Direktetildeling av togtilbudet på Østlandet: Flytoget invitert til å tilby regiontog på Østlandet

Jernbanedirektoratet har tidligere valgt Vy som foretrukken forhandlingspart for lokaltog og flere regiontog på Østlandet, kalt Østlandet 1. Nå skal direktoratet gå i forhandlinger med Flytoget om øvrige regiontogstrekninger i Oslo-området, inkludert strekninger som Flytoget kjører i dag, kalt Østlandet 2.
- Vi har valgt å invitere Flytoget til forhandlinger om å kjøre de gjenstående regiontogrutene på Østlandet. Flytoget har historisk sett en svært høy og stabil kundetilfredshet og har lykkes godt med å utvikle løsninger som gir en enkel reisehverdag for passasjerene, sier Sletta.
Vil se på flytogets ruter i en større sammenheng
Forhandlingene er første trinn i prosessen mot en direktetildeling av togrutene på Østlandet. Det er de to statlige togselskapene, Flytoget og Vygruppen, som er aktuelle for å kjøre strekningene.
- Vi tror det er positivt for utviklingen av togtilbudet at vi har to sterke statlige togselskaper i Norge. Dersom forhandlingene resulterer i at togtrafikken på Østlandet deles mellom Vy og Flytoget, forutsetter vi at selskapene samarbeider og finner felles løsninger til beste for kundene, sier Sletta.
Jernbanedirektoratet ser potensialet ved å se de ordinære regiontogene og flytogets ruter til og fra Gardermoen i en større sammenheng, for å utnytte kapasiteten enda bedre.
- Flytoget har en kontrakt som varer til 1. februar 2028. Ved å forhandle med Flytoget om flere regiontogstrekninger, kan vi se disse rutene i en større sammenheng og åpne for bedre utnyttelse av kapasiteten på sporene allerede fra 2023. Det vil kunne gi kundene et enda bedre tilbud, sier Sletta.
To tildelinger på Østlandet
I slutten av mars i år fikk Jernbanedirektoratet i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å inngå direktetildelte trafikkavtaler med enten Vygruppen eller Flytoget om togtilbudet på Østlandet, fordelt på to avtaler: Østlandet 1 og Østlandet 2. Et premiss var at prosessen skal sikre likebehandling av de to statlige selskapene.
- Vi starter forhandlingsprosessen nå, deretter vil Flytoget levere et tilbud til oss som vi vil forhandle videre på. Ambisjonen er å få et attraktivt togtilbud med blant annet høy kundetilfredshet, god koordinering med øvrig kollektivtrafikk og ikke minst gode rutiner for håndtering av forsinkelser og innstillinger, sier Sletta.
Dette er områdene for direktetildeling av togtilbud på Østlandet:
Østlandet 1
- Lokaltog (L-tog) Spikkestad/Asker – Lillestrøm
- Lokaltog (L-tog) Stabekk/Oslo S – Ski
- Regiontog (R-tog) Oslo S – Hakadal/Jaren
- Regiontog (R-tog) Stabekk – Moss
- Regiontog (R-tog) Oslo S– Mysen/Rakkestad
- Regiontog (R-tog) Oslo S - Ski
- Regionekspresstog (RE-tog) Oslo S – Halden
- Regionekspresstog (RE-tog) Oslo S – Gjøvik
Østlandet 2
- Regionekspresstog (RE-tog) Skien-Eidsvoll
- Regionekspresstog (RE-tog) Drammen-Lillehammer
- Regiontog (R-tog) Kongsberg-Eidsvoll
- Regiontog (R-tog) Drammen-Dal
- Regiontog (R-tog) Asker-Kongsvinger
- Regiontog (R-tog) Notodden-Porsgrunn (Bratsbergbanen)
- Avtalen vil kunne inkludere tilbringertjenesten som i dag trafikkeres av Flytoget, senest fra 2028.
Kontakter
Ruth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:951 83 108Bilder
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
NTP: Slik følges jernbanesektoren opp22.4.2025 14:26:30 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har utarbeidet en gjennomføringsplan for realisering av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025–2036. Planen sikrer en god samordning av innsatsfaktorene i jernbanesektoren.
Bedre vinterberedskap ga mer fornøyde togpassasjerer på Østlandet19.3.2025 12:30:00 CET | Pressemelding
Årets første kundetilfredshetsundersøkelse fra Jernbanedirektoratet viser en klar fremgang i tilfredsheten hos de reisende på Østlandet. SJ Norge har fortsatt har de mest fornøyde passasjerene på landsbasis.
Minnemarkering etter Åsta-ulykken30.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
Lørdag 4.januar 2025 er det 25 år siden den tragiske togulykken ved Åsta på Rørosbanen. 19 mennesker mistet livet da to tog kolliderte ved Åsta sør for Rena.
Svak nedgang i kundetilfredshet blant togpassasjerene19.12.2024 15:00:00 CET | Pressemelding
Passasjerene som reiser langs Dovrebanen, Rørosbanen, Bergensbanen og Gjøvikbanen er langt mer fornøyd enn passasjerer i andre deler av landet. De minst fornøyde passasjerene reiser med region- og lokaltog på Østlandet.
Turister og passasjerer i nord er mest fornøyd19.9.2024 11:53:56 CEST | Pressemelding
De mest fornøyde togpassasjerene er på fritidsreise. Blant togselskapene er det SJ Norge, som kjører Dovrebanen og Nordlandsbanen, som har høyest kundetilfredshet, ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom