDrive40 583,6 km kr 617 600 kr 1 058
Renault Mégane E-tech 413 km kr 446 600 kr 1 081
Polestar 2 LR Dual Motor 446,6 km kr 513 000 kr 1 149
Skoda Enyaq Coupe iV80x 497 km kr 579 000 kr 1 165

Fakta: Prisen per kjørte kilometer regnet ut fra hvor langt bilene kjørte i NAF og Motors rekkeviddetest. Bilprisen delt på målt rekkevidde gir prisen per kjørte kilometer.