Historisk høyt nivå på Norges vare- og tjenesteeksport. Eksportens andel av BNP fortsatt lavere enn i EU.

MENON-PUBLIKASJON NR. 32/2024
Rapporten er utarbeidet av Menon på oppdrag fra NHO, LO, Innovasjon Norge, Eksportfinansering Norge og Nasjonalt eksportråd. Menon

Historisk høy vare- og tjenesteeksport

Eksportverdien av olje og gass falt i 2023 sammenlignet med rekordåret 2022, men var fortsatt nest høyest noensinne. 2023 ga ellers et historisk høyt nivå på vare- og tjenesteeksporten utenom olje og gass. Halvparten av økningen forklares gjennom økte priser og en fallende valutakurs. Den resterende halvparten av veksten begrunnes i økte salgsvolumer til utlandet.

Havnæringer dominerer

Utenom olje og gass var maritim næring i 2023 den største eksportnæringen og vokste med 2 prosent fra 2022. Veksten var hovedsak drevet av høye fraktrater og et økt aktivitetsnivå hos rederiene. Den prosentvise økningen i eksport fra sjømatnæringen var på omkring 13 prosent fra 22-23, fra 146 til 165 milliarder kroner. Dette er det høyeste nivået noensinne, og er drevet en fallende valuta og økte priser på sjømat. Målt i volum var det en svak reduksjon fra 2022.

Lavere eksportandel enn EU-gjennomsnittet

Sammenlignet med våre naboland er eksporten fortsatt lavere og vokser langsommere. Norsk eksport av varer og tjenester som andel av BNP var i 2023 på 47 prosent. Den totale eksporten som andel av BNP var lavere enn EU-gjennomsnittet på 53 prosent, lavere enn Sverige (54 prosent) og Danmark (68 prosent).

Mest eksport fra Vestlandet

I 2023 eksporterte bedrifter på Vestlandet varer og tjenester for hele 232 milliarder kroner. De tre mest eksportintensive fylkene i 2023, målt i eksport per sysselsatt, var Møre og Romsdal, Vestland og Nordland. Møre og Romsdal hadde en eksport per sysselsatt på nesten 750 000 kroner, og har vært det mest eksportintensive fylket siden første utgivelse av Eksportmeldingen i 2021.

På landsbasis legger eksporten grunnlag for 640 000 arbeidsplasser – hver femte arbeidsplass.

Havvindleverandørene bidro med to tredjedeler av eksporten i fornybarnæringen

I perioden 2018 til 2022 har den norske fornybareksporten doblet seg, fra 9,1 til 18,6 milliarder kroner, hvis man ser bort fra strømeksport fra vannkraft. Leverandører til havbasert vind eksporterte i 2022 for om lag 12 milliarder kroner, og sto dermed for om lag to tredjedeler av eksporten i fornybarnæringen. Sammenlignet med våre naboland ligger Norge fortsatt etter i eksporten av fornybar teknologi.

Eksportmeldingen publiseres mandag 11. mars og vil være tilgjengelig her.

Funnene presenteres under Eksportkonferansen 12. mars på Munchmuseet. Arrangementet er fulltegnet, men kan følges via stream.

Eksportmeldingen er utarbeidet av Menon på oppdrag fra NHO, LO, Innovasjon Norge, Eksportfinansering Norge (Eksfin) og Nasjonalt eksportråd. Formålet med rapporten er å formidle status på norsk eksport til beslutningstakere og organisasjoner.

Pressekontakter

NHO – Erlend Sannes Hadland, 40187981

LO – Kjetil Staalesen, 90132664

Innovasjon Norge – Eva Camerer, 41548386

Eksfin – Allon Groth, 93251124

Nasjonalt eksportråd – Tore Myhre, 94137102

Menon – Jonas Erraia, 92020174

Tore MyhreNasjonalt eksportråd

Tel:94137102

MENON-PUBLIKASJON NR. 32/2024

Eksportfinansiering Norge (Eksfin) bidrar til å gjøre norske eksportnæringer konkurransedyktige i utlandet. Eksfin kan stille statlige lån, garantier som fremmer konkrete salgskontrakter, eksportfremmende investeringer i Norge, eller andre typer transaksjoner som bidrar til norsk verdiskapning og sysselsetting. Den norske stat står bak Eksfins garantier og lån i hele løpetiden. Eksfins garantier nyter derfor godt av statens høye kredittrating AAA. Eksfins administrasjon og tapsutbetalinger dekkes både av renteinnbetalinger og garantipremier fra våre kunder, samt bidrag over statsbudsjettet. I tillegg til ordninger med eksportformål, forvalter Eksfin også enkelte finansieringsordninger med andre næringspolitiske formål etter oppdrag fra Regjeringen. Eksfin har 130 medarbeidere og hovedkontor i Oslo. Adm. direktør er Tone Lunde Bakker og styret ledes av Morten Støver.