Dieselforbud er galskap
- Effekten av et dieselforbud på kommunale veier er ikke dokumentert. Effekten av et fullt dieselforbud er anslått til å være liten. Trolig er forbudet mer et PR-tiltak enn virkningsfull politikk. Og, slik bør man ikke leke med verken bileiere eller bilforhandlere, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF.
Dieselforbud er ett av verktøyene Bystyret har. Datokjøring, rushtidsavgift er andre. Begge deler er innført i Bergen. Disse tiltakene bør Oslo ta lærdom av før de hiver rundt seg med mer eller mindre velgjennomtenkte tiltak.
- Hva med hybridbiler som har dieselmotor? Dieselbil eller elektrisk bil? Hvem skal håndheve, hvordan skal politiet se forskjell på en diesel og en bensinbil – vil folk bry seg? Vil forbudet ha effekt? Hvilken effekt vil mer kø på E18, Ring 3 og Ring 1 ha? Det er mer sannsynlig at tiltaket ikke vil ha effekt enn at det vil ha det. Dette er symbolpolitikk, og en debatt som forvirrer og utsetter arbeidsplasser i fare, sier Nilsen.
Luftkvaliteten blir stadig bedre i Norge. I følge SSB står veitrafikken for like i overkant av 20 prosent av de samlede NOX-utslippene i Norge, men andelen er synkende. Miljødirektoratets prognoser viser at NO2 utslippene i Stor-Oslo fra veitrafikken vil synke mye de neste 5-10 årene.
- Teknologinøytrale tiltak har vi i bilbransjen forståelse for. Datokjøring, noe som kan håndheves og er testet, kan være ok. Rushtidsavgift kan også være ok. Poenget i kritiske perioder er å få ned trafikken, og mindre kø. Uten kø vil det heller ikke være store forskjeller mellom utslippene fra bensin og dieselbiler, legger Nilsen til.
Det er viktig å merke seg at et eventuelt dieselforbud vil inntreffe sjelden. Etter år 2000 har situasjonen oppstått i 2003, 2006, 2009, 2010 og 2011. Episodene har vart i cirka 5-10 dager.
- En dieselbileier i Oslo risikerer at han/hun vil måtte la bilen stå hvis han/hun skal kjøre på kommunale veier i Oslo i 3-5 dager hvert andre år hvis Bystyret innfører dieselforbud foran andre tiltak, hver eneste gang det er dårlig luft. NBF tror ikke det er sannsynlig. Dermed blir hele ordskiftet oppkonstruert og sannsynligvis ikke noe som gjør lufta bedre, sier Nilsen.
For mer informasjon kontakt:
Kommunikasjonssjef:
Egil Steinsland,
egil.steinsland@nbf.no
994 85 268
Administrerende direktør:
Stig Morten Nilsen
stig.morten.nilsen@nbf.no
911 77 890
Nøkkelord
Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Endelig et trygt alternativ til Finn.no når du skal kjøpe ny bruktbil28.2.2024 12:19:55 CET | Pressemelding
Bilbransjen har startet en seriøs og profesjonell nettaktør for å selge de beste bruktbilene i markedet uten fordyrende mellomledd. Nå er drive.no endelig etablert som et alternativ til Finn.no.
Nå blir det flere elbiler enn dieselbiler i Oslo27.9.2021 07:30:00 CEST | Pressemelding
Innbyggerne i hovedstaden skaper innen kort tid klimahistorie. Det er i dag ca. 68.000 dieselbiler og 65.000 elbiler registrert i hovedstaden. Med tempoet vi nå holder vil dette bety at innbyggerne i Oslo skaper elbilhistorie i god tid før jul. Da vil antallet registrerte elbiler ha passert antall dieselbiler. Dermed kuttes utslippene og luften blir renere.
Hvor er du, Rotevatn?23.4.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding
Toppene Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF) krever svar fra statsråden etter at det i dag ble kjent at ENOVA nok en gang svekker støtteordningen for elektriske varebiler
Statsbudsjettet: Straffer de tradisjonelle bilene med lavest utslipp mest.7.10.2020 11:49:27 CEST | Pressemelding
Vi frykter at dette rammer de som enda ikke har anledning til å kjøpe elbil. Dette er overraskende for bilbransjen og bilkjøpere. Samtidig er det bra at elbilfordelene i hovedsak videreføres og at varebilavgiftene omlegges provenynøytralt.
BILBRANSJEN HAR FÅTT ET NYTT KVALITETSSTEMPEL7.9.2020 14:10:00 CEST | Pressemelding
NBF (Norges Bilbransjeforbund) har endret logo og grafisk profil. NBF logoen er et kvalitetsstempel, og viser at NBF-medlemmer er profesjonelle og seriøse. Kundene blir litt tryggere når de ser logoen. Folks biler har det best hos NBF-medlemmer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom