Detaljhandel i den «nye normalen»: Pandemien har drastisk endret markedsstrukturen og tvunget investeringer i digitalisering

Pandemien har forandret detaljhandelen og akselerert digitaliseringen. I løpet av noen få måneder med å ha løsnet restriksjonene på den tradisjonelle detaljhandelen roet den akselererte veksten til e-handel seg, men ligger fortsatt på et imponerende nivå. Detaljhandel burde bevege seg fra å svare på nåværende endringer i markedet til å investere i det langsiktige med digitaliseringen av salgskanaler, inkludert utviklingen av omni-Channel plattformer. Disse er de viktigste konklusjonene fra webinaret organisert av Emarsys og Unity Group.

Etter de første ukene etter nedstenging av landet, da pandemien førte til en forandring i handlevaner, ble det en eksplosjon i netthandel industrien, mange land opplevde i inngangen av juli og August en normalisering av salgskanalen og dens andel av det totale detaljist markedet. Til tross for en nyere og mer tydelig bremsing i veksten til e-handel har dens rolle i å forandre salg og hele økonomien hatt en større rolle enn før pandemiens utbrudd. I mange land har de sett en vekst i e-handel industrien på noen måneder som vanligvis hadde tatt flere år. Under et webinar organisert av Emarsys og Unity Group, har eksperter i endringer på digital forretning og e-handel drøftet sammen om forandringene observert i markedsstrukturen har vært bærekraftige.

- Vår analyse av perioden fra 26. Juli til 8. August, dvs. 3 måneder etter de første løsningene av restriksjonene, viser tydelig at salg på nett fortsetter å øke i viktighet. I land som UK og Australia, har «year-on-year» (YOY) veksten fra inntekter fra netthandel fortsatt overskredet 100 prosent mens, i DACH regionen, inkludert Tyskland, har dynamikken stabilisert seg på 40 prosent. På den andre ekstremen er Brasil og Kina, hvor de siste 2 ukene har tydelig ført til en dobbelt sifrert nedgang i netthandel. Men likevel kan man globalt at e-handel er på «offensiven» og øker sin styrke som en stadig viktigere salgs kanal. – kommentar Árpád Deák, RVP (regional visepresident) salg og vekst for Sentral og Sør-Europa fra Emarsys.

CEE regionen på etterbrenneren

Pandemien økte antall kjøp på nett for tradisjonelle detaljist kjeder, men ikke minst også for butikkene selv, den økte også «Average Order Value» (AOV) for handlekurver.

I forstanden av «ren» e-handel, har Tsjekkia (+54%) og mer utviklet land som Estland (over 47%) og Spania (ca. +47%) var i ledelsen i uken (fra 27.juli) som ble analysert av Emarsys. I samsvar med netthandel, kan man se veldig tydelige fordeler i CEE regionen. I de 5 landene med størst økning i AOV, er 4 fra Europa, med Romania på toppen.

Landskapet etter viruset først traff- hva vil fremtiden bringe for detaljhandel?

Årets endring i forbruker vaner har likheter med situasjonen i 2003, mer spesifikt SARS utbruddet i Kina, hvor handlesvanene til landets beboere endre seg totalt. De var redde for å gå ut så alt de gjorde var å handle på nett, noe som drev det lokale e-handel markedet. Selv om krisen ikke varte så lenge, så omfavnet mange forbrukere denne formen for handel, noe som banet vei for utviklingen for globale aktører som Alibaba og andre asiatiske digitale giganter.

- Covid har satt sine spor på både tradisjonell og e-handel forretninger. Den har vist at tradisjonelle butikker ikke vil forsvinne fordi folk vil ha et valg, men de vil måtte trenge å introdusere flere og flere digitale løsninger for å berike og støtte handelsopplevelsen. For sikkerhetens skyld vil forbrukere foretrekke mindre og mer lokale butikker. Store kjøpesentre taper på nettet på flere områder – sikkerhet, komfort og på et større spekter av produkter. For e-handel, har pandemien uten tvil vært et vendepunkt. I min mening, vi beveger oss raskere og raskere mot en modell der internett vil bli hovedsalgskanalen og tradisjonelle salg vil bli en komplementær kanal. Utviklingen av nettsalg oversettes automatisk til en økning i popularitet for tjenester som «Click & Collect», Pick-ups og hentestasjoner. Men, mens den førstnevnte er en midlertid trend, vil sistnevnte være med oss i mange år fremover – legger Dominik Janes fra Unity Group til.

2020 er en eksplosjon for e-handel. I følge Emarsys og Unity Group eksperter, vil neste år bare bli bedre og videre vekst for denne salgskanalen er forventet. For detaljhandel, vil en nøkkelfaktor være deres holdning mot denne nåværende situasjonen, samt spådde trender. Pandemien har «introdusert» en ny målgruppe, de over 60 år, til å måtte handle på nett, og på samme tid har økt populariteten til netthandel innenfor flere produkt kategorier. Sistnevnte inkluderer både mat og FMCG (raskt bevegelige forbruksvarer) kjøp. Disse endringene representerer en enorm mulighet, men bringer samtidig seriøse utfordringer for kommersielle bedrifter.

- Pandemien ga folk en impuls til å prøve netthandel, som oftest for produkter de aldri har kjøpt på nett før. Den har også vist at ikke alle butikker var forberedte for en slik drastisk økning i etterspørselen for produktene deres. Det har vært en lekse for fremtiden for detaljister til å konstant investere i «komforten» og tilgjengeligheten til netthandel, men også ta hånd om den økende utviklingen i logistikk, fordi du må være klar for å oppleve en enorm pågang av etterspørsel på hvilket som helst tidspunkt og ikke bare Black Friday – oppsummerer Dominik Janes fra Unity Group.

Om Unity Group:

Siden 1997, har Unity Group gjennomført løsninger for den digitale transformasjonen til bedrifter, spesifikt innen salg. 23 år med erfaring og over 500 suksessfulle prosjekter verden rundt har tillatt oss å effektivt samarbeide med både medium-store og store bedrifter for hvilke vi tilbyr omfattende støtte til. Fra våre kontorer i Wroclaw, Krakow, Zurich og New York, tilbyr vi løsninger i fire nøkkel områder:

KUNDER – Plattformer, portaler og automasjon for effektiv kunde engasjement og forbedret kunde opplevelse (B2C/B2B e-handel, mobile løsninger, portaler og digitale opplevelses plattformer)

DRIFT – fra produkt informasjon og ordreforvaltning til forsyningskjeden, essensielle systemer for daglig operasjon av bedrifter (Produkt informasjon styring eller PIM, ordreforvaltning, master data ledelse, prosessautomasjon, innholdsstyring, administrative tjenester og supply-chain løsninger.)

DATA – forretningsanalyser og data administrasjonsløsninger som essensielle komponenter av enhver moderne bedrift (Data konsultasjon, data teknikk, data analyse og maskinlærings løsninger.)

KJERNE – strukturelle systemer som driver informativ teknologi (systemintegrasjon, Sky - infrastruktur, DevOps)

Unity Group er et tverrfaglig team av eksperter, men vår effektivitet er bevist av våres kunder, fremfor alt annet: Leroy Merlin, Tesco, Carrefour, Nestle, Auchan, McDonalds, SIG, Santander Bank, ING, Swiss Re, Credit Agricole, Deutsche Bank, Allianz, Volkswagen Group, Hyundai, PSA Peugeut Citroen, General Motors, OnniBus, GATX, GLS, Tagesspiegel, Saatchi & Saatchi, HP, PPG, LPP eller RTV Euro AGD.

UnityGroup #Since1997

OM Emarsys:

Emarsys styrker digitale markedsføringsledere og forretningseiere med den eneste Omni-Channel kundeengasjement plattformen bygd for å akselerere forretningsutfall. Ved å raskt tilpasse de ønskede forretningsresultatene med bevist Omni-Channel kundeengasjerende strategier- crowdsourced fra ledende merkevarer på tvers av industri- vår plattform tillater deg å akselerere tid til verdi, levere overlegne 1-til-1 opplevelser og produsere målbare resultater... raskt.

Denne industri-spesifikke, utfall-drevne tilnærmingen kombinert med vår kunde-sentrerte personalisering, handlingsbare AI og en full integrert kunde data plattform (CDP) – gjør Emarsys plattformen et foretrukket velg for mer enn 2500 bedrifter verden rundt. Bli med tusenvis av ledende merkevarer som stoler på Emarsys til å levere forutsigbare, lønnsomme utfall som deres forretninger krever og høyt personaliserte Omni-Channel opplevelser som deres kunder fortjener.

Marta Jankiewcz, Markedsdirektør
M: +48 601 942 075 | +48 71 358 41 00
marta.jankiewicz@unitygroup.com | www.unitygroup.com

Xsolla Launches New Mobile Game Commerce Solution to Help Developers Expand Their Mobile Business26.1.2021 16:01:00 CETPress release