GIEK – Garantiinstituttet for eksportkreditt

Dette cruiseskipet er fremtiden for norske skipsverft

Del

Fredag 15. juni ble Le Laperouse levert som det første cruiseskipet i en serie av flere nybygg fra VARD. Vard Søviknes har nå full kapasitetsutnyttelse og verftsgruppen skal levere cruiseskip til flere kjente aktører på løpende bånd frem til 2021. Statlige GIEK er sentral i finansieringen av alle skipene, og i omstillingen av norske verft fra offshoreskip til andre typer skip til nye markeder.

Cruiseskipet Le Laperouse, levert av Vard Søviknes
Cruiseskipet Le Laperouse, levert av Vard Søviknes

Kjøperen av Le Laperouse er det franske cruiseselskapet Ponant, en etablert aktør med lang erfaring innen ekspedisjons- og luksuscruise. Ponant har bestilt ytterligere seks cruiseskip som Vard skal levere frem til 2021.

– Le Laperouse representerer et betydelig fremskritt for rederiet og er resultatet av tett samarbeid med Vard. Skipet har fremragende maritime egenskaper, høy teknisk standard og møter alle ønskelige krav til komfort. Alt ligger til rette for at Ponants Explorer serie blir en suksess. Samtidig er vi svært fornøyd med å dra nytte av GIEK som sammen med Vard har gitt oss et fullstendig tilbud som ble levert på svært profesjonelt vis, sier administrerende direktør i Ponant, Jean-Emmanuel Sauvé.   

Ponant er ikke det eneste rederiet som har fattet interesse for norskbygde cruiseskip. Vard bygger for eksempel også to cruiseskip for tyske Hapag-Lloyd Cruises som er en del av TUI gruppen.

– Våre garantier er ofte avgjørende for at norske verft vinner byggekontrakter som ellers ville tilfalt utenlandske konkurrenter, sier Wenche Nistad, adm.dir. i GIEK, som bidrar med finansielle garantier til prosjektet.

– De siste årene har vært krevende for verftsindustrien, men bransjen omstiller seg raskt. Nå utgjør cruiseskip over 50 prosent av ordrereserven ved norske verft. Cruisemarkedet kompenserer delvis for nedgangen i offshorebransjen, og er nå det største markedet for norske verft. Vi venter fortsatt vekst i markedet – og flere garantisøknader til GIEK, legger hun til.

Ny æra i norsk verftsindustri

Tradisjonelle cruiseverft i Italia, Finland, Frankrike og Tyskland har hittil stått for mesteparten av skipsbyggingen til cruiserederiene. Nå stiger etterspørselen etter mindre spesialfartøyer for ekspedisjoner med høy standard. Norske verft tilbyr teknologikompetanse, gode miljøstandarder og fleksibilitet og har derfor sikret seg en stor del av kontraheringen innenfor ekspedisjons- og luksuscruisemarkedet.

– Norsk verftsindustri har lang tradisjon for å levere høykvalitetsskip til offshorebransjen. Dette har vært en styrke i omstillingen til cruisebransjen, som også krever høy kvalitet, sier verftsdirektør Frode Klokk ved Vard Søviknes.

– Vi er stolte av å levere vårt første ekspedisjonsskip på tid i et spennende marked, samtidig som disse kontraktene betyr mye for lokalsamfunnene her på Sunnmøre, legger han til.

Staten bygger tillit mellom verft, rederi og banker

De syv cruiseskipene som Ponant har kontrahert representerer samlet norsk eksport for flere milliarder kroner. GIEKs statlige långivergaranti stilles overfor franske banker som deler risiko med GIEK og deltar i Ponants finansiering av prosjektet.

– Vi ser tydelig at GIEKs garantier er viktige for å oppnå kontrakter i nye markeder og hos nye kunder. Vi er glade for å kunne bidra til en ny optimisme for fremtiden til norske verft, avslutter Nistad i GIEK.

VARD leverer cruiseskip til Ponant

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Cruiseskipet Le Laperouse, levert av Vard Søviknes
Cruiseskipet Le Laperouse, levert av Vard Søviknes
Last ned bilde
Verftet Vard Søviknes
Verftet Vard Søviknes
Last ned bilde

Om GIEK – Garantiinstituttet for eksportkreditt

GIEK – Garantiinstituttet for eksportkreditt
GIEK – Garantiinstituttet for eksportkreditt
Støperigata 1
0250 Oslo

+47 22 87 62 00http://www.giek.no

Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) er en forvaltningsbedrift underlagt Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). GIEK fremmer norsk eksport og investeringer i norske eksportbedrifter ved å stille garantier på vegne av staten. Garantiene er tilpasset norske eksportbedrifters og utenlandske kjøperes behov, og dekker blant annet politisk og kommersiell risiko på lån fra private eller offentlige finansinstitusjoner. GIEK er et supplement til private finansinstitusjoner, og skal resultatmessig gå i balanse over tid.

Følg saker fra GIEK – Garantiinstituttet for eksportkreditt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GIEK – Garantiinstituttet for eksportkreditt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra GIEK – Garantiinstituttet for eksportkreditt

Fred. Olsen Windcarrier sikret ny havvind-kontrakt i Taiwan med GIEK-garanti25.2.2020 16:45:43 CETPressemelding

GIEK har stilt en lånegaranti på 1,2 milliarder kroner på bakgrunn av Fred. Olsen Windcarrier sine leveranser til et havvindprosjekt vest for Taiwan. Selskapet er tildelt en kontrakt på installasjon av vindturbiner ved bruk av «jack-up» skip til en havvindpark. Det siste halvåret har GIEK bidratt med 2,3 milliarder kroner i garantier som har sikret norske leverandører kontrakter innen havvind.

Maritime suppliers are pushing into the cruise industry, planning to invest for further growth according to a new survey4.11.2019 10:00:00 CETPress release

Norwegian maritime suppliers are looking to strengthen their position among shipyards in Norway and abroad. The suppliers have several cruise yards as clients, they operate internationally, and they plan to invest for future growth, according to a new report presented today by The Norwegian Export Credit Guarantee Agency (GIEK) and the Norwegian Maritime Exporters (NME) trade organisation. Most of the Norwegian companies are relatively small on an international scale. GIEK and NME believe that a closer collaboration between companies, banks and export credit agencies could lead to additional growth and export in the sector. Survey facts The cruise industry is perceived to be of strategic importance to nine out of ten companies Three out of four companies supply cruise ships being built at Norwegian yards More than half of the companies are planning significant investments to grow in the export market Aiming to grow Most suppliers had a revenue from the cruise industry below NOK 10 mill