DIAGEO NORWAY AS

DIAGEO LANSERER NY TIÅRS HANDLINGSPLAN FOR BÆREKRAFT

Innen 2030 skal Diageos «SOCIETY 2030: SPIRIT OF PROGRESS»-plan gjøre det mulig for selskapet å: Nå ut til én milliard mennesker med budskap om moderasjon via våre merkevarer, oppnå netto nullutslipp av karbon fra egen drift, øke representasjonen av ledere med ulik etnisk bakgrunn til 45 %, og bruke 30 % mindre vann i produktene våre.

I dag har Diageo, som er produsent av Johnnie Walker, Smirnoff og Guinness, annonsert 25 ambisiøse mål i sin «Society 2030: Spirit of Progress»-plan. Planen er laget for å skape en positiv innvirkning på verden frem til 2030, og i «Decade of Action» jobber vi med å nå FNs mål om bærekraftig utvikling.

Diageo bygger på en lang global merittliste over ESG-fremgang, og vi vil de neste ti årene rette fokuset på tre kjerneområder, som er nøye utvalgt for å bidra til oppnåelse av FNs mål om bærekraftig utvikling (SDG-er). Disse er: Fremme positivt alkoholkonsum, inkludering og mangfold, og bærekraft i produksjonsprosessen.

Ivan Meneses som er daglig leder i Diageo, sier: «Som en global virksomhet er vi opptatt av å spille en aktiv rolle for å beskytte planetens fremtid og vise vei for andre. Jeg er utrolig stolt av Diageos prestasjoner innen bærekraft og det ansvaret vi har tatt til nå. Denne nye, ambisiøse handlingsplanen vil utfordre oss enda mer i løpet av det viktige tiåret til 2030.»

Høydepunkter fra «SOCIETY 2030: SPIRIT OF PROGRESS»-planen omfatter:

Fremme positivt alkoholkonsum

• Innen 2030 vil Diageo nå mer enn én milliard mennesker med moderasjonsbudskap fra sine varemerker.
  • Vi vil endre holdningene til fem millioner bilførere slik at de ikke kjører i påvirket tilstand
  • Vi vil informere over ti millioner mennesker om farene ved å drikke alkohol under lovlig aldersgrense via «SMASHED», Diageos prisbelønte program for å sette fokus på farene ved å drikke alkohol. Dette programmet er nå implementert på alle kontinenter.

Fremming av inkludering og mangfold

• Diageo vil bygge på sin sterke merittliste innen inkludering og mangfold ved å sette en bransjeledende ambisjon om å få 45 % representasjon av ledere fra ulike etniske bakgrunner i 2030, samt at 50 % av alle ledere skal være kvinner
  • Diageo vil også sørge for opplæring og kompetanse til over 1,7 millioner mennesker for å skape en sterkere, inkluderende bransje for hotell, restaurant og reiseliv.

Ivan Meneses uttaler: «Ved å sette klare mål både for andel kvinner og andel minoriteter i ledelsen mener jeg at vi kan bryte ned barrierer og bidra til å forme en virksomhet og et samfunn som er mer mangfoldig og vellykket på lang sikt.»

Banebrytende bærekraftighet i produksjonsprosessen

• Diageo har forpliktet seg til å arbeide mot en fremtid med lite karbon, og bruker 100 % fornybar energi for å nå et netto nullutslipp av karbon fra egen drift. I tillegg jobber vi med at leverandørene våre skal redusere sine utslipp med 50 %.
  • Som det første skrittet mot nullambisjonen til selskapet, vil Diageos prestisjefylte skotske destillerier Oban og Royal Lochnagar bli karbonnøytrale innen utgangen av 2020. Diageo har som mål å oppnå netto nullutslipp i India innen 2025.
  • Innen 2030 vil Diageo sørge for atalle produktene vi produserer trenger 30 % mindre vann enn i dag, og vi vil oppnå en netto positiv vannbesparelse i våre viktigste vannkrevende miljøer og lokalsamfunn.
  • Vi vil også gjennomføre over 150 vannprosjekter i lokalsamfunn over hele verden, med fokus på tilgang til rent vann og bedre sanitærforhold.
  • Diageo vil støtte over 150 000 småbønder med jordbruksteknikker for å regenere landbruket og bygge biologisk mangfold, og
  • Innen 2030 skal vi sikre at bedriften vår bruker 100 % resirkulert innhold i plastemballasjen, og at 100 % av Diageo-emballasjen er lett resirkulerbar.

I dag lanseres også Diageos «Sustainable Solutions», en global plattform som vil gi non-equity-finansiering til oppstarts- og teknologibedrifter. Målet er at de skal utvikle seg for slik å hjelpe Diageo med å fortsette og bygge større bærekraft i forsyningskjeden og merkevarene. Diageo vil dele globale ressurser og erfaring for å utløse fremtidig potensial for begge parter, og vi ønsker å støtte små bedrifter og entreprenører som utvikler og kommersialiserer sine nyskapinger.

Ewan Andrew, administrerende direktør for bærekraft og president i Diageo Supply & Procurement, uttaler: «Det er avgjørende at vi handler nå hvis vi ønsker å bevare den fantastiske verden vi alle lever i. Jeg er stolt over at vi allerede har halvert vårt eget karbonfotavtrykk, og at vi kommer til å jobbe steinhardt for å bli karbonnøytrale innen 2030. Det føles godt at vi leder veien med destillerier fra Oban og Royal Lochnagar, som begge vil være karbonnøytrale innen utgangen av året.»

Ytterligere informasjon om alle de 25 målene er gitt på www.Diageo.com

Thea Hammerskov
thea.hammerskov@diageo.com

Om DIAGEO NORWAY AS

DIAGEO NORWAY AS
Apotekergata 10

Om Diageo

Diageo er en global leder innen alkoholholdige drikker med en enestående samling av merker. Disse merkene består av Johnnie Walker, Crown Royal, J&B, Buchanan og Windsor whisky, Smirnoff, Cîroc og Ketel One vodkas, Captain Morgan, Baileys, Don Julio, Tanqueray og Guinness.

Diageo er et globalt selskap, og våre produkter selges i mer enn 180 land over hele verden. Selskapet er notert på både London Stock Exchange (DGE) og New York Stock Exchange (DEO). Hvis du vil ha mer informasjon om Diageo, våre ansatte, våre merker og prestasjoner, kan du gå til www.diageo.com. Besøk Diageos globale ressurssenter om alkoholholdig drikke på www.DRINKiQ.com-. Her vil du få informasjon, initiativer og måter å dele nyttig insikt på.

Vi feirer livet, hver dag, overalt.

Følg pressemeldinger fra DIAGEO NORWAY AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DIAGEO NORWAY AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra DIAGEO NORWAY AS

Nå kommer næringsinnhold, allergener og ingredienser på flasken!31.8.2023 10:28:24 CEST | Pressemelding

Diageo vil gi våre kunder og forbrukere den informasjonen, de verktøyene og ressursene som trengs for å kunne gjøre informerte og ansvarlige valg. Diageo har derfor sett på nye metoder for å gi kundene og forbrukerne informasjon på en enkel og praktisk måte. Diageo Europa introduserer derfor nå en ny digital informasjonsplattform – Consumer Information Platform (CIP) - slik at kundene får all den informasjonen de ønsker. På den måten gir vi grundigere informasjon samt oppnår målene som ble vedtatt av Spirits Europe i 2019.