Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap flytter inn i samme bygg som Agder-politiet

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap flytter inn i Bane NOR Eiendoms flaggskipbygg Quadrum, rett ved Kristiansand stasjon.

Bane NOR Eiendom har inngått en ti års leieavtale med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap om leie av 645 m2 i det nye Politihuset i Kristiansand. Innflytting skjer våren 2023.

Agder Politidistrikt leier allerede 1.-6. etasje. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap skal holde til i 7. etasje, mens 8. etasje i det 17.000 m2 store bygget foreløpig er ledig.

«Vi er meget fornøyde med å få DSB som leietaker i Politihuset. Det er en solid og attraktiv leietaker, som passer godt inn i Politihuset» sier prosjektsjef Sven Kruse-Jensen i Bane NOR Eiendom. «Quadrum har ikke bare blitt et landemerke i Kristiansand, men gjør det enda enklere å reise med tog eller buss til jobb.»

Quadrum ligger rett ved Kristiansand togstasjon og er bygget og eid av Bane NOR Eiendom AS som del av deres strategi om å få flere til å kunne reise kollektivt til og fra jobb. Quadrum består av flere bygg på til sammen 40.000 m2. Politihuset ferdigstilles våren 2023. Bygg E er allerede i bruk med flere leietakere, blant annet Cap Gemini, KPMG, Rambøll, Bane NOR, Danske Bank og Aider.

«Å samle kompetansemiljøer innen samfunnssikkerhet vet vi at har god effekt. Politiet og Sivilforsvaret samarbeider i flere sammenhenger, blant annet ved større hendelser, og befolkningsvarsling. På elsikkerhetsområdet bistår våre fagfolk i etterforskning av branner, så vi ser frem til at disse miljøene kommer enda tettere på hverandre i 2023», sier Johan Marius Ly, avdelingsdirektør i DSB.