Dieselforbud er galskap
- Effekten av et dieselforbud på kommunale veier er ikke dokumentert. Effekten av et fullt dieselforbud er anslått til å være liten. Trolig er forbudet mer et PR-tiltak enn virkningsfull politikk. Og, slik bør man ikke leke med verken bileiere eller bilforhandlere, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF.
Dieselforbud er ett av verktøyene Bystyret har. Datokjøring, rushtidsavgift er andre. Begge deler er innført i Bergen. Disse tiltakene bør Oslo ta lærdom av før de hiver rundt seg med mer eller mindre velgjennomtenkte tiltak.
- Hva med hybridbiler som har dieselmotor? Dieselbil eller elektrisk bil? Hvem skal håndheve, hvordan skal politiet se forskjell på en diesel og en bensinbil – vil folk bry seg? Vil forbudet ha effekt? Hvilken effekt vil mer kø på E18, Ring 3 og Ring 1 ha? Det er mer sannsynlig at tiltaket ikke vil ha effekt enn at det vil ha det. Dette er symbolpolitikk, og en debatt som forvirrer og utsetter arbeidsplasser i fare, sier Nilsen.
Luftkvaliteten blir stadig bedre i Norge. I følge SSB står veitrafikken for like i overkant av 20 prosent av de samlede NOX-utslippene i Norge, men andelen er synkende. Miljødirektoratets prognoser viser at NO2 utslippene i Stor-Oslo fra veitrafikken vil synke mye de neste 5-10 årene.
- Teknologinøytrale tiltak har vi i bilbransjen forståelse for. Datokjøring, noe som kan håndheves og er testet, kan være ok. Rushtidsavgift kan også være ok. Poenget i kritiske perioder er å få ned trafikken, og mindre kø. Uten kø vil det heller ikke være store forskjeller mellom utslippene fra bensin og dieselbiler, legger Nilsen til.
Det er viktig å merke seg at et eventuelt dieselforbud vil inntreffe sjelden. Etter år 2000 har situasjonen oppstått i 2003, 2006, 2009, 2010 og 2011. Episodene har vart i cirka 5-10 dager.
- En dieselbileier i Oslo risikerer at han/hun vil måtte la bilen stå hvis han/hun skal kjøre på kommunale veier i Oslo i 3-5 dager hvert andre år hvis Bystyret innfører dieselforbud foran andre tiltak, hver eneste gang det er dårlig luft. NBF tror ikke det er sannsynlig. Dermed blir hele ordskiftet oppkonstruert og sannsynligvis ikke noe som gjør lufta bedre, sier Nilsen.
For mer informasjon kontakt:
Kommunikasjonssjef:
Egil Steinsland,
egil.steinsland@nbf.no
994 85 268
Administrerende direktør:
Stig Morten Nilsen
stig.morten.nilsen@nbf.no
911 77 890
Nøkkelord
Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Østfold er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Østfold er likevel langt fra elektrisk. Bare 25 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
Trøndelag er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Trøndelag er likevel langt fra elektrisk. Bare 25 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
Nordland er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Nordland er likevel langt fra elektrisk. Bare 17 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
Finnmark er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye biler i Norge er i dag elbiler, men Finnmark er likevel langt fra elektrisk. Bare 8,4 prosent av alle personbilene i fylket er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
Akershus er enda ikke et elbilfylke7.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Alle nye personbiler i Norge er i dag elbiler, men Akershus er likevel langt fra elektrisk. Bare 33 prosent av alle personbilene i Akershus er elektriske. Norge har nådd målet for nybilsalget, men likevel er det langt igjen før alle biler er elektriske.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom