Dette må du vite før toppturen

Snøskredfaren er betydelig mange steder i landet. Har du planer om å dra på topptur nå, bør du få med deg disse tipsene fra mangeårig redningsmann i Norsk Luftambulanse, Christen Tellefsen.
Redningsmann Christen Tellefsen i aksjon under skredøvelse på fjellet. (Foto: Thomas T. Kleiven)

– Før du drar ut på tur, er det veldig viktig med planlegging. Gjerne flere dager i forveien. Se på ruta du tenker å gå, se etter turbeskrivelser, søk rundt på nettet for å få andres erfaringer, hør med lokalkjente og sjekk været. Men det er også viktig å sjekke skredvarslingen og faregraden på varsom.no. Det som er viktig når du sjekker dette, er å huske at varslingsregionene er store. Så det er ikke sikkert at faregraden og skredvarselet gjelder for akkurat der du har tenkt å gå. Derfor er det viktig å ta gode selvstendige vurderinger og beslutninger når du er ute på tur, forteller redningsmann Christen Tellefsen.

Tren på bruk av utstyr

På forhånd bør du også ha trent på hvordan du bruker utstyret du har med deg. Lær deg hvordan søkeutstyret fungerer, hvordan du setter sammen søkestangen og hvordan man setter sammen spaden

– Jeg har vært med på skred hvor folk ikke visste hvordan man satte sammen søkestangen. Går det skred, og man ikke kan dette så er det for sent å lære seg, derfor bør alle trene på dette før de drar ut, oppfordrer Tellefsen.

Kameratredning

Er du så uheldig at det går skred der du er, så er det én ting som gjelder, kameratredning. Du må umiddelbart gå i gang med søk, og så fort du har mulighet varsle nødetatene.

– Det viktigste er å bruke øynene. I 75 prosent av tilfellene så blir folk funnet fordi de ligger delvis begravd i skredet. Deretter er det søker/mottaker-utstyr som gjelder.

Gjør du funn med søkestang så er det viktig å komme i gang med gravingen. Det vi kan spare mest tid på, det er ikke selve søket, men fremgravingen, forteller Tellefsen.

– Da er det viktig at man kaster seg på, og spar som bare det. Da er det lurt å nesten kanopadle med spaden og hugge seg inn i snøen. Du trenger ikke være forsiktig, her er det om å gjøre å få den skredtatte ut på kortest mulig tid.

– Poenget er å redde liv, avslutter Tellefsen.

LAST NED NØDAPPEN HJELP 113 HER

Dette må du ha med deg:

• Sender/mottaker. Denne skal være plassert så tett mot kroppen som mulig.
  • Søkestang
  • Spade
  • Kart, kompass og GPS
  • Varme klær
  • Mat og drikke

Dette gjør du om skredet går:

• Ring nødtelefonen så fort du har mulighet
  • Bruk synet – 75 prosent blir funnet i overflate
  • Søk med sender/mottaker-utstyret
  • Bruk søkestang
  • Grav alt du kan når du har gort funn – ikke vær redd for å skade den skredtatte

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Tips før toppturenVideokanal

Om Norsk Luftambulanse

Norsk Luftambulanse

Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell organisasjon med rundt 300 000 støttemedlemmer og over 4200 støttebedrifter.

Vi jobber for å utvikle luftambulansetjenesten gjennom forskning, utvikling og undervisning, slik at akutt syke og skadde får best og raskest mulig hjelp.

Vi har et av Europas største forskningsmiljøer innen akuttmedisin utenfor sykehus.

Stiftelsens datterselskap, Norsk Luftambulanse AS, er et operatørselskap som driver legehelikoptervirksomhet på oppdrag fra staten. Norsk Luftambulanse AS er operatør på alle landets 13 baser for legehelikopter.

Følg pressemeldinger fra Norsk Luftambulanse

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Luftambulanse på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Luftambulanse