SAIH

Det russiske studentmagasinet DOXA tildeles Studentenes fredspris 2023

Fredspriskomiteen har på vegne av alle norske studenter bestemt at Studentenes fredspris 2023 skal gå til DOXA for deres arbeid for presse- og ytringsfrihet i Russland.
Tre av DOXA-journalistene i Berlin høsten 2022 (f.v.): Armen, Nikita og Ekatarina. Foto: Mathea Mohn/Studentenes fredspris

DOXA er et nettbasert og studentdrevet magasin dannet i 2017 ved Moscow ́s Higher School of Economics. Magasinet fokuserer på temaer knyttet til akademiet, men har også rapportert om den politiske forfølgelsen og undertrykkelsen av studenter i landet.

DOXA har i tillegg tatt på seg å dokumentere den russiske invasjonen av Ukraina.

De blir tildelt prisen for deres modige arbeid med å avsløre korrupsjon og seksuell trakassering ved universiteter, dokumentering av statlig forfølgelse, samt bekjempelse av desinformasjon fra myndighetene.

På tross av trusler og forfølgelse arbeider magasinet i et nettverk av redaktører som lever i eksil, lokale informanter og anonyme journalister. Alle er studenter eller nyutdannede.

DOXAs arbeid fremhever viktigheten ved å anerkjenne, ikke kutte bånd med, kritiske aktører som lever under et autoritært regime. Deres motstand kan være avgjørende for gjenoppbyggingen av et fritt og demokratisk samfunn i fremtiden.

Prisen deles ut annet hvert år og er et samarbeid mellom Den internasjonale studentfestivalen i Trondheim (ISFiT), Norsk studentorganisasjon (NSO) og Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH). DOXA er den trettende vinneren av prisen.

“We are honoured to receive SPP as our first prize during 5 years of work. It signifies that all our fight for student rights, political prisoners and freedom of speech wasn't not in vain. For us getting the prize is a chance to have this platform to talk about freedom of speech in the situation of war censorship, russian anti-war movement and role of students in that. And of course, SPP is a huge opportunity for DOXA to build connections with international student communities, Norwegian civil society and foundations” (Ekatarina Martynova, en av redaktørene i DOXA)

Fredspriskomiteen 2023 har bestått av: Gro Lindstad, Hector Ulloa (leder), Åse Vigdisdatter Nytrø, Kristian Berg Harpviken, Maika Godal Dam, Henriette Killi Westhrin, Bjørn Olav Østeby og Marte Lind.

Se gjerne vedlagte pressepakken fra Studentens fredspris for mer informasjon.

Vinneren ble annonsert under en direktestrømmet seremoni i Trondheim torsdag kveld.

Leder av Fredspriskomitéen, Hector Ulloa (SAIH), kan kontaktes for spørsmål angående vinner og komitéens begrunnelse. Mail: hector.ulloa@saih.no. Tlf: + 47 412 98 837. (Bilde vedlagt)

Leder av Studentenes fredspris, Mathea Mohn, kan kontaktes for videre spørsmål. Mail: studentpeaceprize@isfit.no Tlf: + 47 41 34 24 59 (Bilde vedlagt)

Øvrige pressehenvendelser: press-spp@isfit.no

Bilder

Leder av Studentenes fredspris, Mathea Mohn
Leder av Fredspriskomitéen, Hector Ulloa (SAIH)

Om SAIH

SAIH
Mariboes gate 8

47370190http://www.saih.no

SAIH ble etablert i 1961 av norske studenter og akademikere og jobber i dag i partnerskap med om lag 30 organisasjoner i 7 land i Latin-Amerika, sørlige Afrika og Asia: Bolivia, Colombia, Nicaragua, Zimbabwe, Zambia, Sør-Afrika og Myanmar.

SAIH er en solidaritetsorganisajon som jobber med bistand, informasjon og politisk påvirkning for å at flere skal få tilgang til høyere utdanning og akademisk frihet globalt.