Dette er Norges ti mest populære hundenavn

Navnet Luna troner øverst på hundenavntoppen her i landet, mens Taxi er mer uvanlig.

Det er stort spenn i norske hundenavn, viser statistikken til If. (Foto: Pexels/CC)

Forsikringsselskapet If har gått gjennom navnet på flere titusen hunder som har hundeforsikring i selskapet, og laget en statistikk over de vanligste hundenavnene her i landet.

De tre mest populære hundenavnene i Norge er Luna, Bella og Leo, viser oversikten til If.

– Litt mer uvanlig, men jeg kjenner til en familie med to dachser som kalles Strikk og Binders, sier Martine Fossem Nygaard, veterinær og ansvarlig for dyreforsikring i If.

Ulikt innen Norge

Det er regionale forskjeller på hva som er populært: Mens Luna enten ligger på første- eller andreplass i Trondheim, Bergen, Tromsø, Stavanger, Kristiansand eller Lillehammer, glimrer navnet helt med sitt fravær blant de mest fem mest brukte hundenavnene i Ålesund og Fredrikstad.

– Det er tydelig at det kan være lokale navnevariasjoner, litt som det er med fornavn på mennesker, sier Nygaard.

Det er forskjeller på navnesettingen innen ulike hunderaser. De tre vanligste elghundnavnene er Bamse, Mira og Storm.

Bamse er imidlertid ikke et navn som dukker opp hos chiuahuaene. Her er Bella, Milo og Luna populært.

Blant golden retrieverne er det en rekke med L-navn på de tre øverste plassene: Luna, Leo og Linus. De vanligste schæfernavnene er Mira, Odin og Luna.

Har navnehumor

– Folk velger vanligvis tradisjonelle hundenavn til hunden sin. Men noen går mot strømmen. Jeg kjenner til at en kjent norsk artist hadde en hund som het Taxi. Det skapte stor forvirring da han ropte på hunden sin i hjembyen. For ikke å snakke om å rope etter Taxi på skogstur, sier Nygaard.

– Det virker nesten som at dyreeierne tenker mer utenfor boksen når det kommer til kattenavn. En kunde vi hadde innom klinikken jeg jobbet på hadde hatt planer om at familien skulle kjøpe hund en sommer, men med baksmell på skatten ble det katt i stedet. Den ble da kalt Restskatt, sier Martine Fossem Nygaard.

Norges ti mest populære hundenavn

1. Luna
  2. Bella
  3. Leo
  4. Max
  5. Molly
  6. Mira
  7. Kira
  8. Milo
  9. Theo
  10. Charlie

Kilde: Forsikringsselskapet If

Her kan du søke selv på hundenavn: www.if.no/hundenavn

Martine Fossem Nygaard er veterinær og ansvarlig for dyreforsikring i If. (Foto: If)

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 6 800 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.

Følg saker fra If

Siste saker fra If

Mange kan være feil forsikret nå5.8.2020 08:45:23 CESTPressemelding

If-sjef Morten Thorsrud tror mange kan ha feil forsikringsdekninger fordi samfunnene våre er endret de siste månedene. Samtidig som han legger frem resultatet for andre kvartal, oppfordrer han bedrifter og privatpersoner til å kontakte forsikringsselskapet for å sjekke forsikringene sine. Nye tall fra Nordens største forsikringsselskap viser også at folks rutiner er på vei tilbake til normalen, etter en voldsom stopp i mars.

Stor usikkerhet rundt betaling av pakkereiser - Europeiske dekker avbestillingskostnader til røde land31.7.2020 09:10:02 CESTPressemelding

Ferieland går fra grønt til rødt i disse dager og mange pakkereisende nordmenn lurer nå på om man skal betale for hele reisen etter at depositum er betalt. - Europeiske Reiseforsikring vil dekke avbestillingskostnader til røde land dersom landet var grønt ved bestilling, klargjør kommunikasjonsdirektør i If og Europeiske reiseforsikring, Lars Galtung.